دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترجمه «روان شناسی رانندگی» منتشر شد
 
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «روان شناسی رانندگی» نوشته گراهام هول به تازگی با ترجمه مجتبی پردل توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال 2019 توسط انتشارات راتلج در نیویورک منتشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «روان شناسی همه چیز» است که عناوینش ...
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «روان شناسی رانندگی» نوشته گراهام هول به تازگی با ترجمه مجتبی پردل توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال 2019 توسط انتشارات راتلج در نیویورک منتشر شده است.

این کتاب یکی از عناوین مجموعه «روان شناسی همه چیز» است که عناوینش به بررسی عوامل روانی پنهانی می پردازند که مردم را از امیال و تنفر ناخودآگاه خود به غرایز طبیعی اجتماعی سوق می دهند.

گراهام هول نویسنده این کتاب، دانشیار رشته روان شناسی دانشگاه ساسکس بریتانیا است. او می گوید مرضی وجود دارد که هر سال تقریبا 1/25 میلیون نفر را می کشد و به حدود 50 میلیون نفر دیگر هم آسیب می رساند؛ طوری که بیشترشان به ناتوانی هایی دچار می شوند که زندگی شان را دگرگون می کنند. این مرض، نهمین علت رایج مرگ در جهان است و علت اصلی مرگ جوانان 15 تا 29 ساله محسوب می شود. موضوع تاسف برانگیز هم این است که در بیشتر موارد قابل پیشگیری است. بیماری مورد اشاره گراهام هول، تصادف جاده ای نام دارد.

کتاب «روان شناسی رانندگی» درآمدی کوتاه بر پژوهش هایی روان شناختی است که به رانندگی مربوط اند. او می گوید در زمانه ای که «ماشین های بی راننده» بدل به واقعیت می شوند، روان شناسی رانندگی نشان می دهد رفتار ها و تصمیمات انسانی چگونه هنوز می توانند در جاده سرنوشت ساز باشند.

این اثر، مقدمه ای است بر عوامل روان شناختی دخیل زمان رانندگی. این کتاب با کندوکاو در نقش خصلت های شخصیتی و کارکرد های شناختی مانند دقت در هنگام رانندگی، در پی این است که چرا در تصادف های جاده ای ایراد از خطای انسانی است، و چگونه می توان امنیت رانندگان را بهبود داد. گراهام هول همچنین تلاش کرده این حرف را از اعتبار بیندازد که مرد ها از زن ها «راننده ترند». او در کتاب خود به این نکته هم پرداخته که چرا برخی افراد آگاهانه در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند یا مست و نشئه پشت فرمان می نشینند.

گراهام هول در کتاب خود به سوالات دیگری هم پاسخ داده که برخی از آن ها عبارت اند از: سنمان که بالا می رود، راننده های بهتری می شویم یا بدتر؟ چرا هنگام رانندگی در رفتار های پُرخطر زیاده روی می کنیم؟ آیا فناوری نقش انسان را در رانندگی کاملاً حذف خواهد کرد؟ و ...

کتاب پیش رو 7 فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از «ادراک و توجه در رانندگی»، «رانندگی با حواس پرت»، «رانندگی، خطر و جوانی»، «تاثیر سن بر رانندگی»، «شخصیت و رانندگی»، «رانندگی با عملکرد ضعیف» و «آینده رانندگی».

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

پژوهش ها نشان داده اند که حواس رانندگان بیشتر از آنچه ممکن است انتظار داشته باشیم پرت می شود. در ایالات متحد آمریکا، موسسه پژوهشی ترابری تِک در ویرجینیا شماری بررسی درباره رفتار رانندگان در شرایط طبیعی انجام داده است. آن ها ماشین افراد داوطلب را به شمار زیادی دوربین کوچک مجهز می کنند تا چیزی را که درون و بیرون وسیله نقلیه روی می دهد ثبت کنند. در ماشین رادار جلویی، حسگر های الکل، سرعت سنج و جی پی اس نیز نصب می کنند. سپس داوطلبان را وامی گذارند تا به همان صورت معمول خود رانندگی کنند. از آنجا که تصادف رویداد نسبتا نادری است، بیشترِ بررسی های این چنینی برای رسیدن به هر گونه نتیجه قاطع درباره تصادم های رانندگی و رویداد هایی که منجر به این برخورد ها می شوند گستردگی لازم را نداشته اند. با این همه، واپسین مطالعه موسسه تک ویرجینیا، که در سال 2016 منتشر شد، بیش از 3500 راننده را در طول دوره ای سه ساله تحت پایش قرار داد و داده هایی را از بیش از 35 میلیون مایل (56 میلیون کیلومتر) رانندگی ثبت کرد. این آمار برای رسیدن به نمونه ای درخور توجه از تصادف ها و بررسی رویداد هایی که منجر به آن ها می شوند بسنده است.

این کتاب با 152 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 1 هزار تومان منتشر شده است.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۱:۲۴ - ۰۳/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۳۴