دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جوابیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مطلب « زخم عمیق معلولان در مراکز نگهداری»
 
جوابیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مطلب « زخم عمیق معلولان در مراکز نگهداری»
جوابیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مطلب " زخم عمیق معلولان در مراکز نگهداری"

با سلام و احترام
در پاسخ به مطلب منتشره با عنوان: «زخم عمیق معلولان در مراکز نگهداری» مورخ 07/06/1402 در روزنامه «رسالت»توضیحات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر ارسال می گردد. مقتضی است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام لازم به عمل آورند.
سازمان بهزیستی کشور رفتارهای غیرحرفه ای را شایسته هیچ انسانی به ویژه افراد دارای معلولیت نمی داند و در راستای حمایت از این عزیزان پیگیری و برخوردهای قانونی لازم را همواره وظیفه خود دانسته و از طریق مجاری حقوقی اقدام نموده است.
لازم به ذکر است حوادث سال های گذشته در زمان خود از طریق دادگاه های صالحه قوه قضائیه مورد پیگیری قرار گرفته و سوابق مستند پیگیری های قضائی آن نیز وجود دارد و بازنشر اخبار سال های دور صرفاً موجب تشویش اذهان عمومی خواهد شد.هم اکنون در بیش از 1000 مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی فعال تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور از 56 هزار و 700 فرد دارای معلولیت سالمند و بیمار روان مزمن نگهداری می شود و پرسنل مرا کز غیر دولتی نیز زحمات بی دریغی در نگهداری و توانبخشی این عزیزان متحمل می شوند و کارشناسان نیز بحث نظارت را در ابعاد مختلف عمومی و تخصصی عهده دار هستند .
بی شک علی رغم همه این تلاش ها، معدود مراکزی هم وجود دارند که از دستورالعمل های این سازمان تخطی نموده که در این گونه موارد، اولین مدعی حقوق افراد دارای معلولیت، سازمان بهزیستی بوده و هست و این سازمان ضمن ریشه یابی و آسیب شناسی موضوع و تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص رفع آسیب، بدون اغماض مراکز متخلف را به مراجع قضائی معرفی می نماید.
شایان ذکر است به منظور حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مراکز شبانه روزی به صراحت در تبصره یک ماده 7 قانون حمایت از معلولان پرداخت کمک هزینه به مراکز غیردولتی با در نظر گرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه تبیین گردیده و پیگیری های مستمری در خصوص اجرای کامل ماده قانونی موصوف توسط سازمان بهزیستی با اهتمام وزارتخانه و حمایت دولت مردمی سیزدهم انجام گرفته و تداوم دارد تا از حاشیه امن برای ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی به گروه هدف مقیم در مراکز شبانه روزی اطمینان حاصل گردد. در وضعیت موجود کمتر از 4 درصد افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان در مراکز
شبانه روزی اقامت دارند و بیش از 96 درصد گروه هدف تحت پوشش درکانون خانواده می باشند و سیاست سازمان بهزیستی کشور تقویت برنامه های خانوار محور است تا علاوه بر کاهش بار مراقبتی خانواده و تقویت توانمندی اقتصادی آنان زمینه حضور مداوم گروه هدف در کانون گرم خانواده فراهم گردد و بار تقاضای مراکز شبانه روزی کاهش یابد که برای نمونه می توان به پرداخت حق پرستاری بر اساس ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره نمود. همچنین بر اساس اعتبار مصوب قانون بودجه سال 1402 میزان سرانه حق پرستاری در سال جاری40 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است و مطالبه و پیگیری مستمر سازمان بهزیستی، افزایش مبلغ حق پرستاری افراد دارای معلولیت که در خانواده نگهداری می شوند معادل کمک هزینه مراکز شبانه روزی در تصویب نامه سالانه هیئت محترم دولت می باشد.
مهدی رضوی کیا
رئیس مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

منبع خبر:
روزنامه رسالت
   تاریخ: ۲۱:۵۸ - ۱۲/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۸۹