دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

رابطه افسردگی و بیماری قلبی در زنان
 
نگار باباخانی| در صحبت های عامیانه مردم و جمع های فامیلی و خانوادگی دلایل بسیاری برای ابتلای مردم به بیماری های قلبی مطرح می شود که طیف وسیع و متنوعی را، از تغذیه و ورزش تا سبک زندگی و ساعات خواب و بیداری و بسیار مسائل دیگر، در برمی گیرد. حالا روزنامه های غربی خبر می دهند دانشمندان عامل دیگری که می تواند ابتلا به بیماری های قلبی را به خصوص در میان زنان تسریع کند کشف کرده اند، که چیزی نیست جز افسردگی! در واقع دانشمندان در ماه های اخیر برای نخستین بار به وجود ارتباط مستقیم بین افسردگی و بیماری قلبی در زنان اشاره کرده اند. روزنامه دیلی استار در این زمینه می نویسد محققان در دانشگاه پزشکی تیومن متعلق به وزارت بهداشت روسیه با اشاره به وجود ارتباط مستقیم بین افسردگی و بیماری های قلبی و عروقی به خصوص در زنان، اختلالات مربوط به افسردگی را عامل همراه شماری از بیماری های خطرناک قلب، عروق خونی و سیستم متابولیک عنوان کرده اند. این مطالعه که نتایج آن در ژورنال روسی قلب و عروق منتشر شده، حکایت از این می کند که افسردگی و اختلالات اضطرابی شایع ترین بیماری های روانی هستند که به گفته کارشناسان کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش شدت بیماری های جسمی مختلف می شوند.
به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، حدود 50 درصد از جمعیت جهان حداقل یک بار در زندگی خود علائم یک اختلال عصبی و روانی را تجربه کرده اند. حالا گروهی از متخصصان دانشگاه پزشکی دولتی تیومن روسیه کشف کرده اند این جمعیت 4 میلیاردی درگیر با اختلالات روانی (نیمی از جمعیت جهان) به خصوص اگر زن باشند، به احتمال زیاد در آینده به مشکلات جسمی مانند سندروم متابولیک، افزایش سطح کلسترول و افزایش فشار خون شریانی مبتلا خواهند شد. الکسی افانوف، استاد دپارتمان قلب و جراحی قلب در دانشگاه پزشکی تیومن، می گوید: «سندروم متابولیک با اختلال در متابولیسم چربی و کربوهیدرات و افزایش چشمگیر وزن بدن شناخته می شود و به دلیل غیرقابل کنترل بودن فشار خون شریانی در این بیماران کنترل تظاهرات حاد آن دشوار می تواند باشد». به اذعان محققان این دانشگاه، کشف این رابطه مستقیم نشان می دهد گنجاندن تست های افسردگی در طرح غربالگری بیماران مبتلا به فشار خون فواید زیادی می تواند به همراه داشته باشد. افانوف می گوید: «البته این رابطه و پیوند در مردان مشاهده نشده، بنابراین در رابطه مستقیم بین افسردگی و اختلالات متابولیک یک مؤلفه جنسیتی واضح وجود دارد که قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد». این مطالعه که بر روی 1658 داوطلب 25 تا 64 ساله انجام شده، هم چنین نشان می دهد اغلب بیمارانی که آشکارا یا به طور نهانی درگیر اختلال و آشفتگی روانی هستند، به فشار خون و سطح کلسترول بالا نیز مبتلا خواهند شد.
جالب تر این که محققان دریافته اند بیماران مبتلا به پرفشاری خون اگر علائم افسردگی نداشته باشند، به طور قابل توجهی راحت تر و سریع تر موفق به عادی سازی فشار خون خود خواهند شد. در واقع به گفته محققان، زنان با این که از لحاظ آماری بیشتر از مردان با چاقی و البته سطوح بالینی و افزایش افسردگی درگیر هستند، ولی با این حال زنان جوان تر و تحصیل کرده تر حاضر در این مطالعه که در مناطق روستایی نیز زندگی می کردند، کمتر از بقیه گروه های سنی و فرهنگی زنان درگیر علائم افسردگی بودند. کارشناسان و دانشمندان معتقدند انجام تحقیقات بیشتر در مورد نقش اختلالات روانی در افزایش بیماران مبتلا به فشار خون می تواند در آینده نزدیک شانس تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی را افزایش و در نتیجه مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش دهد. گروه علمی انجام دهنده این مطالعه می گویند چالش بعدی شان مطالعه درباره تأثیر افسردگی بر سلامت قلب و عروق در یک دوره زمانی طولانی تر خواهد بود.
منبع خبر:
روزنامه شهروند
   تاریخ: ۰۸:۴۵ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۶۰