دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

25 درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری های اسکلتی هستند
 
تهران - ایرنا- یک متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه 25 درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری های عضلانی - اسکلتی هستند، می گوید: بیشترین فشار به ستون فقرات در وضعیت نشستن اتفاق می افتد و به عبارتی دیگر از هر چهار دانش آموز ایرانی، یک نفر دچار ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی است.
25 درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری های اسکلتی هستند تهران - ایرنا- یک متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه 25 درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری های عضلانی - اسکلتی هستند، می گوید: بیشترین فشار به ستون فقرات در وضعیت نشستن اتفاق می افتد و به عبارتی دیگر از هر چهار دانش آموز ایرانی، یک نفر دچار ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی است.

به گزارش ایرنا از انجمن فیزیوتراپی ایران، کامران عزتی روز شنبه افزود: نشستن طولانی مدت، بد نشستن، خم شدن روی نیمکت و وضعیت های مشابه دیگر می تواند فشار روی ستون فقرات را افزایش داده و منجر به دردهای عضلانی-اسکلتی دانش آموز شود.

وی اظهار داشت: بهتر است دانش آموز به صورت طولانی در یک وضعیت ثابت ننشیند و به طور مداوم حداقل هر نیم ساعت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر دهد، قوز پشتی یا کیفوز یکی از ناهنجاری های شایع در سنین نوجوانی است که برای رفع این مشکل به صندلی تکیه داده و از خم شدن به جلو خودداری کند.

عزتی ادامه داد: انجام چند حرکت نرمشی ساده در ساعت زنگ تفریح می تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری های عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان جلوگیری کند و برای تسهیل این امر نصب پمفلت ها و پوسترهای آموزشی واضح و ساده ضروری به نظر می رسد، تا دانش آموزان با مشاهده و مطالعه آن ها بتوانند حرکات را یاد گرفته و انجام دهند.

13 درصد دانش آموزان دچار قوزپشتی، 58 درصد سربه جلو، 20 درصد کف پای صاف هستنداین فیزیوتراپیست اضافه کرد: کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری ها در قرن حاضر است، بنابراین انتخاب ورزش مورد علاقه دانش آموزان و تشویق معلمین و والدین آنها می تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی باشد.

با توجه به آشنایی و علم فیزیوتراپیست ها نسبت به ناهنجاری های عضلانی-اسکلتی، انجام چکاپ با ابزارهای مربوط، امری است که می توانند در تشخیص و درمان این ناهنجاری ها کمک کند و بهترین سن برای بررسی و درمان این اختلالات بین هفت تا 20 سالگی است.

25 درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری های اسکلتی هستند

این فیزیوتراپیست، خواستار توجه والدین و معلمین به وضعیت بدنی دانش آموزان شد و گفت:13 درصد دانش آموزان دچار قوزپشتی، 58 درصد سربه جلو، 20 درصد کف پای صاف، 32 درصد قوس کمری، 10 درصد زانوی پرانتزی یا ضربدری و حدود 4 درصد نیز دچار اسکلیوز یا انحراف جانبی هستند.

وی ادامه داد: بروز این ناهنجاری ها علاوه بر ایجاد دردهای مداوم و آزاردهنده باعث کوتاهی قد، بدشکلی بدن و اختلالات قلبی عروقی می گردد که می توان با انجام توصیه های ساده از وقوع آن جلوگیری کرد.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۴ - ۱۵/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۵