دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

8 تا از اختلالات سلامتی رایج در بین سالمندان
 
از آنجایی كه 12 درصد از جمعیت دنیا را سالمندان تشكیل می دهد و حتی تا سال 2050 به 22 خواهد رسید، درك چالش هایی كه افراد سالمند با آن روبرو هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
8 تا از اختلالات سلامتی رایج در بین سالمندان
از آنجایی كه 12 درصد از جمعیت دنیا را سالمندان تشكیل می دهد و حتی تا سال 2050 به 22 خواهد رسید، درك چالش هایی كه افراد سالمند با آن روبرو هستند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. - اخبار بازار -
باید بدانید كه اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد كه میتوان از آن طریق مشكلات سالمندان را به حداقل رساند.

یكی از این اقدامات پیشگیرانه، استخدام پرستار در منزل می باشد. از آنجایی پرستار سالمند به صورت تمام وقت در اختیار او می باشد، میتواند به طور كامل مشكلات و نیازهای او را تشخیص دهد. پرستار وظیفه مراقبت و نگهداری همه جانبه از سالمند را دارد و باید هر گونه تغییر در حالات روحی و جسمی او را به پزشك گزارش كند. در این صورت میتوان از حاد شدن اوضاع وی جلوگیری نمود.

به همین منظور ما به شما تیم پرستاری ارسطو را پیشنهاد می كنیم. این مجموعه خدمات پرستاری ارسطو با سال ها تجربه توانسته رضایت مشتریان خود را جلب كند. خدمات مراقبت در منزل تیم ارسطو شامل موارد زیر می شود:

مراقبت و نگهداری همه جانبه از سالمند

پیگیری روند درمانی و داروهای مصرفی سالمند

رسیدگی كامل به تغذیه سالمند

رسیدگی به امور تفریحی و رفاهی سالمند

برنامه ریزی طبق سلیقه و علایق سالمند

رسیدگی به امور مالی سالمند در صورت درخواست

رسیدگی به نظافت سالمند و محل زندگی او

1. بیماری های مزمن

بر اساس منابع، تقریبا حدود 92 درصد از سالمندان حداقل به یك بیماری مزمن و 77 درصد نیز به دو بیماری مزمن دچار هستند. بیماری های قلبی، سكته، سرطان و دیابت از شایع ترین و پر هزینه ترین بیماری های مزمنی هستند كه دو سوم مرگ و میر سالانه را به خود اختصاص می دهند. از این رو توصیه می شود كه افراد سالمند برای معاینه سالانه، حفظ رژیم غذایی سالم و داشتن یك روتین ورزشی مناسب به منظور جلوگیری از بیماری های مزمن به پزشگ مراجعه كنند. آنها در صورت داشتن یك سبك زندگی سالم میتوانند از شر چاقی و سایر بیماری ها نجات پیدا كنند.

2. اختلالات شناختی

اختلالات شناختی در سالمندان بر توانایی فرد در فكر كردن، یادگیری و به خاطر سپردن تاثیر می گذارند. یكی از رایج ترین این مشكلات دمانس یا همان زوال عقل می باشد. در چنین شرایطی فرد توانمندی های اجتماعی، تفكر و حافظه را از دست می دهد. شایع ترین نوع دمانس، بیماری آلزایمر است. گفته می شود مواردی مثل اعتیاد به مواد مخدر، دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، HIV و مصرف دود، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. هرچند درمان قطعی برای بیماری های شناختی وجود ندارد، ولی پزشكان با یك برنامه مراقبت از سالمند و تجویز یك سری داروها، این بیماری را كنترل می كنند.

3. اختلالات روانی

طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی، تقریبا بیش از 15 درصد از افراد بالای 60 سال از اختلالات روانی رنج می برند. یكی از اختلالات روانی رایج در بین افراد سالمند، افسردگی می باشد كه تقریبا 7 درصد از افراد مسن را درگیر می كند. متاسفانه این اختلالات روانی معمولا تشخیص داده نمی شود و تحت درمان نیز قرار نمی گیرد. چنین مشكلاتی منجر به خودكشی افراد سالمند می شود. با ایجاد یك سبك زندگی سالم مانند بهبود شرایط زندگی، حمایت خانواده و دوستان، یا همراهی مراكز سلامتی و بكار گیری پرستار سالمند میتوان با این بیماری مقابله كرد.

4. ناتوانی فیزیكی

در هر 15 ثانیه، یك بزرگسال در اثر زمین خوردن در اورژانس بیمارستان ها بستری می شود. در هر 29 دقیقه یك فرد سالمند بر اثر زمین خوردن می میرد. افزایش سن باعث تحلیل رفتن استخوان ها و از دست رفتن قدرت و انعطاف پذیری ماهیچه ها می شود. در نتیجه افراد سالمند با از دست دادن تعادل خود، دچار كبودی و شكستگی استخوان می شوند. پوكی استخوان و آرتروز دو بیماری هستند كه این ضعف را تشدید می كنند. هرچند زمین خوردن این افراد اجتناب ناپذیر است، ولی میتوان از مراكز خدمات پرستاری برای فیزیوتراپی و درمان آنها در منزل كمك گرفت.

5. ایدز و سایر بیماری های مقاربتی

هرچند نیازهای جنسی ممكن است با افزایش سن تغییر پیدا كند ولی از بین نمی رود. از آنجایی كه افراد سالمند سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نسبت به چنین بیماری هایی مستعد تر می باشند. از آنجایی كه علائم ایدز با نشانه های پیری مشترك می باشد، تشخیص این بیماری در سن بالا دشوار است.

6. اختلالات حسی

برخی از اختلالات مثل مشكل بینایی و شنوایی در افراد بالای 70 سال شایع می باشد. گفته می شود از شش نفر بزرگسال، یك نفر مشكل بینایی و از هر چهار نفر آنها، یك نفر به مشكل شنوایی دچار است. خوشبختانه هر دو مورد با استفاده از عینك یا سمعك قابل كنترل می باشد.

7. مشكلات شایع دهان

سلامت دهان و دندان كه اغلب نادیده گرفته می شود، یكی از مهمترین مشكلات سالمندان به شمار می رود. بر طبق آمار، گفته می شود تقریبا حدود 25 درصد از افراد بالای 65 سال دیگر دندان طبیعی ندارند. مشكلاتی مثل كرم خوردگی و پوسیدگی دندان میتواند در حفظ رژیم غذایی سالم و اعتماد به نفس مشكل ایجاد كند. این شرایط را میتوان با معاینات منظم دندانپزشك برای افراد سالخورده كنترل كرد. البته متاسفانه دسترسی به چنین مراقبت هایی برای برخی افراد به دلیل هزینه های بالا دشوار است.

8. بی اختیاری ادراری و یبوست

بی اختیاری ادرار و یبوست هر دو از مشكلات رایج پیری می باشند و كیفیت زندگی افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. هرچند این مشكل از علائم پیری می باشد ولی گاها میتواند بر اثر عوارض رژیم غذایی نامناسب رخ دهد. مركز خدمات پرستاری ارسطو رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم را برای حل این مشكل پیشنهاد می كند.

همانطور كه میدانید سالمندی دوره دشواری می باشد و این افراد باید تحت مراقبت كامل قرار گیرند. مجموعه خدمات پرستاری ارسطو با ارائه خدمات هدفمند و برنامه ریزی شده، بهترین تیم پرستار سالمند در منزل را اعزام می كند. برای مشاوره رایگان و یا در صورت نیاز به اجاره اكسیژن ساز به سایت https://nurse21.com/ مراجعه كنید و از سایر خدمات پرستاری این مجموعه اطلاع پیدا كنید.

"این مطلب تبلیغاتی است"
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۲:۰۰ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۴