دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲

هزار نیروی توانبخشی جذب آموزش و پرورش استثنایی می شوند
 
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی خبر داد.
مدرسه استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی خبر داد.

حمید طریفی حسینی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود 105 هزار دانش آموز در 6 گروه معلولیت دارد، اظهار کرد: این گروه ها عبارتند از بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی-حرکتی، طیف اتیسم، کم توان ذهنی و چند معلولیتی؛ همچنین چهار گروه اختلالات عصبی تحولی نیز وجود دارد، اختلالاتی مانند یادگیری ویژه، نقص توجه بیش فعالی، هیجانی-رفتاری و دانش آموزان نیازمند توجه خاص.

وی با بیان اینکه بزرگترین دستاورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد یکپارچگی بین ارکان های این سازمان با آموزش و پرورش عادی و حتی فراتر از آن یعنی شرکای کاری مانند وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است، گفت: ارکان اثرگذار دولت مانند سازمان امور استخدامی و برنامه و بودجه نیز در این طرح یکپارچه سازی حضور داشتند و منجر به رقم خوردن مجموعه اقداماتی شدند که مهم ترین آن ها طراحی استقرار "نظام تشخیص، توان بخشی و مداخله بهنگام" است که موجب تغییر در ساختار سازمان در کوتاهترین زمان با رویکرد ماموریت گرایی شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 هزار معلم استثنایی در 1750 مدرسه مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: همچنین 640 نفر از معلمان به عنوان نیروی توانبخشی فعالیت می کنند.

وی افزود: در آزمون آموزگاری امسال 2332 ظرفیت ویژه آموزش و پرورش استثنایی وجود داشت که 700 نفر جذب شدند و سالانه 600 تا 700 نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به معلمان ما افزوده می شود.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه برای اولین بار سهمیه جذب هزار نیروی توانبخشی برای آموزش و پرورش اختصاص داده شده است، بیان کرد: این موضوع باعث می شود تا نیروی کاردرمان و گفتاردرمان داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه 300 میلیارد تومانی این سازمان خاطرنشان کرد: الحمدلله مشکل کمبود بودجه نداریم و کمتر از 10 درصد هزینه ها پرسنلی است و باقی بودجه در مدارس هزینه می شود. همچنین ارتباطات خوبی با بخش های دولتی و خیرین داریم، به نحوی که 80 درصد از مدارس ما را خیرین می سازند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در کنکور سال گذشته 12 نفر از دانش آموزان استثنایی رتبه زیر هزار داشته اند، تصریح کرد: یک دانش آموز معلول جسمی حرکتی امسال رتبه 25 را کسب کرد که واقعا موضوعی بسیار مهم و نشان دهنده وجود استعداد در میان این دسته از دانش آموزان است.

وی افزود: در حال حاضر حدود 22 هزار دانش آموز استنثایی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند، این یعنی استعدادهای خوبی در میان این عزیزان وجود دارد و می توانند همچون باقی دانش آموزان به تحصیل بپردازند.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش استنثایی از بدو تشخیص آغاز می شود، گفت: آموزش های مختلفی برای این عزیزان در پایه های گوناگون داریم و براساس مقاطع مختلف و شرایط مناسب سازی انجام شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص ایجاد رشته تحصیلی برای دانش آموزان استنثایی افزود: متناسب با استعداد باید رشته تحصیلی ایجاد شود، هنگامی این اتفاق رخ دهد هزینه تجهیزات کارگاهی داده می شود، برای مثال امسال 90 رشته جدید ایجاد شد و بودجه ای 70 الی 100 میلیونی در اختیار مدیران مدارس قرار داده شد تا تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی در خصوص ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی نیز یادآور شد: در قانون حمایت از معلولین بحث ایاب و ذهاب مشخص شده است و تکالیفی برای شهرداری ها تعین کرده اند، امسال این موضوع پیگیری شد و الان برای اولین بار در قانون بودجه 1402 کشور ردیف بودجه 18 هزار میلیارد تومانی در قالب اوراق به شهرداری ها داده شده تا این کار انجام شود.

حمید طریفی حسینی آموزش و پرورش استثنایی
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۷:۵۰ - ۱۵/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۶۹