دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

نشست راه اندازی و تشکیل کمیته دستگاهی کرسی های علمی - ترویجی برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نشست راه اندازی و تشکیل کمیته دستگاهی کرسی های علمی - ترویجی برگزار شد

نشست راه اندازی و تشکیل کمیته دستگاهی کرسی های علمی- ترویجی با حضور دکتر علی اکبر مسگر معاون حمایت و گفتمان سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان دانشگاهی، شنبه 20 خرداد ماه در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سیدعلی حسینی رئیس دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به اعضای کمیته حمایت و گفتمان سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معرفی کوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داشت.

وی افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال 1371 تاسیس شد و عوارض ناشی از جنگ تحمیلی، آمار بالای بیماران سکته مغزی، فلج حرکتی و ....می طلبید تا بیشتر به توانبخشی کشور بپردازیم.

دکتر حسینی تصریح کرد: دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، دانشگاهی منحصربفرد است که 170 عضو هیات علمی، حدود دو هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی که بیش از 60 درصد آنان را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند، در 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات، به فعالیت های آموزشی و پژوهشی مشغول هستند و برخی از رشته های این دانشگاه در جای دیگری از کشور، تدریس نمی شود .

وی اظهارداشت: دو بیمارستان تخصصی (توانبخشی رفیده و روانپزشکی رازی) و دو کلینیک ویژه پزشکی - توانبخشی هم اکنون تحت پوشش این دانشگاه فعالیت می کنند و با اهتمام این دانشگاه طی یک ماه گذشته در کمسیون بهداشت و درمان مقرر شد تا به تخت های بستری توانبخشی در کشور افزوده شود و 850 تخت توانبخشی در کشور تعریف شود تا با گسترش خدمات این بخش، شاهد ارائه خدمات اکثری به افراد نیازمند باشیم .

دکتر حسینی با اشاره به اینکه مرجعیت حوزه سلامت اجتماعی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی محول شده است، گفت: این دانشگاه سالهاست که به واسطه فعالیت گروه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این حوزه و پژوهش های انجام شده در این زمینه، بین دانشگاه های علوم پزشکی سرآمد است و خوشبختانه در حوزه سالمندی که از ضرورت های کشور است ، نیز به تربیت نیروی انسانی در گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سالمندی پرداخته ایم و مسیر دانشگاه در طراحی بسیاری از رشته های آموزشی به شکلی است که به سایر دانشگاه های علوم پزشکی کمک می کند تا حوزه مورد مغفول و مورد نیاز نظام سلامت، توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: با توجه به دغدغه رهبری مبنی بر تشکیل کرسی های آزاداندیشی و با توجه به اینکه در جلسات هم اندیشی استادان و نخبگان این دانشگاه، 3/2 استادان حضور دارند، با بهره مندی از الگوها و بستر های موفق می توانیم از بضاعت اعضای هیات علمی دانشگاه نیز بهره مند شویم و شاهد جریانات خوبی باشیم.

وی تصریح کرد:پرداختن به حوزه گفتمان سازی کار ارزشمندی است که دفتر نهاد مقام معظم رهبری و دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه آن را دنبال کرده است و در چنین فضای فرهنگی، تاکید بر نقش استادان و مشارکت آنان در گفتمان سازی حائز اهمیت است.

دکتر حسینی ضمن استقبال از برنامه های مرکز کرسی ها بر حمایت همه جانبه دانشگاه از طرح کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره تاکید نمود.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در تربیت مدیران توانبخشی و سیاستگذاری، نقش خوبی دارد

دکتر علی اکبر مسگر معاون حمایت و گفتمان سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در جهت مبادرت به تشکیل و راه اندازی جلسه کمیته دستگاهی گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی علاوه بر مرجعیت توانبخشی و سلامت اجتماعی، مدیریت رشته های توانبخشی را در خود جای داده است و این دانشگاه در تربیت مدیران توانبخشی و سیاستگذاری نیز نقش خوبی دارد.

معاون حمایت و گفتمان سازی هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، ضمن ارائه شرح وظایف کمیته دستگاهی از طرح کرسی های «نظریه پردازی، نقد و مناظره»، از اهمیت موضوع نظریه پردازی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سخن گفت و به تشریح وظایف هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و کمیته دستگاهی و فرصت ها و قابلیت های کرسی های ترویجی و تخصصی پرداخت.

وی افزود: با توجه به اینکه این دانشگاه در عرصه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظرات پیشگام است، اختیارات حداکثری به کمیته دستگاهی و حمایت و پشتیبانی از این کمیته در جهت تبدیل به کارگروه تخصصی را می دهیم .

دکتر مسگر در ادامه ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را مختار و مستقل در اداره تمامی انتخاب امورات از جمله موضوعات کرسی ها، صدور گواهی ها، صدور مجوز ارائه، انتخاب ناقدین و داورها اعلام نمود.

وی با اشاره به اهمیت رشته های این دانشگاه و نیاز کشور به مباحث رشته های مشاوره، علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی و ... از دادن اختیارات حداکثری به کمیته دستگاهی و حمایت و پشتیبانی از این کمیته در جهت تبدیل به کارگروه تخصصی خبر داد.

دکتر مسگر ، خواستار تعیین دستورکار، ورود به مباحث علوم انسانی، مباحث بین رشته ای، تاکید بر مرز علوم پزشکی و علوم انسانی و ورود به کرسی های ترویجی در گام اول و سپس پرداختن به کرسی های تخصصی شد .

وی بر حضور و مشارکت دانشجویان، پرورش تفکر انتقادی، نشاط اجتماعی و فضای تعاملی در کرسی های آزاداندیشی تاکید نمود.

حلقه مفقوده بین تولیدات علمی دانشگاه و دستگاه های اجرائی داریم

حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست گفت: یکی از چالش های دستگاه ها، نشاط علمی است و یکی از مصادیق نشاط علمی بهره مندی از تولیدات علمی استادان است که معمولا" توسط دستگاه های اجرایی، محقق نمی شود.

وی در ادامه افزود:یکی از دغدغه استادان، حلقه مفقوده بین تولیدات علمی دانشگاه و دستگاه های اجرائی است.

حجت الاسلام والمسلمین افشاری گفت: این دانشگاه بواسطه تعاملات کاری و ارتباطات با سازمان بهزیستی در ارتباط است و می تواند در بحث سیاستگذاری و ...کمک کننده باشد و امیدواریم با تشکیل این کمیته شاهد این جریان در کل کشور باشیم .

دکتر سیامک طهماسبی دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان دفتر نهادمقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز ضمن معرفی دانشگاه و تاکید بر اهمیت اجرای کرسی های نظریه پردازی استادان در دانشگاه گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه در رشته های حیطه توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان نقش آفرینی می کند و با حدود 1900 دانشجو که اکثر آنان، در مقطع تحصیلات تکمیلی اشتغال به تحصیل دارند و از سویی مرجعیت توانبخشی و سلامت اجتماعی به این دانشگاه، محول شده است می توانیم بگوییم در این دانشگاه، صاحب نظر هستیم و می توانیم نیازهای فراوانی از دستگاه ها را پاسخ دهیم، در حل مساله سازمان های کشور مشارکت نماییم و در سیاستگذاری نیز سهیم باشیم .

در پایان این نشست،مجوز کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی از سوی رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی اعطا شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ

   تاریخ: ۱۳:۱۳ - ۲۰/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۲