دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تعامل محققان دانشگاه و کاربران دانش، کافی نیست
 
در کارگاه ترجمان دانش مطرح شد:

تعامل محققان دانشگاه و کاربران دانش، کافی نیست

کارگاه ترجمان دانش ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به همت واحد ترجمان دانش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ سه شنبه 30 خرداد در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر وحید راشدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در کارگاه ترجمان دانش ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، با اشاره به رتبه ایران در سند چشم انداز گفت: در شاخص علم و شاخص تعداد اسناد، وضعیت خوبی داریم، اما نباید صرفاً به این موارد تکیه کرد، بلکه علاوه بر تولید علم و دانش باید در حوزه کاربردی کردن دانشگاه گام برداریم.

وی افزود: اگر صرفا" برای تولید علم و دانش گام برداریم، چنین راهبردی نمی تواند اثر قابل توجهی در تقویت پژوهش و به کار گیری نتایج پژوهش داشته باشد.

دکتر راشدی گفت: با توجه به رویکردی که دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم دارند و دانشگاه های نسل سوم، رویکردی فراتر از آموزش و پژوهش داشته و تاکید بر ارتباط متقابل تولیدکننده و مصرف کننده دانش دارند، باید ببینیم، آیا علم تولیدی ما کاربردی برای مصرف کننده دارد ؟

وی افزود: اگر تولیدات علمی دانشگاه ها به سمت و سویی پیش برود که ذی نفعان علم، نظیر سیاستگذاران، پژوهشگران و دانشگاهیان، متخصصان بالینی و عموم مردم از آن بهره مند شوند، می توان گفت که ترجمان دانش، محقق شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: انتقال دانش فرایندی با ماهیت خطی است که در آن ابتدا فکر پژوهش به وجود می آید، سپس پژوهش انجام می شود و در آخر نتایج در اختیار کاربران قرار می گیرد و چنین راهبردی نمی تواند اثر قابل توجهی در تقویت پذیرش و بکارگیری نتایج پژوهش داشته باشد.

دکتر راشدی تصریح کرد: نکته اصلی در ترجمان دانش، تعامل کاربران و محققان در کاربردی نمودن دانش است و هر رشته تحصیلی فراخور ظرفیتش باید با ذی نفعان، تعامل داشته باشد و عنوان پژوهش باید طوری طراحی شود که کاربردی باشد.

دکتر راشدی گفت: باید در ترجمان دانش به زبان مخاطب که قابل فهم، قابل استفاده و کاربردی است، فضای تولیدکننده دانش و مصرف کننده دانش را به هم نزدیک کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه افزود: باید مردم پاسخ سوالاتشان را مبتنی بر دانش و پژوهش دانشگاه بگیرند و باید به زبان ساده و کاربردی، نتایج را به دست مردم برسانیم.

دکتر راشدی گفت: دانشگاه، مهمترین منبع تولید دانش است و باید با سازمان های مصرف کننده این دانش، ارتباط و تعامل مناسبی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما دانشگاهیان باید مسئولیت اجتماعی خود را در تولید دانش و ترجمان دانش، محقق کنیم، افزود: در ترجمان دانش از نگاه حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی، باید به فکر ذینفعان و جامعه هدف باشیم و با نگاه به جامعه هدف، محصول خود را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در خیلی از موارد، ارتباط تعاملی بین تولیدکننده دانشگاهی با جامعه وجود ندارد و در واقع، شکاف انتقال دانش بین آنچه می بینیم و آنچه عمل می کنیم، دیده می شود و باید به سمتی برویم که تحقیقات بر اساس خواسته مردم باشد.

دکتر فاطمه حسناتی مسئول واحد ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی در این نشست به اهمیت ترجمان دانش و انتقال دانش به زبان قابل فهم برای کاربران اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت ترجمان دانش، طی ماه های گذشته کارگاه تدوین خبر و خلاصه سیاستی در راستای ارتقای ترجمان دانش طرح های تحقیقاتی، با ارائه دکتر علی محمد مصدق راد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر وحید راشدی، ویژه اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار شد.

وی تصریح کرد: سلسله جلسات ترجمان دانش بمنظور آگاهی بخشی مخاطبان در راستای کاربردی نمودن علم است و در این راستا چندین کارگاه آموزشی تهیه خبر و خلاصه سیاستی برای دانشجویان طراحی نموده ایم.

دکتر حسناتی افزود: بخش تهیه خبر موضوعی است که در پایان نامه های دانشجویان و در زمان تصویب پروپوزال مطرح شده و دانشجویان طی این کارگاه های آموزشی با آن آشنا می شوند.

وی در این کارگاه در خصوص تهیه خبر و چگونگی انتقال پیام به ذینفعان، پیام به زبان مناسب ذینفعان در جامعه، چگونگی نگارش پیام ترجمان دانش در پایان نامه های دانشجویی و اهمیت استخراج خلاصه سیاستی از پروژه های تحقیقاتی دانشجویان مطالبی ارائه نمود.

گفتنی است به شرکت کنندگان در این کارگاه، گواهی آموزشی از سوی واحد ترجمان دانش دانشگاه اعطا می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ

   تاریخ: ۱۴:۴۲ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۹