دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲

کیفیت زندگی سالمندان در ورزش مستمر است
 
سالمندان با ورزش و فعالیت کافی می توانند یک زندگی سالم را تجربه کنند، ضمن آنکه ورزش باعث فعال نگه داشتن ذهن و بهبود کیفیت زندگی آنها نیز می شود. بسیاری از شرایط پزشکی سالمندان مثل آلزایمر، بیماری قلبی، دیابت، یبوست، فشار خون بالا، مشکلات استخوانی و چاقی با انجام فعالیت های ورزشی متوسط قابل ...
کیفیت زندگی سالمندان در ورزش مستمر است سید سعید سکوت نوش آبادی، عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: فعالیت بدنی و تحرک کافی مستمر با افزایش انرژی، بهبود خلق و خوی، کاهش سطح استرس و کاهش درد ناشی از عارضه هایی مانند آرتریت باعث بهبود کیفیت زندگی همه افراد جامعه و به ویژه سالمندان می شود.

وی افزود: توده عضلانی، تراکم استخوان و انعطاف پذیری افراد به مرور زمان و با افزایش سن، روند کاهشی پیدا می کند، در حالی که می توان با انجام فعالیت های ورزشی مناسب، اثر این تغییرات بدنی را کاهش داده و یا به تأخیر انداخت.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: هر فرد با همه گرفتاری های روزانه، این قدر فرصت دارد که روزی 30 دقیقه ورزش و یا پیاده روی کند. ورزش با شدت متوسط هر چند که باعث احساس به نفس افتادن در فرد می شود، اما می تواند به راحتی صحبت کند و این فعالیت ورزشی باید شامل حرکت های قدرتی، هوازی وکششی شود.

سکوت نوش آبادی تأکید کرد: کاهش ظرفیت هوازی بدن یکی از عارضه های افزایش سن است، بنابراین دویدن طولانی برای سالمندان، در برخی موارد می تواند خطرآفرین باشد که سفارش می شود تا دویدن متوسط و سبک در فاصله های کوتاه تر، پیاده روی سریع و شنا را جایگزین آن کنند.

وی با اشاره به کاهش تعادل افراد با افزایش سن، تصریح کرد: سالمندان نباید مشغول ورزش هایی مثل پله نوردی، صخره نوردی و دویدن شوند، زیرا برای لگن، زانو و مچ پا مشکل آفرین است، بنابراین با پیاده روی تند، پیلاتس سبک و تمرین با دوچرخه ثابت می توان عضلات را تقویت کرد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، افزود: ورزش های استقامتی، تنفس و ضربان قلب، سلامت قلب، ریه و سیستم گردش خون را بهبود می بخشد که این ورزش ها شامل پیاده روی، آهسته دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، تنیس و بالا رفتن از پله ها می شود، اما نوع ورزش و شدت آن باید متناسب با توانایی فرد باشد.

وی اظهار کرد: ورزش های قدرتی می تواند باعث تقویت عضلات شود فعالیت هایی مثل استفاده از باند کشی مقاومتی و تمرین با وزنه های سبک در این گروه از فعالیت بدنی تعریف می شود که برای سن بالای 50 سال با مشورت پزشک باید انجام شود.

سکوت نوش آبادی تصریح کرد: یک اصل مهم برای ورزش، داشتن کفش مناسب است که دارای قوس مناسب بوده و برای نوع فعالیت بدنی ساخته شده است مثل کفش مخصوص برای پیاده روی و دویدن و چنانچه سابقه فعالیت ورزشی ندارید، به آرامی و با تمرین های راحت آغاز کنید.

وی در مورد شیوه ورزش برای تقویت عضلات، اظهار کرد: تمرین اول، فرد باید طاق باز روز زمین دراز بکشد، پای راست را از زانو جمع کرده و پای راست را صاف بالا بیاورد تا زاویه 30 درجه با زمین بسازد بدون اینکه زانو خم شود، 10ثانیه نگه داشته و آرام پایین بیاورد. این تمرین برای هر دو پا تکرار می شود.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: تمرین دوم نیز به این صورت است که روی لبه صندلی صاف بنشینید، یک پا را بالا بیاورید تا جایی که زانو صاف شود. 10ثانیه نگه داشته و به صورت آرام پایین بیاورید. هر دو تمرین را روزی سه مرتبه و در سه نوبت 10 ثانیه برای هر دو پا انجام دهید.

وی افزود: تمرین اسکات، یکی از حرکت های پایه بدنسازی است که انجام منظم آن به کاهش آسیب دیدگی کمک کرده و به علت آنکه قسمت های مختلف بدن را درگیر می کند، به مرور زمان کارایی بدن را نیز بهبود می بخشد و باعث تقویت عضلات اندام تحتانی می شود.

سکوت نوش آبادی در مورد روش صحیح تمرین اسکات تأکید کرد: مقابل دیوار با فاصله 10 سانتی متر ایستاده، سر و سینه را بالا نگه دارید، سپس سعی کنید شبیه حالت نشستن روی صندلی تا جایی پایین بروید که ران هایتان تقریباً موازی با زمین شود و سپس به آرامی بلند شوید. این تمرین را روزانه در سه نوبت 10 تایی انجام دهید.

این فیزیوتراپ، گفت: چهارمین ورزش قدرتی به این صورت است که مقابل دیوار ایستاده، به جلو خم شده و کف دست را روی دیوار، هم ارتفاع و به عرض شانه های خود قرار دهید. در حالی که پاها ثابت است، به آرامی بدن خود را به سمت دیوار بکشید و به عقب برگردانید تا بازوهای شما صاف باشد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، تأکید کرد: کاهش فعالیت بدنی می تواند باعث از بین رفتن عضله و قدرت بدنی فرد شود و احتمال ظهور درد در بدن را بیشتر می کند که یک نکته منفی برای سلامت جسمی و روانی سالمندان است و نیاز به مراقبت از آنها را نیز بیشتر می کند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۴۰ - ۱۹/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۴۹