دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

شما بسیار حساس هستید و خبر ندارید
 
شما بسیار حساس هستید و خبر ندارید
قبل از اینكه بفهمم یك آدم بسیار حساس هستم، گویی اكثر مردم روی یك تسمه نقاله بودند و من روی دیگری و در جهت مخالف هم حركت می كردیم. دوست دارم فكر كنم نسبت به خودم آگاه هستم، اما سالیان سال نشانه های حساس بودن را در خودم نادیده می گرفتم تا این كه متوجه شدم من نه تنها حساس بلكه «بسیار حساس» هستم.
شما بسیار حساس هستید و خبر ندارید

شما بسیار حساس هستید و خبر ندارید«تابناك با تو» - قبل از اینكه بفهمم یك آدم بسیار حساس هستم، گویی اكثر مردم روی یك تسمه نقاله بودند و من روی دیگری و در جهت مخالف هم حركت می كردیم. دوست دارم فكر كنم نسبت به خودم آگاه هستم، اما سالیان سال نشانه های حساس بودن را در خودم نادیده می گرفتم تا این كه متوجه شدم من نه تنها حساس بلكه «بسیار حساس» هستم.

قبل از اینكه بفهمم از اغلب آدم ها حساس ترم، احساس می كردم دنیا متعادل نیست و من با دیگران هیچ وجه اشتراكی ندارم. سعی كردم با آن ها همگام باشم و كار ها را مثل آن ها انجام دهم، اما فقط خسته و ناراضی می ماندم.

شما بسیار «حساس» هستید و خبر ندارید

برایم اعتراف به حساسیتم چالش بزرگی بود. احساس می كردم مفاهیم منفی بسیاری در در رابطه با آدم بسیار حساس وجود دارد، بنابراین سال ها آن را كتمان كردم.

من در خانواده ای از افراد حساس بزرگ شدم كه به نظر می رسید حساسیت آن ها انواع مشكلات را به همراه دارد. همه چیز روی آن ها تأثیر منفی می گذاشت. با این اوصاف چرا من بخواهم یكی از آن ها باشم؟

به همین ترتیب، فرهنگ غربی ما این پیام را ترغیب می كند كه مطمئن بودن، اعتماد به نفس داشتن و جسارت، برنده رقابت است. در اعماق وجودم احساس می كردم حساس بودن چیزی خلاف این ویژگی های طلایی ست و معنای آن شكنندگی، آسیب پذیری و حتی ناتوانی است.

اما اشتباه می كردم. وقتی اعتراف كردم كه یك آدم بسیارحساس هستم، همه چیز معنا پیدا كرد و فهمیدم تمام حساسیت هایم می تواند چه موهبت هایی برای زندگی من و جهان اطرافم به ارمغان بیاورد.

حالا كه از دریچه بسیارحساس بودن به چالش ها و موفقیت های شغلیم در گذشته نگاه می كنم، می فهمم كه چرا با برخی از مشاغل پیوسته درگیر و در برخی دیگر سرآمد بودم. به عنوان مثال، من فكر می كردم ضعیف هستم كه نمی توانم در یك دفتر كار با فضای باز و همهمه مداوم افراد و حرف زدنشان با هم، صدای پیوسته زنگ تلفن كار كنم. اما ضعیف نبودم. فقط این عوامل بیرونی من بسیار حساس را بیش از حد تحریك می كرد؛ و در مقیاس بزرگ تر، حالا می فهمم كه چرا چیز ها كه برایم با ارزش تر از بقیه است، چرا بعضی از محیط ها را نامتناسب می دانم و در نهایت، چرا اینطور هستم.

این خصوصیات حساس همان چیزی است كه تعامل من با جهان را بسیار سخت می كند و باعث می شود اكنون خصلت HSP خود را بپذیرم.

بله، پذیرفتن حساسیت می تواند دلهره آور باشد و احتمالاً احساس آسیب پذیری خواهید كرد، اما اگر آن را بپذیرید مطمئنا مزایای شگفت انگیز آن بیشتر از ناراحتی اولیه است.

شما بسیار «حساس» هستید و خبر ندارید

زندگی تان چطور با پذیرش بسیار حساس بودن بهتر می شود

1. سرانجام با پذیرش نیاز های آدم بسیار حساس، به تعادل خواهید رسید

دستیابی به تعادل برای آدم بسیار حساس دشوار است. مثل من، شما هم ممكن است بخواهید تا آنجایی كه می شود یاد بگیرید، هر كتابی را بخوانید، سفر كنید، ورزش كنید، دوستان خود را ببینید و لیست ادامه دارد.

من بالاخره فهمیدم كه طبیعت حساس من به این معناست كه اگر تعهد های زیادی برای خودم ایجاد كنم (هرچقدر هم سرگرم كننده باشند) می توانند باعث خستگی و كلافگیم شود و از این كه نمی توانم پا به پای دیگران پیش بروم آزرده خاطر شوم. آدم های بسیارحساس از نظر روحی و روانی مورد هجوم هیجانات قرار می گیرند، به همین دلیل مهم است كه انتظارات خود را مدیریت كنند.

كسانی كه شخصیت حساس دارند معمولاً فشار زمان را بیشتر از سایرین احساس می كنند و از كار های عجله ایی متنفرند. قرار ملاقات بعد از ظهر ممكن است به این معنی باشد كه شما از صبح تمركز كمتری روی كار های روزتان داشته باشید و حتی ناآرام شوید.

اما ما عاشق روتین روزانه خود هستیم. در یك روز شلوغ و پر از جلسات، نیم ساعت برای پیاده روی (یا چیزی كه مرا از افكارم بیرون می كشد وبه لحظه حال آگاه می كند) به این معنی است كه در پایان روز احساس خستگی كمتری می كنم.

2. با یادگیری بهتر مدیریت خصوصیت بسیار حساس بودن، سطح انرژی شما افزایش می یابد

عمل به روشی در زندگی كه با روح شما هماهنگ نباشد باعث تحلیل رفتن روح و روان و همین طور كم شدن انرژی تان می شود. مخصوصا در آدم بسیار حساس؛ و چیزی كه من یاد گرفته ام، این است كه ما باید از انرژی خود محافظت كنیم، هیچ گاه عجله نكنیم و «نه گفتن» به بعضی چیز ها را بیاموزیم.

پذیرش طبیعت حساس ما به معنای افزایش انرژی ماست. مانند احساس سبكی كه هنگامی كه كت سنگین زمستانی مان را موقع ورود به اتاقی گرم و راحت در می آوریم. با این انرژی اضافی، احتمالاً از نظر عاطفی نیز احساس بهتری خواهید كرد.

شما بسیار «حساس» هستید و خبر ندارید

3. سرانجام «گروه خود» را پیدا خواهید كرد، كسانی كه احساس عمیقی مانند شما دارند

دوستان بسیارحساس، آیا شما اغلب احساس كرده اید كه واقعاً در جای درست نیستید؟ و این كه با دیگران فرق دارید؟

من با احساس متفاوت بودن بزرگ شدم، احساسات دیگران را جذب می كردم و در گروه های دوستانه متوجه كوچكترین تنش ها می شدم.

همچنین نسبت به پچ پچ های سطحی كه همه در اوایل 20 سالگی با دوستانشان دارند بی علاقه بودم و به جای آن گفتگو های عمیق تر و قابل تأمل را ترجیح می دآدم.

سال ها طول كشید تا دوستانی پیدا كردم كه آن ها هم مثل من از دیدن رفتار های ظالمانه افراد با حیوانات در شبكه های اجتماعی به گریه می افتادند و مانند من به عمق چیز های اطراف آگاه بودند و نسبت به دیگران حساسیت بیشتری داشتند. اما وقتی آن ها را پیدا كردم، بلافاصله یك پیوند احساسی غیرقابل وصف بین مان برقرار شد.

4. ترغیب خواهید شد كه درباره خودتان بیش تر بدانید.

حالا كه می دانم ماجراجویی در دنیای آدم های بسیار حساس به چه معناست، اهمیت به رفتن به اماكن، سفر به ناشناخته ها و یادگیری چیز های جدید را بهتر می فهمم، درك می كنم كه این ها برای زندگی خوب مهم است. دانستن آنچه كه چه چیزی به ما انرژی می دهد و یا باعث تخلیه آن می شود، برای داشتن یك زندگی هماهنگ حیاتی است.

به تجربیات گذشته خود نگاه كنید: چه زمانی احساس خوشبختی و راحتی داشتید؟ چه چیزی جواب نداد و چه چیزی باعث شد شما حس ناخوشایند داشته باشید؟

به محیط اطرافتان، دوستان، سرگرمی ها، شغل خود فكر كنید و از این اطلاعات به نفع خود فعلی و آینده خود استفاده كنید. اگر موارد خاصی روح حساس شما را تحت فشار قرار می دهد، به جای آن به فكر تمركز روی چیز هایی باشید كه باعث آرامش شما می شوند.

شما بسیار «حساس» هستید و خبر ندارید

5. مثل یك ابرقدرت از داشتن ویژگی های بسیار حساس خود احساس غرور خواهید كرد

پذیرفتن ویژگی های حساس ما برای رضایت خاطر در این دنیای همیشه در حال تغییر بسیار مهم است. مطمئناً، این كه ما آدم های بسیارحساس خیلی عمیق احساس می كنیم، گاهی اوقات می تواند یك چالش باشد، اما من ترجیح می دهم به آن به عنوان یك ابرنیرو نگاه كنم. مثلا، فكر می كردم همه موسیقی را همان طور كه من تجربه می كنم تجربه می كنند. برای من موسیقی یك واكنش كامل بدنی است؛ و من از آن زمان متوجه شدم كه آدم های بسیار حساس هنر را متفاوت از غیرحساس ها تجربه می كنند. ما از جزییات ظریف موسیقی و هنر لذت می ببریم كه دیگران ممكن است حتی متوجه آن ها نشوند.

من همچنین از حس های فوق العاده مخصوصا وقتی به آغوش طبیعت می روم ممنونم. من آرامش را در فضا های ساكت، مانند جنگل ها پیدا می كنم، جایی كه می توان حواس حساس من را تنها گذاشت و حیوانات را با خود برابر دید.

در طبیعت بودن انرژی مان را بالا می برد و برایمان خوب است؛ باعث ترشح اندورفین كه از هورمون های تقویت كننده سیستم ایمنی است می شود و ارتباط ما با جهان بیرون و دنیای درون مان را عمیق می كند.

6. نیاز های خود را بهتر می شناسید و این ارتباط شما را با عزیزان تان عمیق می كند

حرف زدن درباره بسیار حساس بودن با عزیزان می تواند كار دشواری باشد. وقتی شهامت انجام این كار را پیدا كردید، دیده می شوید و سرانجام می توانید برنیاز های خود را پافشاری كنید.

این كه برنامه ریزی كنید نیاز های خود چطور توضیح دهید به شما كمك می كند منظور خود را واضح بیان كنید. این در مورد رد كردن روش انجام كار ها توسط شریك زندگی یا خانواده نیست، بلكه اجازه دادن به آن ها برای دیدن تفاوت های شما است.

مثلا، می توانید به آن ها بگویید كه چه چیزی باعث خوشحالی شما می شود؛ این كه چگونه تماشای فیلم های ترسناك ممكن است برای شما مناسب نباشد و یا این كه پس از یك روز طولانی به زمان بیشتری برای خود نیاز دارید.

با شناخت نیاز های خود به عنوان یك آدم بسیار حساس، نه تنها خود را بهتر می شناسید، بلكه عزیزان تان نیز بیشتر با شما آشنا می شوند و این در درازمدت به نفع همه خواهد بود.

شما بسیار «حساس» هستید و خبر ندارید

7. باكیفیت بهتری زندگی كنید

كلمه «حقیقی» را دست كم نگیرید شاید معنی اش را وقتی درست بفهمیم كه در هماهنگی با خود عمیق مان زندگی كنیم. وقتی كه به صدای درونتان گوش بدهید و به آن احترام بگذارید همه چیز كمی آسان تر جریان می یابد.

درابتدا متوجه تغییرات كوچك می شوید. شروع به دوری كردن یا به حداقل رساندن مواردی می كنید كه برای شما مناسب نیستند، موقعیت هایی كه با حساسیت بالای شما مطابقت ندارند. به عنوان مثال، قبلاً ممكن بود خود را تحت فشار قرار بدهید و پس از یك هفته كاری سخت به جایی شلوغ برای معاشرت بروید. حالا اما، انقدر قوی هستید كه این موضوع را رها كنید و به جای آن یك بار در ماه قرار بگذارید. خلاصه تشخیص می دهید برای اینكه در جهت ارزش های حقیقی تان زندگی كنید چه چیز هایی ضروری است.

بیشتر بخوانید:

تاول های لب؛ از دلایل تا درمان

درد زیر بغل نشانه ابتلا به كدام بیماری هاست؟

منبع: برترین ها
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۹:۱۹ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۰