دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

واكسن كرونا به بهبود عوارض طولانی مدت بیماری كمك می كند
 
محققان می گویند: بیمارانی كه ماه ها پس از ابتلا به كرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می كنند، پس از تزریق واكسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می كنند.
به گزارش جام جم آنلاین، مطالعه جدیدی به نام «كووید طولانی»(long COVID) كه توسط محققان دانشگاه لیدز در انگلیس انجام شده است، نشان می دهد از هر 10 انگلیسی، یك نفر ماه ها پس آلودگی به ویروس كرونا، از خستگی، سردرد و تب رنج می برد.

در این مطالعه محققان زندگی برخی از بیماران را كه پیشتر به كووید 19 مبتلا بوده و اكنون بهبود یافته اند، بررسی كردند تا الگویی از علائم و پیامدهای طولانی مدت بیماری را دریابند كه به احتمال زیاد افرادی كه به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده اند، تجربه كرده اند.

به گفته محققان از هر 10 فرد، یك نفر حتی پس از بهبودی موفقیت آمیز از كرونا ممكن است در معرض خطر ابتلا به علائم عفونت ویروسی باشد. این در حالی است كه تعدادی از مبتلایان به كرونا پس از تزریق این واكسن به پزشكان خود اعلام كرده اند كه احساس بهتری پیدا كرده اند.

یك نظرسنجی از 470 فرد مبتلا به عوارض طولانی مدت كووید 19 نشان داد حدود 32 درصد این افراد 2 تا 6 هفته پس از تزریق واكسن كرونای خود اعلام كردند كه علائم آنها بهتر شده است. پنج درصد نیز گفتند كه علائم آنها به اندازه زیادی و یا بطور كامل برطرف شده است. حدود 18 درصد نیز اعلام كردند كه حالشان بدتر است و 50 درصد اظهار داشتند كه همان احساس قبلی را دارند.

كارشناسان می گویند: بهبودی پس از تزریق واكسن كرونا می تواند به این دلیل باشد كه واكسن های كرونا سیستم ایمنی بدن را «تنظیم مجدد» می كنند و یا می تواند به دلیل «تقویت روانی» حاصل از تزریق این واكسن ها باشد.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام كرده است كه عوارض طولانی مدت كرونا «واقعی» و «حائز اهمیت» است. سرویس سلامت همگانی انگلیس شبكه ای متشكل از 72 سایت را در سراسر این كشور ایجاد كرده است تا به بیمارانی كه ماه ها پس از بهبودی از كرونا با خستگی، سردرد و عوارض دیگر دست و پنجه نرم می كنند، كمك كند.

منبع: ایرنا
   تاریخ: ۰۴:۰۵ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۷