دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغذیه سالمندان چگونه باید باشد
 
رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص تغذیه سالمندان، توضیحاتی ارائه داد.
رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص تغذیه سالمندان، توضیحاتی ارائه داد.

تغذیه سالمندان چگونه باید باشد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدجواد حسین زاده، با عنوان این مطلب که بحث سالمندی در حال حاضر یکی از موضوعات روز است و در آینده نزدیک درصد زیادی از جمعیت ایران به سمت سالمندی پیش می روند، گفت: آن چیزی که در دوران سالمندی اتفاق خواهد افتاد حاصل این است که فرد از دوران کودکی، نوجوانی و در دوره ی بزرگسالی چه نوع سبک زندگی و تغذیه ای را دنبال کرده است. به عبارت ساده تر زمانی که ما از سلامت افراد جامعه و سالمندانی که کیفیت زندگی خوبی دارند، صحبت می کنیم به این نتیجه می رسیم که فرد در دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی چه اصولی را به عنوان رژیم غذایی غالب رعایت کرده است به این دلیل که با افزایش سن بروز بعضی از بیماری ها افزایش پیدا می کند. ابتلاء به بعضی از بیماری ها اجتناب ناپذیر است، ولی با رعایت اصول بهداشتی و پایبندی به تغذیه سالم می توان بروز بیماری و عواقب ناشی از آن را به تعویق انداخت.

وی افزود: در تغذیه سالمندان رعایت بعضی اصول ضروری است. بر این اساس باید برنامه ریزی اصول تغذیه ای به شکلی باشد که هم برای کسانی که هم اکنون در دوران سالمندی هستند و هم برای کسانی که در سال های آینده به سالمندی می رسند و حتی کسانی که تازه متولد شده اند یا در دوران نوجوانی و جوانی به سر می برند توصیه های مناسب را در نظر بگیریم.

حسین زاده گفت: در واقع برنامه ریزی باید به صورتی باشد که فرد با رعایت اصول اساسی تغذیه ای وقتی به سن سالمندی می رسد سلامتش حفظ شده باشد.

وی با طرح این سوال که آیا افراد سالمند به کالری کمتری نیاز دارند، اظهار داشت: با افزایش سن تغییراتی در ترکیب بدن رخ می دهد به طور مثال اگر فردی را 10 سال قبل از سن سالمندی در نظر بگیریم با زمانی که وارد سن سالمندی شده است میزان درصد چربی بدن آن فرد افزایش می یابد. بنابراین با افزایش درصد چربی بدن میزان نیاز به کالری یا انرژی دریافتی کمتر خواهد شد.

حسین زاده ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب افراد سالمند ورزش یا فعالیت بدنی مؤثر ندارند، این تغییر نیاز به کالری بیشتر احساس می شود. در نتیجه در یک فرد قبل از بروز سالمندی در مقایسه با زمانی که وارد دوران سالمندی می شود میزان نیاز به کالری در همان فرد کمتر خواهد بود. در جوامع مختلف به واسطه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و توانایی افراد برای دریافت مواد غذایی با کیفیت مناسب وضعیت تغذیه سالمندان تحت تأثیر قرار می گیرد.

وی افزود: مشکلات دیگری از قبیل افسردگی و جدا شدن افراد بازنشسته از محیط کار و فرایندهای اجتماعی عواملی محسوب می شوند که به طور مؤثر بر دریافت مواد غذایی افراد سالمند اثر می گذارند. در این شرایط مسئله ای که پیش می آید سوءتغذیه افراد سالمند نسبت به مواد پروتئینی و ریز مغذی ها است که برای بعضی از این افراد می تواند مشکل ساز شود. بنابراین کیفیت پروتئین دریافتی، میزان انرژی یا کالری که باید برای این افراد در نظر گرفته شود، میزان اشتها و تمایل به سفره غذایی و همچنین سبد غذایی افراد سالمند عواملی هستند که در سیستم بهداشتی و درمانی کشور باید به آنها توجه ویژه ای شود.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پاسخ به این سوال که بهترین رژیم غذایی برای افراد بالای 60 سال چیست، گفت: افراد در دوران سالمندی با توجه به افزایش سن با بروز برخی بیماری های اجتناب ناپذیر مواجه می شوند. در بانوان به خصوص با تغییرات هورمونی بروز بعضی بیماری ها از جمله پوکی استخوان افزایش پیدا می کند. به همین دلیل باید در دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی رژیم غذایی سرشار از کلسیم باشد تا ساختار استخوانی مناسبی برای آنها به وجود بیاید، تا در سن سالمندی بروز شکستگی های استخوانی و مشکلات ناشی از آن یا پوکی استخوان کاهش یابد. توصیه می شود افراد قبل از رسیدن سن سالمندی اقدامات پیشگیرانه لازم را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سالمندی امکان بروز انواع بیماری ها از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد، بهتر است عادات غذایی آنها مدیریت شود تا به سمت رژیم غذایی سالم پیش روند.

حسین زاده ادامه داد: به طور کلی رژیم غذایی مناسب سالمندان باید تحت نظر متخصصین تغذیه و حاوی همه مواد غذایی به خصوص میوه و سبزیجات در وعده های مختلف و میان وعده باشد. البته با توجه به اینکه برخی سالمندان در این دوره دچار کاهش اشتها، مشکلات دندانی، عدم دریافت فیبر کافی به دلیل ناتوانی در جویدن میوه و سبزیجات و حذف انتخابی بعضی از آنها، به این علت زمینه ی سوءتغذیه و مشکلات ناشی از عدم دریافت فیبر کافی بیشتر دیده می شود.

وی افزود: همچنین تاکید می شود عوامل زمینه ساز عادات غذایی ناسالم برای افرادی که ریسک بیماری های قلبی بالاتری دارند با تغییر در سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی آنان ایجاد شود. بنابراین توصیه می شود در دوران سالمندی با توجه به افزایش ریسک بیماری ها میزان کلسیم دریافتی از طریق لبنیات کم چرب (شیر، پنیرکم نمک و پروسس نشده، ماست) جبران شده و دریافت پروتئین ها که الزاماً گوشت قرمز نیست و توصیه به مصرف گوشت سفید و ماهی و دریافت امگا 3 در مواد غذایی که حاوی امگا 3 هستند (مانند مصرف 3 عدد مغز گردو در طی روز) و جایگزین شدن روغن های نباتی جامد و روغن حیوانی به وسیله روغن های مفید از جمله روغن زیتون و کاهش مصرف چربی های اشباع و عدم مصرف روغن های با ترانس بالا و دریافت حداقل 5 سهم میوه و سبزیجات در روز توصیه می شود.

برچسب ها
- تغذیه
- سالمندی

اخبار مرتبط عوارض غذا نخوردن در سالمندان
استفاده روزانه از اینترنت توسط سالمندان و پیشگیری از آلزایمر
غذاهای ضد چربی را بهتر بشناسیم
غذاهایی که در حفظ جوانی مغز موثر است
فواید میوه کاکتوس چیست؟

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید 0 + 0 =

ارسال

پربازدیدترین اخبار وضعیت نگران کننده آرات حسینی/دادستان به ماجرا ورود میکند؟
وضعیت اسف بار زلزله زدگان خوی پس از سه ماه /نه امیدی دارند و نه پناهی
غذاهای ضد چربی را بهتر بشناسیم
13 علامت هشدار دهنده ابتلا به سرطان
حرکت لاکپشتی برنامه های آموزشی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی
4 بلای خطرناکی که مصرف تخم مرغ بر سرتان می آورد!
چگونه از فشارخون بالا پیشگیری کنیم؟
تولد، ازدواج و طلاق، وابسته به وضع اقتصاد کشور است
سموم ناشی از دود کباب ،سیگار و اگزوز خودرو احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی را افزایش می دهد
استفاده روزانه از اینترنت توسط سالمندان و پیشگیری از آلزایمر
عوارض غذا نخوردن در سالمندان
کرونا به پایان رسیده است؟
برنامه دیجیتال 10 هفته ای برای پیشگیری از دیابت
توانبخشی چیست؟
540 شهر ایران در خطر سیلاب
بارش باران در نقاط مختلف کشور/ خیزش گردوخاک در نیمه غربی
آخرین وضعیت «فلج اطفال» در کشور/ واکسیناسیون سالانه یک میلیون غیرایرانی علیه بیماری
چه چیزی باعث اسهال سبز می شود و چه باید کرد؟
بیماری هموفیلی در پسرها بیشتر از مادر منتقل می شود
بیمه سلامت 2000 میلیارد تومان به زوجین نابارور پرداخت کرد

پیشنهاد سردبیر رایج ترین محرک های آسم رایج ترین محرک های آسم حمله آسم ممکن است زمانی اتفاق افتد که در معرض «محرک های آسم» قرار بگیرید. محرک های آسم در شما می تواند بسیار متفاوت از دیگر افراد مبتلا به آسم باشد.

چیزهایی که فکر نمی کنید به کبدتان آسیب می زنند چیزهایی که فکر نمی کنید به کبدتان آسیب می زنند بیماری کبد شامل تعدادی از عوارضی می شود که به کبد آسیب می زنند. به مرورزمان، این آسیب می تواند کبد را زخم کند که به آن سیروز می گویند. وقتی بافت اسکار جایگزین بافت سالم می شود، جلوی عملکرد نرمال کبد را می گیرد و این در نهایت می تواند موجب نارسایی کبد یا سرطان کبد شود.

هندوانه دوستدار قلب شما است هندوانه دوستدار قلب شما است طبق نظر متخصصان، هندوانه حاوی موادی غنی است که به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

آیا میتوانم در دوران پریود قهوه بخورم؟ آیا میتوانم در دوران پریود قهوه بخورم؟ ژنتیک، سن، وزن، سلامت کبد و تحمل ما همگی در نحوه متابولیسم کافئین نقش دارند. پرهیز یا محدود کردن قهوه در دوره قاعدگی می تواند به تسکین علائم PMS و گرفتگی عضلات کمک کند. اما نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که همه بدن ها منحصر به فرد هستند و ما با کافئین متفاوت رفتار می کنیم. 

عوارض نخوردن نمک عوارض نخوردن نمک نمک مهمترین منبع سدیم در رژیم غذایی است و به عنوان کلرید سدیم (NaCl) شناخته می شود. این ماده علاوه بر این که می تواند برای بدن مضر باشد، فواید بی شماری هم برای بدن دارد. فراموش نکنید که بهتر است میزان مصرفی نمک را متناسب با نیاز بدن خودتان تنظیم کنید.

چه چیزی باعث اسهال سبز می شود و چه باید کرد؟ چه چیزی باعث اسهال سبز می شود و چه باید کرد؟ شایع ترین علت مدفوع سبز رنگ رژیم غذایی است. خوردن غذاهای سبز، آبی یا بنفش اغلب مقصر است، به خصوص زمانی که حاوی رنگ های غذایی باشد.  چندین بیماری می تواند باعث اسهال سبز شود. بسیاری از آنها شامل هضم سریع می شوند که باعث می شود صفرا به جای قهوه ای شدن رنگ سبز خود را حفظ کند.

سموم ناشی از دود کباب ،سیگار و اگزوز خودرو احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی را افزایش می دهد سموم ناشی از دود کباب ،سیگار و اگزوز خودرو احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی را افزایش می دهد یک مطالعه جدید نشان می دهد که مواد شیمیایی سمی که از اگزوز خودرو، سیگار کشیدن و کباب کردن در حیاط خلوت ایجاد می شوند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری خودایمنی آرتریت روماتوئید را افزایش دهند.

13 علامت هشدار دهنده ابتلا به سرطان 13 علامت هشدار دهنده ابتلا به سرطان پزشکان 13 علامت هشدار دهنده اولیه را نشان داده اند که ممکن است فرد مبتلا به سرطان باشد.

روش های درمان سرفه ی کودکان روش های درمان سرفه ی کودکان
خطرات مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری خطرات مصرف کره بادام زمینی در دوران بارداری
آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال کودک می شود؟ آیا دندان درآوردن باعث تب و اسهال کودک می شود؟
فتق چیست و چه علائمی دارد؟ فتق چیست و چه علائمی دارد؟
خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟ خون در مدفوع؛ چرا و به چه علت؟
سندروم داون چیست؟ سندروم داون چیست؟

پربحث ترین اخبار چرا زبان کوچک، بزرگ می شود؟
سوسیس و کالباس را سرخ بکنیم یا نکنیم؟
لیست داروهایی که تمایلات جنسی را از بین میبرد
بودجه دارو تا مهرماه تمام می شود | منتظر تصمیم گیریِ رئیس جمهور هستیم
چرا خانم ها تمایل ندارند خون اهدا کنند
علایم حساسیت به باقلا
مردم برای خرید پوست مرغ هم بدهکار می شوند
علائم و نحوه درمان «روتاویروس» در کودکان/ بیشترین سن ابتلا

جستجو خبرها سرویس ها

- درباره ما
- ارتباط با ما
- تبلیغات
- شرایط استفاده © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سلامت نیوز می باشد.

سلامت نیوز نسخه چاپی ندارد و به هیچ سازمانی وابسته نیست.

-
-
-
-
-
-
salamatnews.com

نسخه دسکتاپ نسخه موبایل

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۰۳ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۲   بازدید: ۹۸