دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ویلچرهای تولیدی دانش بنیان ها رایگان در اختیار زائران معلول قرار گرفت
 
یک شرکت دانش بنیان تولید کننده ویلچرهای مدرن کربنی که صادرکننده به ویژه به اروپا است، این محصول را رایگان در اختیار زائران کم توان جسمی اربعین قرار داد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: شرکت دانش بنیان آوا یکتا سامانه نوین (آویتا) که در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی فعالیت دارد، در سال های اخیر توانسته است به روزترین ویلچرهای کربنی را تولید و روانه بازار کند.
محصول این شرکت به دلیل فوق سبک بودن، کیفیت بسیار بالا و قیمت رقابتی توانسته است در بازارهای جهانی از جمله بازار کشورهای اروپای غربی شرکت کند و تبدیل به یکی از برندهای شناخته شده ویلچر شود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان روز دوشنبه درمورد اهدای ویلچرهای تولیدی به زائران اربعین گفت: امسال به علت آن که در فرصت مقتضی در زمینه تامین فناوری مربوط به رویداد اربعین اقدام نکردیم، نتوانستیم آنگونه که خود می خواهیم در این رویداد بزرگ حضور یابیم. با این همه توانستیم به تعدادی از معلولینی که می خواهند در پیاده روی اربعین شرکت کنند، ویلچرهای کربنی خود را تا پایان سفرشان ارائه دهیم و همچنین اعلام کردیم که هر کس ویلچری دارد و می خواهد آن را در اختیار زائرین اربعین بگذارد، می تواند این کار را با ضمانت شرکت آویتا انجام دهد.
مسعود نعمتی افزود: ما با برنامه ریزی و مذاکراتی که انجام دادیم از سال آینده در مسیر پیاده روی اربعین حضور خواهیم داشت. در این باره با چند موکب مذاکره کردیم که ویلچرهایمان را در اختیار آن ها بگذاریم تا در خدمت رسانی به زائران با کیفیت بهتری اقدام کنند.
وی درباره فعالیت های این شرکت هم اظهار داشت: ما دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حوزه های مختلف مهندسی مواد و متالورژی، مکانیک، پلیمر، برق در حوزه فعالیت هایمان متوجه شدیم که در خارج از کشور و به ویژه در کشورهای پیشرفته اروپایی ویلچرهایی تولید می شود که از الیاف کربن ساخته شده و مشخصه آن علاوه بر راحتی استفاده، وزن بسیار سبک آن بود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در ایران به ویژه پس از ایام جنگ تحمیلی که جانبازان کشور ویلچر استفاده می کردند، بیشتر ویلچرها استفاده موقتی داشتند و کسی به این نکته که نیاز بسیاری از توان یابان کشور به ویلچرهایی است که قابلیت آن را داشته باشند که طولانی مدت استفاده شوند، نیندیشیده بود. به همین پشتوانه، بیشتر ویلچرهایی که استفاده می شد، ویلچرهای آلمانی بودند که علاوه بر سنگینی وزن برای استفاده طولانی مدت طراحی نشده بودند.
نعمتی تاکید کرد: استفاده از ویلچرهای غیرفعال در طولانی مدت و برای توان یابان خطرات بسیاری دارد. از جمله این خطرات تسری عارضه از یک نقطه به نقطه دیگر بدن است. عدم تناسب ویلچر با عارضه برای مثال گردن یا کمر به تسری عارضه در نقاط دیگر بدن منجر می شود. ما نیز مواردی را دیده بودیم که افرادی ضایعه کمری داشتند و به خاطر استفاده از ویلچرهای نامناسب در طولانی مدت، بدن شان ساکن بوده و امکان استفاده از عضلات دیگر را نداشته اند و همین منجر به بیماری ها و عارضه های دیگری از جمله زخم بستر، مشکلات گوارشی، درگیر شدن و از کار افتادن عضلات دیگر بدن و ... شده است.
وی گفت: از سوی دیگر امروزه در دنیا ویلچر به مثابه کفش فرد است که هم باید با ارگونومی بدن و اندام ها متناسب باشد و هم مانع از آسیب پذیرتر شدن بدن شود، ضمن اینکه استفاده آسان تری نیز داشته باشد و از همه مهم تر موجب استقلال عمل فرد توان یاب شود.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از مشکلات توان یابان در عرصه های مختلف زندگی؛ از کار و تحصیل گرفته تا جابه جایی های روزانه و امور دیگر به سبب عدم چابکی و کارا نبودن ویلچرها با چالش های بیشتری از مساله معلولیت گره خورده است. این در شرایطی است که در کشورهای پیشرفته، رویکردها متوجه نسل جدیدی از ویلچرها شده که استقلال فرد توان یاب را تضمین کند.
این فناور تصریح کرد: پس از اینکه ما نمونه آلمانی را دیدیم، با رجوع به دانش فنی خود و مطالعه فعالیت های مشابه در نقاط دیگر دنیا پی بردیم که می توانیم نمونه بهینه تری از این محصول را تولید کنیم. همین شد که سیکل طراحی را سامان دادیم و سپس روی طراحی صنعتی و کیفیت و استحکام مواد و موارد فنی متمرکز و در نهایت محصولی مهندسی شده را طراحی کرده و روانه بازار ساختیم.
نعمتی افزود: کارهای قالب سازی انجام شد و امروز و پس از پنج سال، پنج نمونه ویلچر ساخته ایم که معروف ترین آن ها ویلچر کربنی سبک است که علاوه بر زیبایی، استقلال فرد را تضمین می کند و به آسان ترین شیوه ممکن قابلیت حمل و نقل و جابه جایی را دارد. از سوی دیگر این محصول با ارگونومی بدن متناسب است.
وی با بیان اینکه این نوع ویلچرها در میان عامه مردم هنوز شناخته شده نیست و بیشتر ورزشکاران یا افرادی که تجربه حضور در خارج از کشور را داشته اند با آن آشنا هستند، اظهار کرد: روند کلی کار ما این است که ویلچر را برای کاربر، شخصی سازی کرده و آن را متناسب با اندام و ارگان ها و عارضه بدنی فرد طراحی و تولید می کنیم. در واقع مشتری یا شرکت سفارش دهنده، پس از مراجعه و ارائه ابعاد و اندازه های متناسب با فرم های از پیش آماده شده، سفارش ساخت و تولید محصول مورد نظر خود را خواهد داد. البته این بدان معنا نیست که جهت سفارش ویلچر حتما نیاز به مراجعه حضوری است. تجربه این مدت، سبب تعریف فرم هایی شده که با تکمیل دقیق این فرم ها، امکان سفارش ویلچر برای کلیه افراد بدون مراجعه حضوری فراهم است.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: همچنین مزیت هایی از جمله فوق سبک بودن، قدرت مانور و رانش خوب، فرمان پذیری کارآمد، طراحی زیبا و دیگر امکانات جانبی از جمله مزیت های رقابتی این ویلچر است. امروزه ویلچر کربنی شرکت آوا یکتا سامانه نوین توانسته است جای خود را در بازارهای انگلستان، رومانی، ایتالیا و قاره آفریقا باز کند.
نعمتی با تاکید بر اینکه این شرکت از جمله پیشگامان تولید نسل جدید ویلچرها در ایران است، گفت: امروز این نوع ویلچرها رفته رفته در حال گسترش در جامعه است. از سوی دیگر محصول ما در نقاط دیگر دنیا شاخصه هایی داشت که سبب تمایز آن می شد. کیفیت و طراحی مهندسی، سبکی و زیبایی از جمله این شاخصه ها بود. این محصول در رده فوق سبک محسوب می شود و قیمت رقابتی هم داشته و دارد. از سوی دیگر ما نقاط قوت محصول ما را در هر نسخه جدید ارتقاء داده و سعی در حل نقاط ضعف آن داریم.
ویلچرهای تولیدی دانش بنیان ها رایگان در اختیار زائران معلول قرار گرفت
وی خاطرنشان کرد: با این همه، هزینه های تمام شده این محصول سبب شده که قیمت آن در توان همه اقشار جامعه توان یابان نباشد و به همین خاطر ارائه راهکاری برای دربرگیری بیشتر این محصول در بازار داخل کشور برای ما ضروری است. نهادها و سازمان هایی که خریدار عمده این ویلچرها هستند هنوز امکانات و ضرورت استفاده از آن را درک نکرده اند و خود این مسئله حضور ما در بازار داخل را سخت تر می کند.
این فناور ادامه داد: از طرفی هم چون بسیاری از موارد دیگر، نقش بیمه ها در توسعه این محصولات و رفع نیاز کلی جامعه هدف، بر هیچ کسی پوشیده نیست. چنان چه مطابق قانون، حمایت دقیق بیمه ای در این زمینه فعال شود، هزینه های بعدی که به واسطه استفاده از ویلچرهای نامناسب به خود بیمه ها تحمیل شده، به شدت کاهش خواهد یافت.
نعمتی یادآور شد: بهترین اتفاق در این میان این است که شرایط خرید اقساطی و لیزینگ در مورد این محصول وجود داشته باشد. صندوق نوآوری این امکان را به وجود آورده است که با حمایت از شرکت های دانش بنیان به مشتریان محصولات دانش بنیان، امکان خرید لیزینگی این محصولات را می دهد. در دو هفته گذشته ما این مساله را با رییس صندوق نوآوری طرح کردیم و وی نیز با دستور پیگیری ویژه، امکان فروش لیزینگی ویلچرهای ما را در بازار داخل کشور فراهم کرد.

کد مطلب: 451728
منبع خبر:
هم اندیشی
   تاریخ: ۱۳:۲۸ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۹۹