دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

شیراز میزبان وبینار مواجهه با چالش های ناشی از كرونا
 
طبق آخرین مطالعات محققان، امكان انتقال بیماری و ابتلای افراد در تجمعات و محیط های بسته ، نزدیك به 19 برابر نسبت به محیط های باز بیشتر است.
شیراز میزبان وبینار مواجهه با چالش های ناشی از كرونابه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مركز فارس،رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در وبینار كشوری مواجهه با چالش های ناشی از پاندمی كووید 19، ناشناخته بودن پاندمی كرونا ویروس برای مردم و كادر بهداشت و درمان را نخستین چالش ناشی از این پاندمی معرفی كرد و درباره اقدامات انجام شده گفت: با تلاش مجموعه سلامت در ابتدای این بحران، صد ها هزار پمفلت آموزشی پیرامون خودمراقبتی، استفاده از ماسك و مواد ضدعفونی كننده، رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیكی از طریق مراكز پرتردد و سازمان ها و دستگاه های اجرایی استان در دسترس عموم مردم قرار گرفت.
او با تاكید بر نقش تاثیرگذار روزنامه ها، خبرگزاری ها، خبرنگاران، فضای مجازی و رسانه ها به ویژه صدا و سیمای مركز فارس در اطلاع رسانی این پاندمی، افزود: تهیه و پخش برنامه ها و مصاحبه های حضوری و تلفنی با اساتید، مسوولان و كارشناسان دانشگاه در رادیو و تلویزیون به صورت شبانه روزی، پوشش خبری اقدامات حوزه سلامت در مدیریت كووید 19 و پخش مطالب آموزشی به صورت زیرنویس در شبكه فارس از دیگر اقدامات انجام شده با مشاركت صدا و سیمای مركز فارس در مدیریت این بحران بود كه سبب آشنایی و شناخت بیشتر مردم و مسوولان برای مقابله با این بیماری شد.

نقش مشاركت عمومی و مسوولان ارشد استانی در كنترل بهتر بیماری كرونا در فارس
دكتر لطفی عدم آمادگی مردم و مسوولان استان برای مواجهه با این پاندمی را دومین چالش ناشی همه گیری كووید 19 برشمرد.
رییس دانشگاه با اشاره به حجم عظیم بیماران و مراجعان به بیمارستان ها و عدم آمادگی مراكز درمانی با موج جدید بحران كرونا در استان به عنوان دیگر چالش این پاندمی، درباره تجهیز مراكز درمانی و بیمارستان ها برای ارایه خدمات به مراجعان گفت: از ده هزار تخت موجود در بیمارستان های استان، دوهزار و 500 تخت به بخش كووید 19 اختصاص یافته و با افزایش بیش از 500 تخت مراقبت های ویژه به بخش های ICU برای ارایه خدمات درمانی به بیماران بدحال، جداسازی بخش كووید از دیگر بخش های مراكز درمانی و تامین تجهیزات بیمارستانی نظیر دستگاه تنفس مصنوعی و اكسیژن ساز از دیگر اقدامات در این پاندمی بود.
او از مشاركت بیمارستان های پشتیبان، نقاهتگاه ها، مراكز درمانی بخش دولتی، دانشگاهی و غیردانشگاهی به ویژه بخش خصوصی در خدمت رسانی به مردم به ویژه مبتلایان برای كنترل این بیماری قددرانی كرد و گفت: نقش فرماندهان و مجموعه نیرو های مسلح، ارتش، سپاه فجر، بسیج، نیرو های انتظامی و راهنمایی رانندگی و فعالیت شهرداری، شورای شهر فرمانداران و بخشداران نیز در كنترل و مدیریت این بحران بسیار تاثیرگذار بود.
دكتر لطفی راه اندازی و حمایت از كارگاه های تولیدی ماسك، لوازم حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی كننده در استان را از دیگر اقدامات اولیه ستاد مقابله با كووید 19 با هدف تامین سلامت مردم و جامعه عنوان كرد و گفت: این موضوع مهم بدون حمایت، مشاركت و همكاری دستگاه های اجرایی استان و سازمان «صمت»، امكان پذیر نبود.
او آمار بالای نمونه گیری در 14 آزمایشگاه تشخیصی مولكولی استان فارس، بی نظیر بودن آمار جانباختگان كرونا با كمترین میزان مرگ و میر نسبت به دیگر دانشگاه های علوم پزشكی در كشور، توسعه زیرساخت های حوزه ارتباطات و فن آوری و استفاده از فضای مجازی در تمامی بخش ها به ویژه در حوزه آموزش دانشگاه، راه اندازی مراكز منتخب سرپایی كرونا (16 ساعته) در فارس، برگزاری نزدیك به 280 نشست ستاد مدیریت بیماری كووید 19 در دانشگاه را از جمله اقدامات مهمی معرفی كرد كه موجب افتخار دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز است.
رئیس دانشگاه با اشاره به اهمیت فعالیت مراكز منتخب درمان سرپایی كرونا برای مدیریت بیماری كووید 19 در استان كه با هدف جلوگیری از ازدحام و شلوغی در بیمارستان ها بر پا شد، گفت: با مدیریت این بحران، كمترین آمار مرگ و میر ناشی از كرونا نسبت به دیگر استان های كشور، مربوط به فارس است.

امكان ابتلای افراد به كرونا در محیط بسته نسبت به فضای باز، نزدیك به 19 برابر بیشتر است!
معاون آموزشی و رییس كمیته علمی كروناویروس در دانشگاه نیز در این وبینار كشوری اعلام كرد: طبق آخرین مطالعات محققان، امكان انتقال بیماری و ابتلای افراد در تجمعات و محیط های بسته مانند رستوران، نزدیك به 19 برابر نسبت به محیط های باز بیشتر است.
دكتر محسن مقدمی از ابتلای نزدیك به 115 میلیون نفر از مردم جهان به بیماری كووید 19 خبر داد و گفت: آمریكایی ها بیشترین افراد درگیر با این پاندمی در جهان هستند و كشو های هند و برزیل در مقام های بعدی قرار دارند.
او انتقال فرد به فرد، ارتباط مستقیم و ذرات آلوده را از راه های انتقال این بیماری معرفی كرد و با تاكید بر استفاده افراد از ماسك و رعایت فاصله فیزیكی دست كم بین یك و هشت دهم تا دو متر برای پیشگیری از ابتلای افراد به این پاندمی گفت: آخرین مطالعات نشان می دهد كه هرچه فاصله فیزیكی افراد بیشتر باشد، درصد ابتلا كمتر است.
دكترمقدمی با تاكید بر استفاده از ماسك عنوان كرد: مهمترین استراتژی تا پیش از پوشش همگانی واكسناسیون علیه كووید 19، استفاده از ماسك است.

مشاركت دانشگاه علوم پزشكی شیراز و جهاد دانشگاهی استان فارس در برگزاری این وبینار كشوری
دبیر وبینار كشوری مواجهه با چالش های ناشی پاندمی كووید 19، نیز دیگر عضو این نشست بود كه در مورد هدف از برگزاری این وبینار گفت: با توجه به اینكه یك سال و دو هفته از آغاز شیوع این بیماری می گذرد و دست كم تا سال آینده مردم با این بحران مواجهند، درس ها و تجاربی كه از این پاندمی گرفته شده را در این وبینار كشوری مرور كرده و با بررسی چالش هایی كه با آن مواجهیم، راهكار هایی برای كنترل بهتر این بیماری، ارایه می شود.
دكتر علی اكبر اسدی پویا افزود: در این وبینار پیرامون موضوعاتی نظیر درمان بیماران و مبتلایان كووید 19، مشكلات روانی آنان، واكسناسیون و مسایل اجتماعی ناشی از این همه گیری، مجموعه دانشگاه علوم پزشكی شیراز و جهاد دانشگاهی استان، چالش ها و موضوعاتی را مطرح كرده و با هم اندیشی در این راستا، به بیان راهكار می پردازند.
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۱۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۷