دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا کودکان باید از شبکه های اجتماعی استفاده کنند؟
 
انجمن روانشناسی آمریکا اولین گزارش خود درباره استفاده کودکان و نوجوانان از شبکه های اجتماعی را منتشر کرد.


یکی از سازمان های پیشرو سلامت روان آمریکا و انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، اولین گزارش مشاوره بهداشتی خود در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی برای جوانان و نوجوانان را منتشر کرده است. خلاصه گزارشی که منتشر شده به طور کلی در مورد عادات کودکان و نوجوانان در پلتفرم هایی مانند تیک تاک، اینستاگرام و توئیتر صحبت می کند و آن ها را به عنوان «ذاتا برای جوانان مفید یا مضر نیستند» توصیف می کند.

APA استدلال می کند که تاثیرات شبکه های اجتماعی بر خردسالان تنها بخشی از یک مجموعه بسیار گسترده و پیچیده از عوامل است و  آنچه نوجوانان می توانند انجام داده و به صورت آنلاین مشاهده کنند به زمینه قبلی و نقاط قوت یا آسیب پذیری آن ها بستگی دارد. 

به طور خلاصه، APA تاکید دارد مانند هر جنبه دیگری از رشد روانی، تعیین دقیق و  بیان میزان تاثیر «واحد بر تکامل مغز» یک فرد دشوار است. این انجمن بر دو مشارکت کننده اصلی در نحوه تاثیرگذاری بالقوه شبکه های اجتماعی بر کاربران جوان تمرکز دارد، نظارت و آگاهی والدین و همچنین ساختار های الگوریتمی خود پلتفرم.

APA به والدین توصیه می کند به طور منظم میزان استفاده از شبکه های اجتماعی فرزندان خود را بررسی و در مورد آن ها بحث کنند، به ویژه در اوایل دوره نوجوانی که معمولا بین 10 تا 14 سالگی تعریف می شود. آموزش کودکان و نوجوانان در زمینه سواد رسانه ای و استفاده از آن ها در کنار تقویت عادات و روابط آنلاین سالم نیز روش های کلیدی برای حفظ یک تجربه ایمن در پلتفرم هایی مانند تیک تاک، توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک در نظر گرفته می شود.

در همین حال APA تاکید می کند که این مسئولیت تنها بر عهده والدین نیست، بلکه در واقع این الگوریتم های شرکت های فناوری هستند که تعیین می کنند چگونه، چه زمانی و چرا کاربران محتوای خاصی را مشاهده می کنند، این الگوریتم ها بر اساس «قرن ها سیاست نژادپرستانه و تبعیض کدگذاری شده» ساخته شده اند؛ بنابراین شبکه های اجتماعی اغلب به «جولانگاه» این سوگیری های ذاتی تبدیل می شوند و می توانند آرمان های اجتماعی-سیاسی و نژادپرستانه افراطی را معرفی و تشدید کنند. APA می افزاید: «تاثیر احتمالی حاصل از آن بسیار گسترده است، از جمله خشونت فیزیکی آفلاین و نیز تهدید هایی برای رفاه».

جرمی بیرنهولتز، استاد مطالعات ارتباطی در دانشگاه نورث وسترن با تمرکز بر میزان و چگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی از سوی نوجوانان معتقد است «سند اندازه گیری شده» APA گامی در جهت درست است، اما برخی از دستورالعمل ها به طور بالقوه برای والدین دشوار است. برای مثال در یکی از بخش های گزارش، APA توصیه می کند کاربران جوان تر مدت زمانی که  برای مقایسه خود با دیگران در شبکه های اجتماعی می گذرانند را محدود کنند، «به ویژه در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر»، با اشاره به تاثیر بالقوه آن بر «تصویر بدنی ضعیف تر، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی، به ویژه در بین دختران.

او تاکید دارد نوجوانان باید از استفاده از شبکه های اجتماعی برای مقایسه خود با دیگران  اجتناب کنند.

مانند گزارش APA، بیرنهولتز همچنین استدلال کرد اثرات منفی شبکه های اجتماعی اغلب نشانه ای از مسائل گسترده تر و دنیای واقعی است. نژادپرستی را می توان در شبکه های اجتماعی جا انداخت و در جامعه نیز نفوذ داد. برخی مسائل مانند مقایسه اجتماعی، بدون شک می توانند توسط این شبکه ها تشدید شوند.

بیرنهولتز در ادامه توضیح داد که اگرچه در نظر گرفتن پیشنهادات APA حیاتی است، اما مهم است که ریشه بسیاری از مسائل شبکه های اجتماعی را به خاطر بسپاریم. شما باید مشکلات مربوط به این شبکه ها را از مشکلاتی که آن ها در جامعه گسترده تر نشان می دهند، جدا کنید.

منبع: popsci
   تاریخ: ۰۸:۱۷ - ۰۲/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۱