دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرپرست مرکز توسعه مدیریت وزارت بهداشت، بر حمایت در تامین منابع انسانی دانشگاه تاکید کرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

سرپرست مرکز توسعه مدیریت وزارت بهداشت، بر حمایت در تامین منابع انسانی دانشگاه تاکید کرد

سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز (سه شنبه) در نشستی که به منظور " بررسی ساختار و تشکیلات دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی"، در محل این دانشگاه برگزار شد، با توجه به اهمیت حوزه توانبخشی، بر حمایت همه جانبه معاونت توسعه وزارت بهداشت، در تامین منابع انسانی در راستای اختیارات قانونی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، این نشست با حضور نمایندگان معاونت توسعه و منابع انسانی و کارشناسان اداره تحول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین رئیس، معاون توسعه مدیریت و مدیران زیرمجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد.

دکتر احمد جوانمرد سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی در این جلسه، گفت: معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت، با توجه به رسالت های ارزشمند این دانشگاه، یاور این دانشگاه است و خوشبختانه ردپای حوزه توانبخشی را در معاونت درمان و ادارات کل آورده ایم و در ساختار کلان وزارت بهداشت نیز به آن می پردازیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در جریان بازنگری ساختار و تشکیلات، جزو برنامه های اولویت دار ما محسوب می شود، افزود: برخی مصوبات شورای گسترش آموزش پزشکی، صرفا، الزام ساختاری ایجاد نمی کند و جذب کادر درمان، هیات علمی و اجرایی، همچنان در ساختارها، با تایید سازمان اداری و استخدامی انجام می شود.

وی با اشاره به وضعیت خوب مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: خوشبختانه مراکز تحقیقاتی در این دانشگاه با ساختار مصوب و تعریف پست، فعالیت می کنند، در صورتی که فقط کمتر از 100 مرکز تحقیقاتی از حدود 900 مرکز تحقیقاتی در کل کشور، دارای ساختار مشخص هستند و برخی هنوز موافقت قطعی دریافت نکردند، اما وضعیت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این عرصه خوب است.

سرپرست مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، افزود: درخواست دانشگاه در افزودن پست های سازمانی نیز با توجه به تعداد دانشجو، تعداد تخت های بیمارستانی، تناسب اعضای هیات علمی و دانشجویان و عوامل دیگر، مورد بررسی قرار می گیرند.

جوانمرد همچنین اظهار داشت: مراکز توسعه ای دانشگاه که ساختارهای آن از قبل موجود بوده و پست مشخص داشتند، مشمول برنامه ریزی هایی همچون موافقت در تامین نیروی انسانی و سایر حمایت های معاونت متناظر در وزارتخانه خواهند بود.

در ادامه، دکتر سید علی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی در این جلسه، گفت: با توجه به آمار بالای سالمندی در کشور، آمار ضایعات نخاعی و حوادث ناشی از تصادفات جاده ای و بلایای طبیعی، سکته های مغزی و قلبی عروقی، شیوع بیماری های اسکلتی و عضلانی و ...، پرداختن به خدمات حوزه توانبخشی، یک ضرورت است.

وی ضمن تشریح وضعیت پروژه های عمرانی دانشگاه گفت: بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده، جزو تشکیلات وزارت بهداشت نبود، اما یک ضرورت برای کشور است که به آن پرداختیم، در این بیمارستان هم اکنون، حدود 400 بیمار در نوبت انتظار برای دریافت خدمات بستری توانبخشی هستند و در راستای اهمیت خدمات توانبخشی، در صدد راه اندازی دومین بیمارستان تخصصی توانبخشی، با عنوان بیمارستان توانبخشی "اخوان" هستیم .

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: بیمارستان تخصصی توانبخشی رفیده، خدمات توانبخشی فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و ... را در کنار پزشک، روانپزشک، متخصص اطفال، نورولوژیست، متخصص طب فیزیکی و سایر متخصصان ارائه می کند.

دکتر حسینی همچنین اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای حفظ استانداردهای تخصصی بیمارستان توانبخشی رفیده به عنوان الگو در این حوزه، داشتیم و در اجلاس روسای دانشگاه ها نیز بار دیگر، این الگو به وزیر بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی معرفی شد که مورد استقبال برخی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت و خوشبختانه طبق گفته مقام عالی وزارت، پنج درصد تخت های بیمارستان های عمومی در استان های سراسر کشور، به خدمات توانبخشی اختصاص می یابد.

وی با یادآوری این موضوع که مرجعیت " توانبخشی و سلامت اجتماعی " از سوی وزارت بهداشت به این دانشگاه محول شده است، ابراز امیدواری کرد که با حمایت های معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تامین منابع انسانی و سایر موارد، شاهد ارائه خدمات توانبخشی حداکثری به نیازمندان و بیماران باشیم.

در ادامه این جلسه، دکتر مهرداد فرخی معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با ارائه گزارشی، به تشریح وضعیت پروژه های عمرانی یافت آباد، اخوان و ایثار (در مرکز روانپزشکی رازی) پرداخت و روند پیشرفت پروژه ها را مطلوب ارزیابی کرد.

معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه، با توجه به ضرورت و نیاز کشور به خدمات توانبخشی، افزود: با تعریف خدمات توانبخشی دانشگاه در وزارتخانه و تعریف معاونت مرتبط و متناظر، می توانیم خدمات بهداشت، غذا و دارو، خدمات توانبخشی و ... را ذیل آن تعریف کنیم .

دکتر فرخی با اشاره به فعالیت دانشکده های این دانشگاه، اطهار داشت: تشکیلات دانشکده ها به نحوی است که گروه های آموزشی با تصمیم هیات رئیسه، ذیل دانشکده ها قرار گرفته اند .

وی خواستار تامین منابع انسانی، افزایش پست های سازمانی و سایر حمایت های مادی و معنوی از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

مهندس شمس معاون مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به بازنگری واحدهای ستادی گفت: بازنگری واحدهای ستادی در معاونت های تخصصی وزارتخانه انجام شده و امیدواریم در کل دانشگاه های علوم پزشکی محقق شود.

وی افزود: اگر پروژه های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، می توانیم برای آن برنامه هایی داشته باشیم و پروژه ها را مشمول این برنامه قرار بدهیم.

وی، با اشاره به درخواست دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای تعریف پست های جدید، گفت: با بهره مندی از پتانسیل های موجود در بسته های بازنگری تشکیلات و با توجه به ماموریت سه سال آینده که ترسیم شده، در این راستا گام برمی داریم .

وی افزود: مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که در حوزه توانبخشی فعالیت می کنند، وضعیت خوبی دارند، پنج مرکز تحقیقاتی، ساختار قطعی دارند و مشمول طرح توجیهی توسعه گسترش آموزش پزشکی می شوند.

مهندس شمس در این جلسه، به روش های برآورد نیروی انسانی براساس وضعیت موجود و مطلوب در برنامه ریزی اشاره کرد.

دکتر محمد عزیزی مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز طی سخنانی در جلسه مشترک دانشگاه و مرکز توسعه سازمان و تحول اداری وزارت بهداشت، ضمن معرفی دانشگاه گفت: " توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی "، از حوزه های فعالیت دانشگاه هستند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، قطب توانبخشی و سلامت اجتماعی در کشور است، و خلق ثروت و کارآفرینی در حوزه رفاه، سلامت اجتماعی و سلامت روان، ارتقای سلامت سالمندان و افراد دارای ناتوانی، مبارزه با فقر، رفع آسیب های اجتماعی، فراهم کردن دسترسی ها، مناسب سازی ها و ... در ارتقای سلامت کشور از دیگر ویژگی های این دانشگاه بشمار می رود.

مدیر توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه همچنین توضیح داد: این دانشگاه، با محوریت تحصیلات تکمیلی، دارای 22 گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقاتی با بهره مندی از توان علمی بیش از 164 عضو هیات علمی برای تعلیم و تربیت 1800 دانشجو می باشد که 65 درصد دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

دکتر عزیزی با اشاره به فعالیت مراکز درمانی تابعه این دانشگاه، افزود: مجتمع بیمارستانی و مرکز آموزشی و درمانی روان پزشکی رازی (امین آباد)، بزرگترین بیمارستان روانپزشکی خاورمیانه است و به عنوان بزرگترین مرکز فوق تخصصی و دانشگاهی روانپزشکی کشور هم اکنون با یک هزار و 300 تخت فعال و دو هزار و 184 پست سازمانی، انواع خدمات تخصصی روانشناسی و روانپزشکی را به بیماران دچار اختلالات اعصاب و روان و بیماری های حاد و مزمن روانی ارائه می دهد.

وی سپس، به بیان چکیده ای از وضعیت تشکیلات ستاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و وضعیت تشکیلات مراکز تحقیقاتی این دانشگاه پرداخت.

دکتر عزیزی، به « اخذ مجوز پست سازمانی برای مراکز درمانی جدید الاحداث، بازنگری تشکیلات ستاد دانشگاه (با اولویت معاونتهای درمان، تحقیقات، آموزش، دانشجویی و توسعه مدیریت و منابع)، بازنگری واحدهای غیر هیات علمی دانشکده های سلامت اجتماعی، علوم رفتاری و علوم توانبخشی، تهیه و تدوین تشکیلات مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بازنگری تشکیلات پژوهشکده سلامت اجتماعی و برخی مراکز تحقیقاتی، تهیه و تدوین تشکیلات مرکز جامع سلامت روان ایثار در بیمارستان روانپزشکی رازی و مرکز جامع توانبخشی یافت آباد و بازنگری تشکیلات بیمارستان توانبخشی رفیده »، به عنوان ضرورت های موجود اشاره کرد و خواستار مشارکت فکری متولیان معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت بهداشت، در جهت رفع موانع موجود شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۲۲:۲۶ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۱۷۷