دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقش فیزیوتراپی در بیماری روماتیسم مفصلی
 
آفتاب یزد - نجمه حمزه نیا: آرتریت یک بیماری بسیار شایع است که انواع مختلفی دارد، شایع ترین آن ها آرتروز و روماتیسم مفصلی است. روماتیسم مفصلی یک اختلال التهابی مزمن است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می دهد. در برخی از افراد، این بیماری می تواند به طیف گسترده ای از سیستم های بدن از جمله پوست، چشم ها، ریه ها، قلب و رگ های خونی آسیب برساند و کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد. یکی از راه های درمان این بیماری، انجام فیزیوتراپی است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد دراینباره دکتر ویدا مرزبان، فیزیوتراپیست شاغل در کشور آلمان و آتف الغوری، فیزیوتراپیست شاغل در آلمان گفتگو کرده است.
دکتر مرزبان در این باره می گوید: روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی خودِ بدن به بافت های طبیعی مفصل حمله می کند که این باعث التهاب سینوویوم مفصل می شود. همچنین در بیمارانی که از روماتیسم مفصلی زانو رنج می برند، آنتی بادی ها علیه غشای پوشاننده سطح مفصل که همان سینوویوم است،
ساخته می شود.
وی ادامه داد: این التهاب سینوویوم باعث درد، سفتی، تورم، گرمی و قرمزی می شود روماتیسم مفصلی نامیده می شود و همچنین مفصل درگیر شکل خود را از دست می دهد، که این باعث از دست رفتن دامنه طبیعی حرکت می شود.
این فیزیوتراپیست مطرح کرد: علائم روماتیسم مفصلی فعال شدن درد و التهاب است که به آن ها دوره های «شعله وری» گفته می شود، و پس از هر کدام از آن ها یک دوره بهبودی (تخفیف) وجود دارد، یعنی زمانی که تورم و درد از بین می رود.
وی ابراز کرد: آرتریت روماتوئید می تواند مفاصل بسیاری را درگیر کند. در بعضی افراد، این بیماری بخش هایی غیر از مفاصل، مانند چشم ها، خون، ریه ها و قلب را درگیر می کند. در نتیجه، در داخل و اطراف مفصل زانو التهاب ایجاد می شود. به مرور زمان این التهاب باعث آسیب دیدگی مفصل زانو و سطوح مفصلی و نیز ساییدگی سر استخوان هایی که در مفصل زانو قرار دارند، خواهد شد.
دکتر مرزبان تصریح کرد: اگر چه علل روماتیسم مفصلی مشخص نیست ولی نظریه های متعددی درباره آن ارائه شده است که چه گروهی بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد. این علت به ترکیبی از عامل های هورمونی یا محیطی و ارثی یا ژنتیک مربوط می شود.
این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: روماتیسم مفصلی و به خصوص روماتیسم زانو در زنان درصد شیوع بالاتری دارد و زنان سه برابر بیش از مردان به این بیماری مبتلا می شوند. اگرچه رماتیسم زانو در هر سنی می تواند شروع شود ولی بر اساس اکثر پژوهش ها میانسالی دوره ای است که غالباً این بیماری برای نخستین بار نمود می یابد.
وی می گوید: اسپوندلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات) نوعی آرتریت است که عمدتاً بر مفاصل ستون فقرات اثر می گذارد. در اثر این بیماری ستون فقرات سفت و دردناک می شود لذا درمان روماتیسم ستون فقرات می تواند بر چگونگی حرکت شما تاثیر بگذارد و برخی از استخوان های ستون فقرات ممکن است به هم متصل شوند.
دکتر مرزبان بیان کرد: اسپوندلیت آنکیلوزان بر سایر مفاصل به ویژه در مفاصل ران، شانه ها و دیواره قفسه سینه نیز اثر می گذارد.
این فیزیوتراپیست ادامه داد: روماتیسم ستون فقرات زمانی ایجاد می شود که استخوان های ستون فقرات در محلی که تاندون ها به آن متصل شده اند و در بین مفاصل ملتهب می شوند.
وی گفت: روماتیسم مفصلی زانو یک عارضه خود ایمنی بوده و این به معنی حمله دستگاه ایمنی خود فرد به بافت های سالم زانو می باشد. بااین حال، علت ایجاد این عارضه هنوز معلوم نیست. سیستم ایمنی بدن شما به طور طبیعی آنتی بادی هایی را تولید می کند که به باکتری ها و ویروس ها حمله کرده و به درمان عفونت کمک می کنند.
دکتر مرزبان مطرح کرد: درصورتی که به آرتریت روماتوئید زانو مبتلا شده اید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه آنتی بادی ها را برای حمله به غشای مفصل زانو می فرستد. این مشکل باعث می شود تا لایه نازک سلول های پوشاننده مفصل زانو (غشای سینوویال) دردناک و ملتهب شده و مواد شیمیایی خاصی را آزاد کنند که باعث آسیب دیدن استخوان، غضروف، تاندون و رباط های اطراف می شود.
این فیزیوتراپیست متذکر شد: در صورت عدم درمان روماتیسم مفصلی زانو، این مواد شیمیایی باعث می شوند مفصل زانو شکل طبیعی خود را از دست بدهد. در نهایت، این مواد می توانند مفصل زانو را به طور کامل از بین ببرند.
وی گفت: اغلب روماتیسم مفصلی، یک بیماری مزمن است، با این حال، علائم آن شدت و دوامی متغیر داشته و گاهی ناگهان ظاهر شده و دوباره ناپدید می شوند. افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی دوره هایی از افزایش فعالیت بیماری را تجربه می کنند که به آن ها دوره های شعله وری گفته می شود و بعد از هر یک از آن ها دوره ای وجود دارد که در آن نشانه های بیماری بسیار کمتر شده یا از بین می روند و به آن دوره بهبودی (تخفیف)
گفته می شود.
دکتر مرزبان مطرح کرد: اگر برخی از علائم را دارید، بهتر است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید که عبارتند از درد و سفتی مفاصل در هنگام صبح یا پس از یک استراحت طولانی که بیش از یک ساعت ادامه می یابد، التهاب نزدیک ترین مفاصل به ناحیه مچ دست مانند مفاصل انگشتان دست و مفصل مچ دست، البته ممکن است گردن، شانه ها، آرنج، باسن، زانوها، مچ پاها، و مفاصل پایین تر از مچ پا نیز درگیر شوند، وجود الگوی متقارن التهاب، به این معنی که معمولاً هر دو طرف بدن همزمان درگیر می شوند. ، خستگی، تب گاه و بیگاه، و احساس ناخوشی کلی (یا همان کسالت)، کاهش دامنه حرکتی مفصل و قدرت عضله، احساس غیرطبیعی مانند سوزش یا تیر کشیدن، ضعف بازوها یا پاها، فلج ناقص (پاراپارزی)، دشواری در خوابیدن.
این فیزیوتراپیست عنوان کرد: حدود 25درصد از مبتلایان به روماتیسم مفصلی با پیشرفت بیماری دچار توده های کوچکی از بافت در زیر پوست می شوند که ندول های روماتیسمی نام داشته و اندازه های متفاوتی دارند. معمولاً این برآمدگی ها دردناک نیستند.
وی اشاره کرد: روماتیسم مفصلی میتواند باعث ایجاد آرتروز در مفصل و نیاز به تعویض مفصل را در حالت های حاد ایجاد کند، جراحی تعویض مفصل مچ پا میتواند مثالی برای این موضوع باشد.
دکتر مرزبان توضیح داد: علت روماتیسم مفصلی حمله کردن سیستم ایمنی به لایه داخلی غشاء مفصل یا غشاء سینوویال (لایه غشاهای پیرامون مفصل) است. التهاب حاصله غشاء سینوویال را ضخیم می کند و در نهایت غضروف و استخوان درون مفصل را از بین می برد. تاندون ها و رباط های (لیگامان ها) نگهدارنده مفاصل در کنار یکدیگر، ضعیف و کشیده می شوند و به تدریج مفصل شکل طبیعی و نظم خود را از دست می دهد. پزشکان اطلاعی از علت شروع این فرآیند ندارند، هر چند ظاهراً مولفه ژنتیکی بی تأثیر نیست.
این فیزیوتراپیست ابراز داشت: اگرچه ژن ها واقعاً باعث بروز رماتیسم مفصلی نمی شوند، با این حال فرد را در برابر عامل های محیطی آغازکننده بیماری (مانند عفونت ناشی از باکتری ها و ویروس های خاص) آسیب پذیرتر می سازند.
وی گفت: عامل های افزایش دهنده احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی عبارتند از جنسیت زیرا زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی قرار دارند و سن ابتلا به روماتیسم مفصلی مختص گروه سنی خاصی نیست، اما عموماً در سنین 40 تا 60 سالگی بروز می یابد و چنانچه یکی از اعضاء خانواده به این بیماری مبتلا باشد، احتمال ابتلا دیگر وابستگان نیز بیشتر است.
دکتر مرزبان ادامه داد: روماتیسم مفصلی می تواند باعث التهاب مفاصل شود که این باعث کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت های روزانه اش می شود. روماتیسم مفصلی، در صورت عدم درمان روماتیسم مچ پا، بدتر شده و مفاصل را تخریب می کند.
این فیزیوتراپیست توضیح داد: بعضی از تاثیرات روماتیسم مفصلی که پس از آغاز بیماری بروز می کنند عبارتند از تاندون ها ملتهب شده و ممکن است پاره شوند. تورم، علاوه بر تخریب استخوان و غضروف مفاصل، به رباط های نگه دارنده مفاصل نیز آسیب زده یا آن ها را تخریب می کند. فرسایش استخوان های مفصل باعث درد و بدشکلی اندام ها می شود.
وی توصیه کرد: اگر در چند مفصل از دو طرف بدنتان دچار ناراحتی و تورم مداوم هستید، به یک پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان زود هنگام به کاهش سرعت پیشرفت این بیماری کمک می کند.

انتهای پیام
   تاریخ: ۰۱:۱۴ - ۰۳/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۵