دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

خوشحالی برای تصویب وام ازدواج 100 میلیونی یا نگرانی از ایجاد انحراف در ازدواج برای كسب وام؟
 
13 اسفندماه مجلس شورای اسلامی پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی برای پسران كمتر از 25 سال و دختران كمتر از 23 سال را تصویب كرد؛ افزایش دو برابری وام ازدواجی كه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه برای بسیاری از زوج های جوان شادی بخش است، در عین حال می تواند تهدیدی برای ایجاد انحرافاتی در ازدواج ...
خوشحالی برای تصویب وام ازدواج 100 میلیونی یا نگرانی از ایجاد انحراف در ازدواج برای كسب وام؟عكس تزئینی است به گزارش ایسنا، پیشنهاد دولت برای وام ازدواج در لایحه بودجه 1400 همان 50 میلیون تومان سال قبل با بازپرداخت هفت ساله بود كه به تمامی زوجینی كه تاریخ عقد آنان از اول فروردین 97 به بعد بود و تا كنون وام ازدواج نگرفته بودند، پرداخت می شد.

13 اسفندماه مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از ازدواج جوانان وام ازدواج 70 میلیون تومانی با بازپرداخت 10 ساله را تصویب كرد همچنین به منظور كاهش سن ازدواج این تسهیلات برای زوج های كمتر از 25 سال و زوجه های كمتر از 23 سال 100 میلیون تصویب شده است.

در نگاه نخست افزایش وام ازدواج به 100 میلیون تومان با توجه به شرایط اقتصادی فعلی امری خوشحال كننده به نظر می رسد این در حالیست كه پیش تر محمد مهدی تندگویان - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان - نسبت به افزایش ازدواج و طلاق های صوری، صرف وام ازدواج در مسائلی به غیر از تشكیل خانواده، بدهكاری جوانان به بانك به علت تاب آوری پایین در بازپرداخت وام و... همزمان با خبرهای افزایش وام ازدواج به 100 میلیون تومان هشدارهایی را داده بود.

همچنین این را هم گفته بود كه معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در صورت تعیین دستورالعمل هایی برای نظارت بر دریافت كنندگان وام و كاهش انحرافات احتمالی در ازدواج، با افزایش وام ازدواج مخالفتی ندارد.

تندگویان درباره منطق افزایش این وام به 100 میلیون تومان گفته بود: نمایندگانی كه برای سال 1400 پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی را وعده داده اند، برای سال های 1403 و یا 1404 رقم وام ازدواج را تا چه اندازه افزایش می دهند؟ آیا با چنین شیب افزایشی كه شروع شده است، چهار سال بعد این رقم به 500 یا 700 میلیون تومان می رسد؟ آیا شبكه بانكی ما نسبت به این اعداد و ارقام تاب آوری دارد؟ دریافت و بازپرداخت آن برای جوانان چگونه خواهد بود؟

از سوی دیگر وی معتقد است پرداخت وام ازدواج 100 میلیون تومانی تنها به جوانان كمتر از 25 سال بی توجهی به متولدان دهه 60 و مشكلات آنان است كه تاكنون مجرد مانده اند چراكه تورم و مشكلات اقتصادی سن نمی شناسد و مبنای این افزایش وام تنها برای برخی از جوانان باید بر اساس مطالعات كارشناسی باشد.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مطابق با آمار سنجی این معاونت، سن مطلوب ازدواج با در نظر گرفتن تمامی شرایط اقتصادی و اشتغال و... برای دختران 24 سالگی به بعد و برای پسران 26 سالگی به بعد است. از این رو تفكیك در پرداخت وام ازدواج 100 میلیونی كمكی به ازدواج جوانان نخواهد كرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان حتی پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به متقاضیان 50 ساله به بالا را نیز داده بود چراكه معتقد است مبنای پرداخت وام ازدواج باید تشكیل خانواده پایدار و فرزند آوری باشد و این مهم تنها با مشوق های دائمی نظیر توجه به مسكن ارزان، اشتغال و... و نه مشوق های مقطعی مانند پرداخت وام امكان پذیر خواهد بود.

تندگویان همچنین گفته بود به علت تغییر دولت و امكان وقفه طبیعی در روند پرداخت وام توصیه نمی كنم جوانان دریافت وام ازدواج را به تعویق بیندازند چراكه نباید تقاضای وام ازدواج را به اتفاقی كه خروجی آن مشخص نیست، منوط كرد.

از سوی دیگر مطابق با آمار منتشره از سوی مركز آمار ایران، میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان شهری 27 سال و مردان روستایی 26 سال است همچنین این آمار برای زنان شهری 23 سال و زنان روستایی 21 سال است.



بنابراین منطقی به نظر می آید كه نمایندگان مجلس برای كاهش سن ازدواج وام ازدواج 100 میلیونی را به عنوان مشوق قرار دهند اما این نكته را هم باید در نظر گرفت كه به گفته معاون امور جوانان عدم تهیه دستورالعمل های مشخص برای نظارت بر دریافت كننده، كسب اطمینان از صرف وام در امور ازدواج و تشكیل خانواده پایدار و... می تواند تنها منجر به ازدواج های اجباری و گاهی طلاق های صوری شود و با صرف منابع ملی به افزایش جمعیت و خانواده كمكی نخواهند كرد.

همچنین تلاش برای كاهش سن ازدواج در حالی كه دختران و پسران مهارت های كافی زندگی مشترك را نیاموخته اند تنها نتیجه ای كه بر جای می گذارد «طلاق» است كما اینكه مطابق با آمار منتشره مركز آمار ازدواج دختر بچه های 10 تا 14 ساله ای كه در بهار سال جاری در حدود 7000 مورد بوده است با رشد 23 درصدی به بیش از 9000 مورد در تابستان 99 رسیده است. در این میان 131 مورد طلاق دختر بچه های 10 تا 14 ساله در بهار 99 و 188 مورد در تابستان 99 به ثبت رسیده است.

اینكه آمار ازدواج كودكان تا چه میزان به ازدواج اجباری برای كسب منافعی نظیر وام ازدواج باز می گردد، مشخص نیست اما به طور قطع این آمار طلاق به فقدان مهارت كافی برای زندگی و بعضا ازدواج اجباری كودكان بازمیگردد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۳۰ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۹