دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

باخانمان های بی خانمان آستارا
 
داشتن سرپناه و مأمن از نیازهای اولیه هر انسان است كه بشر از بدو تولد در زیر سایه پدر و مادر و پس از پذیرش مسئولیت زندگی در دوران ازدواج و طول زندگی مشترك، توسط زوجین تهیه می شد.
باخانمان های بی خانمان آستارا وضعیت مناسب اقتصادی دهه های گذشته و بی تفاوت بودن زوجین به تجملات و مسئولیت پذیری برای زندگی مشترك با برنامه و تلاش برای تأمین مایحتاج اولیه زندگی از عواملی بود كه جوانان نسل میانی قرن حاضر را نسبت به جوانان نسل دهه 90 متمایز كرده است.

ورود فضای مجازی به چرخه زندگی و تبدیل شدن جهان به یك دهكده در دسترس همه نسل ها، سبب شد تا انتظارات و دیدگاه ها نسبت به زندگی مشترك تغییر پیدا كند و فاصله طبقاتی بیشتر محسوس شود.

همانطور كه در دین مبین اسلام بر تشكیل زندگی مشترك تأكید شده و پیامبر اكرم (ص) با روایت وزین خود این مهم را ختم كرده است كه "ازدواج، سنّت من است. هر كس از سنّت من رویگردان شود از من نیست." ولی آغاز زندگی مشترك در كشور ما چالش های خود را دارد كه مشكلات لاینحل، رغبت و تمایل به پرداختن به این مهم را تا حد قابل توجهی كاهش داده است.

برآورده نشدن وعده ها و انتظارات اولیه زندگی توسط زوجین در كنار مشكلات ناشی از درآمد پایین شغلی، در برخی موارد زندگی ها را به جدایی كشانده است.

یكی از مهمترین این مشكلات، تأمین مأمن و سرپناه "خانه" و تجهیز آن است كه با نگاهی ساده و به وضعیت مسكن و فروشگاه های عرضه لوازم خانگی، می توان به بسیاری از پاسخ ها دست یافت.

از اینكه مدیریت بر بازار مسكن و لوازم خانگی، همانند بسیاری از بازارهای رایج در كشور ما از كنترل خارج شده است و دست اندركاران اقتصادی به بهانه های تحریم ها از طراحی برنامه ای جامع در این خصوص و كنترل قیمت تولید محصولات داخلی امتناع می كنند، ولی دود این مورد در ابتدا بر چشم جوانان است كه سن كوتاه جوانی خود را از دست می دهند و برای فرار از این مشكلات، بر گزینه های انتخابی خود را یكی پس از دیگری پاسخ "رد" می دهند.

یكی از معقولانه ترین و تأثیرگذارترین طرح هایی را كه در زمینه بازار مسكن در كشور ما اتفاق افتاد، طرح عظیم مسكن مهر در "دولت مهر" بود كه جوانان هر آنچه را كه پس انداز داشتند و یا تحت عنوان هدیه ازدواج از قبیل طلا و لوازم خانه دریافت كرده بودند، فروختند و اقدام به پیش خرید این مساكن كردند.

به تبع از اقصی نقاط كشور و به پشتوانه تبلیغات عظیم رسانه ای و سخنرانی های مسئولان كشوری، استانی و شهرستانی در حمایت از پروژه های مسكن مهر، بی خانمان های شهرستان مرزی بندر آستارا نیز در كنار سایر هموطنان هم رده خود كه اغلب از قشر متوسط و پایین جامعه بودند، اقدام به پیش خرید این واحدها كردند.

سنگ بزرگ شركت های تعاونی كارگری، كارمندی و مشاغل آزاد آستارا برای نزدن با ارائه طرح مسكن مهر 900 واحدی در قالب پروژه 9 بلوك با یكصد واحد در هر بلوك 10 طبقه آغاز شد كه پس از انتشار تصاویر و نقشه ها، اعتماد مردمی را بیشتر به سوی خود جلب كرد و سیل عظیم ثبت نام ها آغاز شد.

پس از تحویل زمین اجرای پروژه كلنگ احداث آن در سال 1387 به زمین زده شد و پس از گذشته سال ها در واپسین روزهای سال 1396 فقط 300 خانوار با دنیایی از كاستی ها و مشكلات به واحدهای ناقص خود رسیده اند و الباقی در بلاتكلیفی ماندند.

1500 مالك برای 900 واحد مسكن مهر آستارا

پس از تأیید و تكذیب مسئولان وقت و انتشار مطالب ضد و نقیض در خصوص وضعیت این پروژه، نماینده وقت شهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی خبری خود در 26 شهریور 1396 خبر از كلاهبرداری های كلان در این پروژه منتشر كرد.

در خبرهای خبرگزاری های رسمی كشور آمد كه «تعداد واحدهای موجود در این پروژه، 900 واحد می باشد ولی دست اندركاران این تعاونی ها اعم از «كارگری، كارمندی و مشاغل آزاد» با حدود 1500 مشتری معامله انجام داده اند و باید بگوئیم كه پروژه فوق 600 مالك واهی دارد.»



انتشار خبر اختلاس 150 میلیارد ریالی شركت های تعاونی این پروژه

در كش و قوس این موضوع، موضوع جدید دیگری مطرح شد كه "یونس رنجكش"، فرماندار اسبق شهرستان مرزی بندر آستارا در جلسه شورای مسكن شهرستان در سال 1397، از تخلفات و اختلاس مالی 150 میلیارد ریالی شركت های تعاونی مسكن مهر آستارا خبر داد.

وی خاطرنشان كرد: با پیگیری دستگاه های نظارتی و محاكم قضایی، سه نفر از مدیران عامل متهم شركت ها دستگیر شده اند و پرونده مذكور در حال پیگیری می باشد.

انتشار این خبر سبب شد تا تعداد كثیری از متقاضیان كه بیشتر آنها از زوجین یك دهه قبل بودند و در طول مدت مذكور صاحب فرزند هم شدند، نسبت به فسخ قرارداد و دریافت وجوه پرداختی كه پس از گذشت حدود 9 سال ارزش خود را از دست داده بود، اقدام كنند كه به حداقل پول خود برسند و الباقی همچنان امیدوار برای خانه دار شدن ماندند.

این واحدها مشكل حقوق دارند

حال پس از گذشت سال ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا در تاریخ 11 آبان 1399 و بازدید از این پروژه، در جمع خبرنگاران تصریح كرد: 400 واحد از مسكن مهر 900 واحدی آستارا تحویل داده شده بود كه از مهر ماه سال جاری كار تحویل 200 واحد جدید نیز آغاز شده است.

علی اوسط اكبری مقدم، اظهار كرد: در این سفر به همراه تعدادی از مدیران كل استان گیلان، برای بازدید از پروژه های عمرانی شهرستان آستارا در این بندر مرزی حاضر شدیم.

وی با تأكید بر اینكه 300 واحد دیگر نیز پیشرفت 70 درصدی دارد، افزود: این واحدها مشكلات حقوقی دارند كه توسط دستگاه قضا در حال پیگیری است كه در تلاش هستیم تا چند ماه آینده آنها را هم به مالكان تحویل دهیم.

به گزارش ایسنا، حال با توجه به افزایش قیمت مسكن و مدنظر قرار دادن این مهم كه فرزندان بسیاری از این متقاضیان به سن ازدواج هم نزدیك شده اند، باید منتظر باشیم تا ببینیم كه آیا این مشكلات حل می گردد تا فرزندان این بی خانمان ها كه در روی كاغذ دارای خانمان هستند، صاحب خانه می شوند و تكلیف ضررهای مالی و معنوی وارد شده بر آنها چه می شود؟!

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۲