دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک ماهگی؛ زمان طلایی برای تشخیص معلولیت شنوایی
 
مدیرکل بهزیستی ایلام از ارائه خدمت به 2472 ناشنوا در ایلام خبر داد و گفت: یک ماهگی نوزادان زمان طلایی تشخیص معلولیت شنوایی است.
یک ماهگی؛ زمان طلایی برای تشخیص معلولیت شنوایی «حسین نورعلیوند» در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد کل ناشنوایان استان 2472 نفر است که از این تعداد 1015 نفر زن و و 1457 نفر نیز مرد هستند که از این تعداد 435 نفر دارای معلولیت شنوایی خفیف، 805نفر متوسط، 865 نفر شدید و 367نفر نیز خیلی شدید هستند که علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیرمستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی به این افراد در طول سال ارائه می شود.

وی خدمات غیر مستمر ارایه شده به این افراد را شامل کمک برای خرید قطعه و کاشت حلزون، اهدا سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمک های تحصیلی، اشتغال و کمک برای جذب سهمیه 3 درصد استخدام ویژه افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی برشمرد.

وی با اشاره به فعالیت مرکز کودک و خانواده کم شنوا در مرکز استان ادامه داد: در این مرکز نیز که به صورت بخش خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت دارد خدماتی نظیر تربیت شنیداری، گفتار درمانی، کار درمانی ذهنی، آسیب شناسی گفتار زبان و همچنین آموزش های هنر درمانی در رشته های نمایش عروسکی، هنرهای تجسمی، اردو و غیره به اعضا ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام یکی از مشکلات جدی ناشنوایان در این استان را کمبود رابط زبان اشاره عنوان کرد و گفت: متاسفانه تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین است به طوری که تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در استان وجود دارد.

نورعلیوند تاکید کرد: ناشنوایی قابل تشخیص و پیشگیری است و با مشاوره های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان میتوان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

وی بهترین زمان تشخیص ناشنوایی را یک ماهگی نوزادان عنوان و تاکید کرد: در صورتی که ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می تواند به مهارت های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۱۶ - ۱۰/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۰۸