دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

كاهش كودك آزاری در گرو تصویب قوانین حمایتی است
 
تهران - ایرنا - آسیب شناس اجتماعی و فعال حوزه كودكان گفت: اگر قرار است كودك آزاری كاهش یابد و اوضاع جامعه در این زمینه بهتر شود نیازمند پیشگیری سطح یك شامل آموزش های همگانی مهارت آموزی به كودكان و نوجوانان و تصویب قوانین حمایتی برای خانواده و و كودكان هستیم.
كاهش كودك آزاری در گرو تصویب قوانین حمایتی است تهران - ایرنا - آسیب شناس اجتماعی و فعال حوزه كودكان گفت: اگر قرار است كودك آزاری كاهش یابد و اوضاع جامعه در این زمینه بهتر شود نیازمند پیشگیری سطح یك شامل آموزش های همگانی مهارت آموزی به كودكان و نوجوانان و تصویب قوانین حمایتی برای خانواده و و كودكان هستیم.

لیلا ارشد روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به 11 مهارت ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت به كشورهای مختلف از جمله ایران برای مراقبت از خود از جمله ابزار لازم مقابله با كودك آزاری افزود: نیاز به پیشگیری سطح یك با توجه به پیچیده تر شدن روزافزون مسائل اجتماعی بیش از پیش خود را نشان می دهد زیرا آحاد جامعه به ابزاری برای مقابله با مساله كودك آزاری نیازمند هستند.

مدیرعامل موسسه حمایت های اجتماعی و كاهش آسیب های ناشی از اعتیاد موسوم به خانه خورشید با تقسیم بندی سطوح پیشگیری به سطح یك شامل آموزش، پیشگیری سطح دو شامل بهره گیری از نیروی مددكاران اجتماعی و پیشگیری سطح سه شامل اقدامات برای كودك آسیب دیده، اضافه كرد: هر شهروندی در كوله پشتی فرهنگی خود باید ابزارهای مقابله با كودك آزاری را داشته باشد كه از جمله این ابزارها می توان به شناخت ظرفیت خود، شناخت كاستی ها و نقاط ضعف اشاره كرد.

پیشگیری از كودك آزاری با آموزش چند مهارت

این فعال حوزه كودكان ادامه داد: اگر به همه كودكان طی دوره های پیش دبستانی تا دانشگاه، چهار دوره مفاهیم و مهارت های مورد نیاز به طورمفصل آموزش داده شود، آنها ابزار لازم برای مقابله با كودك آزاری را به دست می آورند.

ارشد یادآور شد: به طور مثال 2 تا سه ماه قبل، نیروی انتظامی اعلام كرد كه درگیری های خیابانی 25 درصد افزایش یافته این آمار نشان می دهد كه نوجوان نمی تواند خشم خود را كنترل كند و نمی داند كه چطور باید رابطه بین فردی را كنترل كند.

وی با ابراز تاسف از اینكه در جامعه پیشگیری سطح یك اتفاق نمی افتد، افزود: باید توجه داشت كه مثلا هنگامیكه میزان طلاق در جامعه رو به افزایش است نیاز است «مهارت همسری» به دخترها و پسرها آموزش داده شود و هنگامیكه كودك آزاری در سطح جامعه مشاهده می شود، شیوه های والدی را باید افزایش دهیم تا كودك آزاری كاهش یابد.

مدیرعامل خانه خورشید با بیان اینكه باید به پدرها و مادرها آموزش داد كه چه رفتاری در برابر كودك داشته باشند، افزود: متاسفانه اغلب پیشگیری ها در سطح سه اتفاق می افتند به آن معنا كه كودك آسیب می بیند و آنگاه فكر می كنیم كه برای كودك آسیب دیده چه اقدامی انجام دهیم.

ارشد خاطرنشان كرد: پیشگیری سطح یك شامل آموزش های همگانی مهارت آموزی به كودكان و نوجوانان، پیشگیری سطح دو شامل بهره گیری از مددكاران اجتماعی در مدارس و دبستان است تا كودكان منزوی، گوشه گیر، پرخاشگر و ناسازگار را رصد كنند.

وی اضافه كرد: مددكاران اجتماعی می توانند در امور اینگونه دانش آموزان مداخله كرده و مشكلات خانواده آنها را بررسی كنند؛ در اینصورت می توانند والدین دارای مشكل را به مراكز مشاوره ارجاع دهند. اما هنگامی كه پیشگیری سطح یك و دو را نداریم ناگزیر فقط پیشگیری سطح سه، بعد از آسیب دیدن كودك را داریم.

پرهزینه بودن پیشگیری سطح سه

این مددكار اجتماعی اظهار داشت: تجربه نشان می دهد هنگامی كه كودكی در حوزه كودك آزاری آسیب می بیند، والدین او نیز دچار آسیب می شوند. نزد بسیاری از مشاوره های حضوری و تلفنی شاهد آن بودم كه هنگامی كه والدین كودك را آزار می دهند و او را تنبیه می كنند، خودشان نیز آزار می بینند.

ارشد با بیان اینكه تنبیه فقط آزار جسمی نیست و همه آزارهای روانی، توهین، تحقیر و مقایسه در دسته بندی آزارهای عاطفی قرار می گیرند، گفت: حتی هنگامی كه والدین در حضور كودك دعوا می كنند نیز كودك آزاری محسوب می شود. در این بین نباید از آزارهای جنسی كودكان نیز غفلت كرد.

وی با تاكید بر آموزش كودكان در مقابله با كودك آزاری افزود: كودك باید یاد بگیرد كه تا حد امكان در مقابل كودك آزاری قرار نگیرد.

ارشد اضافه كرد: پیشگیری سطح سه برای انجام اقدامات برای كودك آسیب دیده، پرهزینه است و مشكلات خاص خود را دارد. اگر خواستار پیشگیری كلی كودك آزاری هستیم باید قوانین حمایتی برای خانواده و كودكان داشته باشیم اما متاسفانه طی دو سال اخیر حتی شاهد كودك آزاری هایی در سطح محیط مدارس بودیم.

وی گفت: نمی دانیم چه اتفاقاتی زیر پوست شهر و خانواده درحال رخ دادن است؛ هنگامی كه آسیبی در سطح جامعه مشاهده و پررنگ می شود، به آن معنا است آسیب تا آن اندازه زیاد بوده كه نمایان شده است.

ضرورت بیمه شدن خدمات مشاوره ای

مدیرعامل خانه خورشید گفت: هنگامیكه مراكز باكیفیت و ارزان قیمت روانشناسی و مشاوره در دسترس نباشد اتفاقات در حوزه كودك آزاری همچنان ادامه خواهد داشت.

ارشد افزود: امكان انجام مشاوره با دفترچه بیمه باید تحقق یابد و لازم است در بسیاری از مراكز مشاوره فعلی، مشاوره های ارزان قیمت و با كیفیت با حمایت نهادهای مربوطه انجام شود و در صورت تحقق این مساله می توان شاهد جامعه ای باشیم كه شهروندان احساس رضایتمندی و نشاط داشته باشند.

برچسب ها
- اختصاصی ایرنا
- كودك آزاری
- كودك آزاری
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۳ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶