دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

وب دا - افسردگی و اضطراب، ریشه تمام اختلالات روانی است
 
سومین برنامه از نشست های ماهانه دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با ارائه دکتر سید جلال یونسی روانشناس بالینی و عضو گروه آموزشی مشاوره این دانشگاه با موضوع " راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی و زناشویی"، دوشنبه 19 تیرماه سال جاری ...
در نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح شد: افسردگی و اضطراب، ریشه تمام اختلالات روانی است
سومین برنامه از نشست های ماهانه دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با ارائه دکتر سید جلال یونسی روانشناس بالینی و عضو گروه آموزشی مشاوره این دانشگاه با موضوع " راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی و زناشویی"، دوشنبه 19 تیرماه سال جاری در سالن فارابی دانشگاه برگزار شد.

افسردگی و اضطراب، ریشه تمام اختلالات روانی است

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر سید جلال یونسی عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست ماهانه دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه ضمن تبریک عید بزرگ ولایت گفت:عید غدیرخم با معرفی امیرالمومنین حضرت علی (ع) به عنوان الگوی شیعیان در مسیر سعادت بخشی بشریت، واقعه ای عظیم است و امید دارم همگی بتوانیم با تاسی از امیرالمومنین و با آگاهی از خود و خودشناسی، سخنان حضرت علی (ع) را در زندگی محقق نماییم .

وی با تاکید بر بهره مندی از سخنان امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روش های زندگی اهل بیت علیهم السلام درسخنرانی های بین المللی، گفت: در بسیاری از کنفرانس های بین المللی، محققان خارجی پس از شنیدن مطالب و تکنیک های اهل بیت به بنده مراجعه می کنند و درصددند از تکنیک ها و روش های اهل بیت در مشاوره های خود بهره شوند .

عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه در خصوص موضوع" آسیب ها، مشکلات زناشویی و راهکارهای کاهش اختلافات خانوادگی و زناشویی" با محوریت تمامیت خواهی، افزود: بعضی این خصیصه مرضی را به اشتباه، کمال گرایی ترجمه کرده اند که به نظر بنده درست نیست، زمانی که به مراجعان گفته می شود که آقا، خانم شما کمال طلب هستید، همواره از آن ها می شنویم که آیا کمال طلبی بد است؟! نه کمال طلبی بد نیست بلکه تمامیت خواهی مضر است.

وی گفت: کلمات کامل و کمال، تداعی های مثبت را در ذهن افراد ایجاد می کند، حبیب الله آریانپور در فرهنگ لغات انگلیسی به فارسی برای کلمه ی «Perfect» معادل های تام، تمام، کامل و کمال را آورده است که تام و تمام از بین معنای این اصطلاح بهترین معادل است و جهت روشن شدن این موضوع بهتر است به این مثال توجه کنیم، ما این مثال را در کلینیک های روان شناختی خودمان برای کلیه ی مراجعان بیان می کنیم:فرض کنید از شما خواسته می شود تا یک دیگ آش بپزید، مواد لازم برای این آش شامل: نخود، لوبیا، عدس، روغن، رشته، سبزی، آرد، پیاز، کشک، نمک، فلفل و زردچوبه است، شما پیمانه ی خاص برای خودتان دارید و آن یک کاسه ی سه لیتری است، اگر شما فردی تمامیت خواه باشید ممکن است جهت تهیه ی آش چنین عمل کنید، یک کاسه رشته، یک کاسه سبزی، یک کاسه روغن، یک کاسه نخود، یک کاسه لوبیا، یک کاسه عدس، یک کاسه آرد، یک کاسه فلفل، یک کاسه نمک، یک کاسه کشک و یک کاسه پیاز و زردچوبه را استفاده کنید در صورتیکه این آش نخواهد شد، زهرماری خواهد بود که به علت طعم بد آن حتی خودتان توان چشیدن یک قاشق از آن را نخواهید داشت، زیرا شما خواستید تمام پیمانه ها را سر پر، تام و تمام بگیرید.

آش زندگی ما نیز چنین است، ما نمی توانیم در تمام موارد و موضوعات مختلف زندگی، لیوان ها یا پیمانه های مان را سر پر و تام و تمام بگیریم، در غیر این صورت زندگی را برای خود و دیگران رنج آور می کنیم، زن و مرد تمامیت خواه به شدت مُصّر هستند که طرفین در تمام موارد زندگی برای آنان، سنگ تمام بگذارد و تمام لیوان های زندگی برایشان سر پر باشد، اگر یکی از این لیوان ها درصدی کم شد، این زوجین از چشم هم می افتند.

این روانشناس بالینی در ادامه تصریح کرد: بهتر است بدانیم در ایده آل ترین و بهترین موقعیت، چنان چه، زوجی 70 درصد تفاهم داشته باشند، بسیار عالی است، چه بسیار اختلافات زناشویی که علت این خصیصه مرضی ایجاد می شود و چه بسیار طلاق هایی که به واسطه ی خصیصه تمامیت خواهی اتفاق افتاده است، افراد تمامیت خواه با افراد وسواسی در یک محور قرار دارند و بسیاری از وسواسی ها قبلاً تمامیت خواه بوده اند و بسیاری از تمامیت خواهان هستند که قبلاً وسواسی بوده اند، جزئی نگری نیز از خصیصه های بارز اینان است و درگیری میان زن و شوهر به علت مسائلی جزئی و پیش پا افتاده در افراد دارای این گونه خصیصه ها دیده می شود.

وی در خصوص نحوه شناسایی این افراد گفت: زوجین دارای این خصیصه مرضی همواره از کلمات باید و نباید و دارای الزام و اجبار نظیر "باید شوهرم محبت بیش تری به من داشته باشد، من نباید اجازه دهم او به من کوچکترین بی اعتنایی کند، او نباید هیچ وقت مرتکب خطا و اشتباه شود و... استفاده می کنند و به طور کلی ذهن این گروه پر از کلمات دارای الزام و اجبار و باید و نباید است، این گروه با اجبارها و الزام ها با خود و دیگران زندگی می کنند و مدام در جهت عملی شدن این باید ها و نبایدها تلاش می کنند ، سعی دارند در فضایی خشک و بدون انعطاف زندگی کنند وهر چیزی غیر از این می تواند برای آنان اضطراب آور باشد و این در صورتی است که ریشه تمام اختلالات روانی به دو عامل افسردگی و اضطراب بر می گردد.

دکتر یونسی تصریح کرد: این دسته از افراد به دنبال همسری بی عیب و نقص هستند که در تمام زمینه ها تام و تمام باشد، چنان چه سعی می کنند خودشان را نیز بی عیب و نقص ببینند، از هر گونه نقصی مبرا باشند؛ به عبارت بهتر دوست دارند خدا باشند و حساسیت بیش از حد در خصوص اشتباه و یا ناکامی خطر ابتلا به افسردگی را به گونه ی قابل توجهی افزایش می دهد

وی در خصوص نحوه مقابله با این خصیصه تمامیت خواهی، گفت: یکی از راه های مقابله با این خصیصه، شناسایی افکاری است که دارای باید و نباید است و تلاش برای تبدیل آن به «بهتر است»، از مراجعان خواسته می شود تا مداوم به افکار خود توجه کنند و هرگونه فکری که بوی باید و نباید و الزام و اجبار دارد را در جدولی یادداشت کنند و فوراً آن را به «بهتر است» تبدیل کنند، در حقیقت زوجین به جای کلمات دارای الزام از ترجیحات استفاده می کنند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه اظهار داشت: زوجین تمامیت خواه، توجه کنند که برای آنان چیزی به نام باید و نباید وجود نخواهد داشت، ما تنها، یک باید داریم و آن این است که نباید، باید و نباید را در زندگی زناشویی مان به کار ببریم، با این تکلیف، افکار زوجین نسبت به هم نرم تر و انعطاف پذیرتر خواهد شد و در صورت عدم تحقق هر یک از خواسته ها، واکنش ما بدون عصبانیت، قهر و پرخاشگری خواهد بود.

وی با اشاره به آیات یک تا هفت سوره طلاق گفت : در این آیات نیز، خدا براى هر چیزى اندازه‏ اى مقرر کرده است و با آگاهی از دانش روانشناسی و همچنین علاقمندی و آگاهی نسبت به این کتاب مبین نیز می توان از اصول و رویکردهای آن در زندگی بهره مند شد و در این مسیر باید بدانیم، دین، نماز و سبک زندگی پیامبران همگی با محوریت بهداشت روان است .

دکتر یونسی، در ادامه موضوع تمامیت خواهی را در کشورهای غربی رو به رشد دانست و گفت: در کشور ما نیز باید به آن پرداخته شود زیرا تمامیت خواهی منجر به تنش های خانوادگی، اجتماعی و غیره می شود و روانشناسی اجتماعی که دقیق به این موضوع می پردازد، جای کار بیشتری دارد و باید روی آن سرمایه گذاری کرد.

وی، یکی از عوامل مهم در بحث طلاق و آسیب خانواده ها را موضوع تمامیت خواهی عنوان کرد و افزود: بنده به عنوان مشاور خانواده در مشاوره قبل از ازدواج، بحث جزئی نگری و تمامیت خواهی را مورد رصد قرار می دهم .

عضو گروه آموزشی مشاوره دانشگاه افزود: دراختلالات روانشناسی اگرچه تغییر، فرایندی زمان بر است و نیاز به تمرین دارد اما بهبود و غلبه بر تمامیت خواهی می تواند سطح استرسی را که فرد، روزانه احساس می کنید تا حد زیادی کاهش دهد.

در پایان این نشست، اعضای هیات علمی دانشگاه در خصوص این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند و کتاب مدیریت روابط زناشویی (آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی)، نشر قطره، چاپ دوم از سوی دکتر یونسی به علاقمندان جهت مطالعه و کسب آگاهی، معرفی شد .

شایان ذکر است به شرکت کنندگان در این نشست، از سوی دفترهم اندیشی استادان و نخبگان دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه گواهی پایان دوره اعطا می شود.

لینک دریافت فیلم این نشست به صورت زیر است.

https://s28.picofile.com/file/8465736050/F2_1.m4v.html

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ



منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۳۸ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۵