دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وب دا - با اجرای برنامه های مراقبتی، 60درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان، قابل پیشگیری است
 
یک مقام وزارت بهداشت در قزوین: با اجرای برنامه های مراقبتی، 60درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان، قابل پیشگیری است



به گفته رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و سرپرست مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت؛ با اجرای برنامه های مراقبتی، 60درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان، قابل پیشگیری است. دکتر سعید محمودیان، درباره موضوع سلامت شنوایی، افزود: نقص شنوایی، یکی از اصلی ترین عوامل ناتوانی و معلولیت نوزادان است.

نقص شنوایی، یکی از شایع ترین ناهنجاری های بدو تولد

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین نیز در این رابطه اظهار کرد: نقص شنوایی، یکی از شایع ترین ناهنجاری های بدو تولد محسوب می شود که اثرات منفی بر رشد گفتار زبانی و شناخت نوزاد برجای می گذارد.

دکتر نسرین تنکابنی با اشاره به اینکه نتایج تحقیقات حاکی از آن است که برنامه های غربالگری، مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در میان نوزادان است و باعث ارتقای رشد آنان می شود؛ اضافه کرد: بهترین زمان انجام غربالگری شنوایی، از بدو تولد تا 28 روزگی نوزاد است.

این سخنان، در کارگاه آموزشی "تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و کودکان در سطوح مختلف" که روز ششم شهریور 1402 در سالن اجتماعات ستاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد؛ بیان شد.

در ابتدای این برنامه، دکتر جلال رحمانی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در مورد لزوم اهمیت دادن به سلامت گوش و مراقبت شنوایی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی افراد سخن گفت.

این کارگاه با حضور مدیرگروه گوش و حلق و بینی دانشگاه و نماینده اداره بهزیستی و ادیولوژیست های استان و کارشناس مسئول غیرواگیر و کارشناسان برنامه شنوایی ستاد شهرستان ها برگزار شد. ابتدا وضعیت موجود اجرای برنامه و ارائه خدمات سلامت شنوایی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بررسی شد؛ سپس استانداردهای برنامه در نظام ارجاع سلامت کشور، نقش مراقبین سلامت و پزشک خانواده وظایف منتخبین علمی در اجرای برنامه، فرآیندهای ثبت خدمات مراقبت از شنوایی در سامانه های الکترونیک سلامت آموزش داده شد. در پایان بر اجرای برنامه بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغی اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت تأکید شد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۱۱ - ۱۸/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۹۴