دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خیلی از شهرداری ها پای کار ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی آمده اند
 
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمید طریفی حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: 105 هزار دانش آموز تحت پوشش این سازمان داریم که در 6 گروه معلولیت شامل دانش آموزان با آسیب بینایی، با آسیب شنوایی، معلولان جسمی ـ حرکتی، دانش آموزان طیف اوتیسم، دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی هستند.

وی ادامه داد: بعضی از دانش آموزان را هم داریم که در مدارس عادی تحصیل می کنند اما دارای اختلالاتی مانند اختلالات ویژه یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی، آسیب زبان و گفتار، دیرآموز یا نیازمند توجه خاص آموزشی هستند.

طریفی حسینی افزود: بزرگترین دستاورد ما ایجاد یکپارچگی و وحدت ارکان آموزش و پرورش استثنایی با آموزش و پرورش عادی و حتی فراتر با شرکای این سازمان مثل سازمان بهزیستی بوده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش از طراحی و استقرار «نظام تشخیص توانبخشی و مداخله بهنگام»  با رویکرد تخصص گرایی و مأموریت گرایی خبر داد و گفت: در این راستا ساختار سازمان را بازمهندسی کردیم. 

وی با بیان اینکه 1750 مدرسه استثنایی در کشور دایر است، اظهار کرد: 25 هزار معلم استثنایی داریم. همچنین در آزمون آموزگاری 2332 سهمیه از 28 هزار نفر داشتیم که 700 نفر جذب کردیم و سالانه 700 نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان به این سازمان نیرو تزریق می شود. 

طریفی حسینی از تخصیص یک هزار ردیف استخدامی برای جذب نیروی کار درمان و گفتار درمان خبر داد و گفت: بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی 300 میلیارد تومان است و به ازای هر 4 دانش آموز، یک معلم داریم. همچنین خیرین به ما کمک می کنند و 80 درصد مدارس ما را آنها می سازند. 

وی با تأکید بر اینکه دانش آموزان استثنایی از استعداد زیادی برخوردارند، افزود: امسال 12 نفر از دانش آموزان استثنایی رتبه زیر 1000 را کسب کردند و یک دانش آموز معلول جسمی - حرکتی در کنکور انسانی رتبه 25 را کسب کرد. همچنین دانش آموزان ناشنوا در مسابقات ورزشی چندین مدال طلا کسب کردند. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از بدو تشخیص معلولیت، دوره هایی پیش بینی شده است، ادامه داد: دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری است. 

وی با بیان اینکه 490 هنرستان داریم، خطاب به مدیران این هنرستان ها گفت: هر مدیری که متناسب با شرایط منطقه و دانش آموزان خود، رشته جدید ایجاد کند، 70 تا 100 میلیون تومان کمک هزینه کارگاه مستقیم به حساب هنرستان واریز می کنیم. 

طریفی حسینی از تأمین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی توسط برخی شهرداری ها خبر داد و اظهار کرد: در ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولان و تبصره های ذیل آن، تکالیفی درباره ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت برای شهرداری ها ذکر شده است. به صحن شورای شهر استان ها رفتم و این موضوع را پیگیری کردم که به جاهای خوبی هم رسیدیم. 

وی اضافه کرد: همچنین در قانون بودجه 1402 برای اولین بار یک ردیف بودجه 18 هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت در اختیار شهرداری ها داده شده است که خیلی از شهرداری ها پای کار آمدند.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه از مردم خیر کشور خواست که به مدرسه استثنایی شهر خود مراجعه کنند و با این دانش آموزان از نزدیک آشنا شده و اگر تمایل داشتند، کمک کنند. 

وی ادامه داد: 800 مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام داریم که فرایند سنجش کودکان 5 ساله توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود.

پایان پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۱:۱۷ - ۱۵/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۱۳