دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایده یابی برای انجام پروژه های پژوهشی بین رشته ای در همایش اختلال خواندن و نوشتن در دوران رشد
 
اولین «همایش اختلال خواندن و نوشتن در دوران رشد» با هدف یافتن ایده برای انجام پروژه های پژوهشی بین رشته ای و ایجاد تعامل بین متخصصان برای ارائه خدمات بهتر به کودکان دارای این اختلال از امروز به مدت دو روز برگزار می شود.
ایده یابی برای انجام پروژه های پژوهشی بین رشته ای در همایش اختلال خواندن و نوشتن در دوران رشدعکس آرشیوی و تزیینی است به گزارش ایسنا، دکتر زهرا سلیمانی، دبیر علمی اولین همایش اختلال خواندن و نوشتن در دوران رشد با بیان اینکه این همایش طی امروز و فردا در سالن آمفی تئاتر دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود، گفت: گروهی از کودکان در هنگام یادگیری خواندن، مشکلاتی در شناسایی کلمات نوشته شده و خواندن روان دارند. یکی از علل اصلی این مشکلات، وجود اشکال در شناسایی صداها و بخش های مختلف کلمه و تطبیق صداها با حروف متناظر آنها است. این کودکان دچار اختلال خواندن یا نارساخوانی هستند، اختلال در خواندن موجب مشکلاتی در نوشتن هم می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اختلال خواندن در کودکان شیوع بالایی دارد و منابع مختلف شیوع آن را بین 5 تا 15 درصد گزارش کرده اند. در تشخیص و ارائه اقدامات بالینی به این کودکان تخصص های مختلف از جمله گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی شناسی، بینایی سنجی، روانشناسی، مشاوره، متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکی نقش دارند.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: هدف اصلی این همایش آگاهی بیشتر جامعه علمی از این اختلال و معرفی کارتیمی در ارزیابی و درمان اختلالات خواندن و نوشتن در کودکان است.

دکتر سلیمانی افزود: از جمله اهداف دیگر این همایش، فراهم آوردن بستری برای ارائه نتایج تحقیقات انجام شده در زبان فارسی از طریق ارائه مقالات و پوستر، معرفی روش های بالینی مؤثر، یافتن ایده برای انجام پروژه های پژوهشی بین رشته ای و ایجاد تعامل بین متخصصان برای ارائه خدمات بهتر به کودکان دارای این اختلال است.

دبیر علمی این همایش گفت: بخش های مختلف همایش شامل سخنرانی کلیدی، برگزاری پنل و ارائه نتایج تحقیقات در قالب مقاله و پوستر است. در سخنرانی کلیدی اساتید بنام حوزه اختلال خواندن و نوشتن در تخصص های گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنوایی شناسی، روانپزشک کودک و نوجوان، علوم اعصاب و روانشناسی اقدامات حوزه تخصصی خود را در تشخیص و درمان اختلال خواندن معرفی می کنند.

وی ادامه داد: در پنل ها نیز، متخصصان نقاط قوت و چالش های موجود در ارائه خدمت به این کودکان را بررسی می کنند و راهکارهایی برای حل مشکلات موجود پیشنهاد می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۵۲ - ۱۹/۰۷/۱۴۰۲   بازدید: ۱۶۴