دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ارزیابی برنامه هفتم توسعه، در راستای ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
سرپرست دانشکده سلامت اجتماعی:

ارزیابی برنامه هفتم توسعه، در راستای ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

نشست ارزیابی برنامه هفتم توسعه به همت دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شنبه دهم تیرماه سال جاری از ساعت 9 الی 11 در سالن شاملو دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر فرهاد نصرتی نژاد سرپرست دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست ارزیابی برنامه هفتم توسعه گفت: دیده بانی و رصد سلامت اجتماعی یکی از پتانسیل های دانشکده سلامت اجتماعی و مجموعه متخصصان زیرمجموعه آن است و در حال حاضر که برنامه هفتم توسعه، رسماً اعلام شده است و در ماده 18 سیاست های برنامه هفتم توسعه نیز مورد تواجه واقع شده است، بنا به رسالت دانشکده سلامت اجتماعی خوب است که از این منظر که برنامه هفتم چه اندازه و چگونه به مقوله سلامت اجتماعی پرداخته است؟ مورد ارزیابی واقع شود، خصوصاً که سیاست های برنامه بر ارتقاء " سلامت اجتماعی " تأکید کرده است.

وی افزود: پرداختن به مباحث توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان از رسالت ها و ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است و موضوع سلامت اجتماعی در این کارگروه تخصصی متشکل از متخصصان علمی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا با توجه به مستندات علمی، تجربیات دقیق علمی و تخصص دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به بهبود وضعیت سلامت اجتماعی در کشور کمک کنیم.

سرپرست دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح کرد: حتی در حوزه سلامت بسیاری از عوامل موثر بر سلامت، خارج از نظام سلامت و مربوط به حوزه اجتماعی هستند که با بررسی و مطالعه آنها، تهیه خلاصه های سیاستی از نتایج مطالعات و ارائه پیش نویس آن به متولیان برنامه هفتم توسعه، می توان در سیاستگذاری و رفع مشکلات این حوزه نیز نقش داشت.

در این نشست اعضای هیات علمی دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه، با بررسی برنامه هفتم توسعه، به بحث و بررسی مواردی نظیر جایگاه پیشگیری در حوزه سلامت اجتماعی، دقت تعریف های ارائه شده در این حوزه، جامع نگری در حوزه سلامت اجتماعی، کم و کیف پرداختن به صندوقهای بازنشستگی و رویه های آن، بررسی تناسب سهم دولت و جامعه در حوزه های مرتبط با رفاه و سلامت اجتماعی، نمود مقوله کاهش تعارض منافع در حوزه های مختلف مرتبط، وضعیت بیمه های سلامت، سهم پیشگیری در حوزه سلامت و... پرداختند.

شایان ذکر است در این نشست، ملاحظات مرتبط با سالمندی با توجه به بحران سالمندی و وضعیت پنجره جمعیتی در کشور، کنترل و کاهش مهاجرت، گفتمان سازی و ایجاد فهم مشترک در برنامه هفتم توسعه در مباحث اجتماعی؛ ارتباطات بین بخشی، برنامه ریزی و برنامه های مبتنی بر آمار، اجرای برخی پیوست های اجتماعی به منظور پیشگیری از ناهنجاری و آسیب های اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت های گوناگون مردم در مشارکت های اجتماعی، پرداختن به مقوله توانبخشی در تولیت نظام سلامت، بکارگیری سنجه های واقعی و اصولی، از دیگر عناوین مورد بحث و بررسی بود.

گفتنی است برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم انداز 20 ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که برای تحقق عدالت و با رویکرد مسئله محوری بر موضوعات انسانی و مهم کشور تمرکز نموده است این برنامه با اتکا به اسناد بالادستی از جمله؛ سند تحول دولت،مردمی برنامه های اولویت دار مشخصی را براساس پیشران های توسعه محور انتخاب و مبنای حرکت توسعه مستمر و با ثبات در جامعه تنظیم و تدوین نموده است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ

   تاریخ: ۱۵:۱۴ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۲   بازدید: ۱۲۲