دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سنگ اندازی در مسیر تولید تجهیزات پزشکی
 
توان و ظرفیت تولید تجهیزات پزشکی مثل پروتز و یونیت و ملزومات تزریقی در کشور وجود دارد به شرط اینکه دولت و متولیان امر به جای سنگ اندازی حمایت کنند تا علاوه بر فعال شدن ظرفیت ها، منابع ارزی کشور نیز به هدر نرود.
توان و ظرفیت تولید تجهیزات پزشکی مثل پروتز و یونیت و ملزومات تزریقی در کشور وجود دارد به شرط اینکه دولت و متولیان امر به جای سنگ اندازی حمایت کنند تا علاوه بر فعال شدن ظرفیت ها، منابع ارزی کشور نیز به هدر نرود.

سنگ اندازی در مسیر تولید تجهیزات پزشکیبه گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عباسعلی رجبی تولیدکننده اقلام ارتوپدی در این باره می گوید: به جرات می توان گفت محصولات ارتوپدی و پروتز های مورد نیاز در جراحی های گردن، کمر، لگن، و زانو، با کیفیت تر از نمونه های وارداتی است.

به گفته این تولید کننده، دو شرکت فعال در کشور سالانه حدود 40 هزار پروتز زانو تولید می کنند، اما از آنجائیکه نیاز کشور حدود 100 هزار پروتز است و ظرفیت تولید هم در کشور مهیاست با این حال بقیه نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

رئیس هیئت مدیره این شرکت تولیدی، با انتقاد از اینکه کارگاه های تولیدی با حداقل ظرفیت، کار می کنند افزود: در صورتی که از تولیدکننده حمایت و مجوز ها به موقع صادر شود، ارز تخصیص داده شده به تولیدکننده و واردکننده عادلانه باشد، می توانیم در تولید محصولات ارتوپدی به خودکفایی 100 درصدی برسیم و حتی نیاز کل خاورمیانه را به این محصول تامین کنیم.

این تولید کننده اقلام ارتوپدی افزود: بیش از 200 هزار بیمار از محصولات ارتوپدی داخلی استفاده کرده اند، اما تاکنون حتی یک بیمار از پروتز های دریافتی، گله و شکایتی نداشته است.

به گفته این تولید کننده، ارزی که برای تامین مواد اولیه پروتز زانو به یک تولید کننده داده می شود حداکثر 200 یورو است، اما وزارت بهداشت برای واردات یک پک پروتز زانو، 950 تا هزار یورو به واردکننده ارز تخصیص می دهد، بطور نمونه سال گذشته، فقط یک واردکننده پروتز 143 میلیون یورو ارز ترجیحی دریافت کرد در صورتیکه ارز ترجیحی تخصیصی داده شده به یک تولیدکننده، فقط 5 میلیون یورو در سال می باشد، ضمن اینکه امسال به همان واردکننده 20 میلیون یورو ارز ترجیحی داده شده,، اما به همان تولید کننده برای تامین مواد اولیه تولید پروتز، تاکنون هیچ ارزی تعلق نگرفته است.

علاوه بر مشکلات ارزی، قیمت گذاری دستوری، رقابت نهاد های عمومی با بخش خصوصی، صدور بی رویه مجوز واردات محصولات مشابه تولید داخل، زمانبر بودن فرایند ترخیص کالا از گمرک، قطعی پی درپی برق در کارگاه های تولیدی و نبود ثبات رویه تولید، درد دل تولیدکنندگانی است که می توانند با تولیدات تجهیزات پزشکی کشور را به این اقلام بی نیاز کنند این در حالیست که علاوه بر اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل، چندین قانون هم در حمایت از تولید داخل به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است از جمله قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و قانون رفع موانع تولید و.

همچنین عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی می گوید: با وجود خودکفایی در تولید یونیت های دندانپزشکی، سازمان غذا و دارو، مجوز واردات این محصول را همچنان صادر میکند و به تولید داخل لطمه می زند و مسئولان وزارت بهداشت، مجوز و ارز حمایتی برای واردات کالا هایی اختصاص می دهند که در داخل کشور به صورت 100 درصد تولید می شوند.

به گفته آقای سیدمحمود مفیدی شمیرانی رئیس کارگروه مواد اولیه انجمن تولیدکنندگان تجهیزات در تولید یونیت های دندانپزشکی به طور کامل خودکفا هستیم، اما متاسفانه به نام یونیت کودک، این کالا وارد می شود.

بر اساس آمار گمرک در سال 1400، یک میلیون و 284 هزار دلار، در سال 1401 یک میلیون و 422 هزار دلار و در 4 ماهه نخست امسال 417 هزار دلار یونیت دندانپزشکی از کشور های چین، ایتالیا و آمریکا وارد کشور شده است.

همچنین به گفته دبیر کل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سرسوزن ایران، در حال حاضر 25 کارخانه تولیدکننده ملزومات تزریقی که شامل سرنگ، سر سوزن، بسته سرم، آنژیوکت و بسیاری اقلام دیگر، در کشور فعال است که علاوه بر تامین نیاز داخل، می تواند نیاز کشور های همسایه را به میزان 400 میلیون نفر را تامین کند.

بر اساس ماده16 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالا های مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده و یا براساس ماده (22) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از موانع تعرفه ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران هم کمبود نقدینگی را مهمترین چالش تجهیزات پزشکی عنوان کرد.

آقای ابوالفتح صانعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما گفت 85 درصد از مشتریان حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، مراکز درمانی دولتی هستند همواره این مراکز درمانی دولتی، از اعتبار و بودجه، رنج می برند ضمن اینکه بنا به گفته وی، محدودیت های بانک مرکزی ناشی از تحریم و تامین ارز توسط بانک مرکزی از دیگر مشکلات موجود در این است.

در صورتی که سازمان ها و نهاد های متولی مثل وزارت خانه های بهداشت، صمت، سازمان غذا و دارو، گمرک تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را حمایت و فضای رقابتی سالم ایجاد کنند در توسعه تولیدات داخلی با کیفیت و فعالیت در بازار های صادراتی قدم های مثبتی برداشته خواهد شد.

گزارش مکتوب از: حبیبه علایی خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
   تاریخ: ۱۲:۱۳ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۰