دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نیم نگاهی به آمار و وضعیت سالمندان کهگیلویه و بویراحمد
 
معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت سه مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در استان خبر داد.
کریم رهیده با بیان اینکه سه مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در استان وجود دارد گفت: 86 سالمند خانم و آقا در این مراکز نگهداری می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان افزود: از این تعداد 67 سالمند بومی هستند و بقیه از دیگر استانها در این مراکز نگهداری می شوند.

وی با اشاره به اینکه کمترین جمعیت سالمند استان مربوط به شهرستان لنده با  هزار و 983 نفر است ادامه داد: از مجموع سالمندان بومی استان 23 نفر فرزندی ندارند و برای نگهداری فردی را ندارند.

رهیده اضافه کرد: مرکز نگهداری سالمندان شهر دهدشت با 60 نفر ظرفیت تنها 12 نفر آن پُر شده، مرکز نگهداری سالمندان آقای یاسوج با ظرفیت 50 نفر تنها 20 نفر پر شده و مرکز نگهداری سالمندان خانم یاسوج با 60 نفر ظرفیت 54 نفر آن تکمیل شده است و در این استان به خاطر فرهنگ و سنتی خوب و پسندیده ای که دارند والدین سالمند خود را به مراکز نگهداری نمی سپارند و فرزندان و خانواده از آن ها نگهداری می کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص وضعیت جمعیت سالمندی استان گفت: براساس سرشماری سال 95 از مجموع 713 هزار نفری جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد، 48 هزار و 467 نفر معادل 6. 8 درصد سالمند در این استان وجود دارد.

جهانگیر شاهینی افزود: بیشترین جمعیت سالمند استان به ترتیب مربوط به شهرستان بویراحمد با 16 هزار و 287 نفر، شهرستان کهگیلویه با 9 هزار و 661 نفر و شهرستان گچساران با 9 هزار و 509 نفر بوده است. 

شاهینی اظهارکرد: براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال 1400، از جمعیت 745 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد 60 هزار نفر معادل 8.05 درصد سالمند هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان هم گفت: حدود 32 هزار نفر سالمند در قالب 24 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان، که از این تعداد 10 هزار نفر زن سالمند سرپرست خانواده و 13 هزار و 700 نفر مرد سرپرست خانواده هستند.

قباد مبشری افزود: این تعداد سالمند تحت پوشش کمیته امداد خدماتی همچون درمان، مستمری ماهیانه، کالای خانگی، اشتغال برای فرزندان، کمک های آموزشی و فرهنگی برای تحصیل فرزندان ارائه می شود.

وی ادامه داد: برای 200 نفر از سالمندان استان کارت منزلت صادر کردیم، یک اردوی مشهد مقدس برای تعدادی از سالمندان برگزار کردیم، با برگزاری جشنی در شهر چرام از 20 سالمند تحت پوشش این نهاد تجلیل شد و به مابقی سالمندان تحت پوشش هدیه ای تقدیم خواهد شد.

گفتنی است که محلی برای زندگی و آرامش، توجه به نیاز های جسمی سالمند، وضعیت بیماری سالمند، پوشیدن لباس، تفریحات و سرگرمی، داشتن تغذیه مناسب، نیاز به ارتباط با دیگران، روابط اجتماعی و قرارگیری در دایره ای از افراد آشنا و حامی همچون خانواده، همسایگان و دوستان، احساس امنیت، داشتن پرستار سالمند از نیاز های سالمندان است.

بر اساس تقسیم بندی جامعه شناسان، سن سالمندی به سه گروه سنی سالمند جوان 60 تا 74 سال، سالمند میانسال 75 تا 90 سال و سالمند پیر 90 به بالا تقسیم بندی می شود.
   تاریخ: ۱۱:۳۷ - ۱۴/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۶