دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چشم مصنوعی با قابلیت دیدن| دانشمندان به این تکنولوژی دست یافتند
 
چشم مصنوعی یکی از تجهیزات پزشکی است که تاریخچه ای طولانی دارد و پیشینه آن به حدود 5000 سال قبل باز می گردد.
چشم مصنوعی با قابلیت دیدن| دانشمندان به این تکنولوژی دست یافتند
چشم مصنوعی یکی از تجهیزات پزشکی است که تاریخچه ای طولانی دارد و پیشینه آن به حدود 5000 سال قبل باز می گردد. - اخبار بازار -
در حال حاضر پروژه هایی همچون آرگاس 2 ، که در فاز تحقیقاتی و آزمایشگاهی قرار دارند، یک دید نسبی و محدود را برای این افراد بوجود خواهند آورد. افراد نابینا از این طریق می توانند یک درک کلی از محیط اطراف خود داشته باشند.

چشم مصنوعی

چشم مصنوعی چیست؟

افراد ممکن است به دلایل مختلفی اعم از تصادف یا بیماری، چشم خود را از دست بدهند. چشم مصنوعی یا همان پروتز چشم در واقع یک وسیله پزشکی است که در فضای خالی موجود در ناحیه چشم قرار می گیرد. استفاده از این پروتزها علاوه بر جلوگیری از افتادگی پلک، باعث افزایش اعتماد به نفس این افراد نیز خواهد شد.

جنس چشم مصنوعی

ساخت پروتزهای چشمی دارای قدمتی طولانی است و در گذشته از استخوان یا خمیر قیر برای ساخت آنها استفاده می شد. اما جنس چشم های مصنوعی امروزی متفاوت است و از شیشه و اکریلیک پزشکی تولید می گردند. البته باید توجه داشت که در حال حاضر استفاده از چشم های شیشه ای نیز منسوخ شده است و اکثر این پروتزها از اکریلیک پزشکی (PMMA) تولید می شوند.

جدیدترین نوع پروتزهای چشمی، چشم مصنوعی آکروکامپوزیت می باشد که مدتی است توسط کلینیک تخصصی چشم مصنوعی ماهان روانه بازار شده است.

انواع چشم مصنوعی

چشم مصنوعی انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط بیمار و اینکه آیا او جراحی تخلیه کامل چشم یا جراحی نیم تخلیه را انجام داده است، نمونه مناسب برای او انتخاب و استفاده می گردد. لذا نوع پروتز چشم مورد استفاده، در تعیین قیمت نهایی چشم مصنوعی بسیار موثر خواهد بود. از جمله نمونه های پر کاربرد پروتز چشم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

چشم مصنوعی آکریلیک ثابتچشم مصنوعی آکریلیک متحرکاسکلرال شل آکریلیکپروتز چشم آکروکامپوزیتپروتز چشم آکریلیک حفره دارچشم مصنوعی آنتی پتوزچشم مصنوعی اربیتال سیلیکونی

نمونه چشم مصنوعی متحرک

ایمپلنت چشمی چیست؟

ایمپلنت چشم یکی از اصلی ترین اجزای پروتزهای چشمی است که از طریق اتصال آن به ماهیچه های طبیعی ناحیه جراحت، تا حد زیادی می توان باعث حرکت چشم مصنوعی شود. نحوه بکارگیری این ایمپلنت ها بدین صورت است که پس از انجام عمل تخلیه، پروتزیست از طریق قالبگیری این ناحیه، ایمپلنت مخصوصی را برای بیمار طراحی می کند. این ایمپلنت دارای حجمی تقریبا برابر با چشم فرد است و درون کاسه چشم قرار می گیرد.

نکات مهم برای نگهداری و افزایش طول عمر مفید چشم مصنوعی

امکان دارد یک پروتز چشم به دلایل مختلفی دچار آسیب گردد، اما با رعایت برخی نکات می توان این صدمات را به حداقل رساند و عمر آنها را افزایش داد. البته باید توجه داشت که طول عمر مفید یک پروتز چشم معمولا چیزی بین 5 تا 7 سال است و پس از گذشت این مدت زمان، تحت هر شرایطی باید آن را تعویض نمود. در ادامه مطلب برخی از این نکات بیان می گردند:

همواره دقت داشته باشید که لمس پروتز از طریق دستان تمیز انجام گردد.پس از برداشت پروتز چشم، حتما آن را در یک دستمال تمیز قرار دهید.تحت هیچ شرایطی پروتز را با مواد ضد عفونی کننده شیمیایی و الکل تمیز نکنید، زیرا ممکن است آسیب جدی به آن وارد شود.برخی مواقع، گرد و غبار و سایر عوامل محیطی، رطوبت موجود در رویه پروتز را تبخیر می کنند و در واقع باعث خشکی آن می شوند. در این شرایط بهتر است از روان کننده ها یا قطرات چشمی استفاده گردد.بهتر است حداکثر سالی یک بار پروتز توسط افراد ماهر مجددا پولیش شود. این کار براقیت چشم مصنوعی را بازیابی می نماید و حالت طبیعی آن را حفظ می کند.آیا چشم مصنوعی حرکت می کند؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که جواب مثبت است و با توجه به نوع پروتزی که استفاده می گردد، شعاع حرکتی متفاوت خواهد بود. در صورت ساخت ایمپلنت با مواد متخلخل جدیدتر، بافت ها و رگ های خونی چشم که در اطراف ایمپلنت قرار دارند می توانند رشد کنند.

برای ایجاد حرکت بهتر چشم مصنوعی می بایست در زمان جراحی، پزشک عضلات و ماهیچه های چشم را به ایمپلنت های متخلخل متصل سازد. از این طریق برخی از حرکات چشمی به پروتز انتقال پیدا می کنند و باعث حرکت بهتر آن می گردند. ضمنا با اتصال peg به پشت پروتز، می توان شعاع حرکتی بیشتری را برای چشم بوجود آورد، بطوریکه دنبال کردن حرکات اشیا به میزان بسیار زیادی مشابه با چشم طبیعی فرد انجام گیرد.



کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان

نتیجه گیری

چشم مصنوعی دارای پیشینه ای طولانی است واز گذشته های دور تا به امروز برای افرادی که چشم خود را از دست داده اند استفاده می شده است.لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ فناوری ای بطور کامل قادر به بازگردانی بینایی افراد نابینا نخواهد بود. در حال حاضر غالب پروتزهای چشم از نوعی پلاستیک شفاف با نام اکریلیک پزشکی تولید می شوند.

پروتزهای امروزی تا حد قابل قبولی قابلیت حرکت دارند و می توانند حرکات چشم سالم فرد را دنبال نمایند. کلینیک تخصصی پروتز چشم ماهان با بهره مندی از برترین متخصصان در این حوزه و با استفاده از به روزترین متدها و فناوری های ساخت چشم مصنوعی، یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه می باشد.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۶:۲۴ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۲   بازدید: ۹۲