دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

روایت كمپ های ترك اعتیاد استان سمنان/ترس از كرونا و كاهش پذیرش
 
سمنان- ترس از كرونا باعث شده تا بسیاری از معتادانی كه خواستار ترك اعتیاد هستند، از كمپ های اقامتی دوری كنند حال آنكه مسئولان بهزیستی می گویند این مراكز ایزوله و ایمن هستند.
روایت كمپ های ترك اعتیاد استان سمنان/ترس از كرونا و كاهش پذیرش سمنان- ترس از كرونا باعث شده تا بسیاری از معتادانی كه خواستار ترك اعتیاد هستند، از كمپ های اقامتی دوری كنند حال آنكه مسئولان بهزیستی می گویند این مراكز ایزوله و ایمن هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها – محمد حسین عابدی: مسئولان بهزیستی استان سمنان هرچند به صورتی رسمی آمار كمپ های ترك اعتیاد و نفرات درون آنها را ارائه نمی كنند اما تلویحاً بر كاهش چشم گیر جمعیت مراجعه كننده به این كمپ ها در دوران كرونا صحه می گذارند.

موضوعی كه می تواند از ترس به ابتلاء شدن كرونا باشد از سوی دیگر كارشناسان نیز معتقد هستند كه اگر اقناع درستی در زمینه عدم خطر جدی كمپ های ترك اعتیاد در قبال ویروس كرونا، در سطح استان سمنان صورت می گرفت شاید جمعیت معتادان مراجعه كننده این كمپ ها آن قدرها كم نمی شد. از یك سو مسئولان اذعان دارند كه در این كمپ ها موارد مشكوك به كرونا دیده شده اما خطر جدی هیچكس را تهدید نكرده است و از سوی دیگر برخی معتقد هستند كه به هر حال تجمع می تواند خطرناك باشد.

بهانه هایی برای نرفتن

تأثیرات كرونا بر اعتیاد آن هم در استان سمنان كه مسئولان دولتی اش سعی دارند همیشه نشان دهند این استان كمترین مشكل را در این زمینه دارد، شگرفت بوده است یكی از كسانی كه سو مصرف مواد مخدر دارد به خبرنگار مهر، می گوید: قیمت مواد مخدر در یكسال اخیر رشد چشم گیری داشته به طرزی كه تریاك كه هر گرم آن سه هزار تومان بود به ده هزار تومان افزایش یافته است یعنی بیش از سه برابر؛

علی اصغر با بیان اینكه گرانی سه برابری مواد مخدر به معنای این نیست كه معتادان سه برابر مصرف خود را كاهش دهند، خیر به این معنی است كه میزان پولی كه خرج این راه می كنند، سه برابر شده است. بیان می كند: این موضوع باعث شد تا بسیاری كه وضعیت مالی نسبتاً مناسب تری نداشتند به فكر ترك اعتیاد بیفتند از جمله برادر من كه هروئین مصرف می كند اما یكباره كرونا رخ داد و من خودم نگذاشتم كه به كمپ برود چون كنار خودم وقتی مصرف كند جایش امن تر است از اینكه در بین گروهی از مردم كرونا بگیرد و بمیرد. حقیقتاً ترس از جان باعث شد كه نگذارم برادرم برود خودم كه اصلاً و ابداً جایم همین جا خیلی هم خوب است.

این روایت بسیاری از معتادان استان سمنان است كسانی كه در فكر واهی هستند كه معتادها كرونا نمی گیرند اما امروز تحقیقات علمی ثابت كرده كه اتفاقاً برعكس به دلیل كاهش سطح ایمنی معتادها، این قشر بیشتر در مسیر آسیب های ناشی از كرونا قرار دارند. قشری كه از یك سو درد اعتیاد را دارند و از سوی دیگر ترس حضور در كمپ ها جانشان را فرا گرفته است به نظر می رسد در این بین باید یك راه میانه ای از سوی مسئولان استان سمنان ارائه شود.



كاهش مراجعه مشهود است

میزان حضور معتادها در كمپ های ترك اعتیاد استان سمنان كاهش یافته است كاهشی كه البته از دو منظر قابل بررسی است نخست اینكه معتادها از ترس كرونا دیگر به مراكز اقامتی جمعی مراجعه نمی كنند و دوم روند كاری و رویه اجرایی بهزیستی در برنامه ریزی های خود باعث شده تا تعداد افراد حاضر در این اقامتگاه ها كاهش یابد تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه كنند.

معاون مدیركل و رئیس بهزیستی شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینكه مورد خاصی از بیماری كرونا در كمپ های ترك اعتیاد دیده نشده است، گفت: موارد مشكوك به كرونا وجود داشت اما بیماری قطعی خیر زیرا این كمپ ها به شدت كنترل شده و ایزوله هستند.

مسعود جهان سیر با بیان اینكه موردی در زمینه بیماری كرونا به خصوص در هفت مركز شهرستان شاهرود مشاهده نشده است، بیان داشت: این مراكز هم اكنون دایر بوده و داوطلبان را پذیرش می كنند در این كمپ ها پزشك حضور دارد و بحث غربالگری ابتدایی و اولیه و تب سنجی و موارد آن برایشان انجام می شود و در مدت یك ماه كه در كمپ هستند بحث درمانی آنها انجام و بعد از آن ترخیص می شود اما اگر نیاز بود كه دوره آنها بازهم تمدید شود این كار صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه تعداد پذیرش ها قطعاً نسبت به دوران قبل از كرونا و سال گذشته كاهش یافته است اما باید در نظر داشت كه بخشی از این كاهش برنامه ریزی شده و از سوی بهزیستی است تا بتوانیم جمع ها را محدود تر و خدمات را بهتر به مردم ارائه كنیم، افزود: این اتفاق در تمام مراكزی كه تجمع در آنها بوده مانند مهدهای كودك، باشگاه های ورزشی و … نیز رخ داده و چیز كاملاً طبیعی است اما به هر حال مقوله ترس از كرونا نیز بی تأثیر نبوده است.

تلفات جانی روی نداده است

كلانتری یكی از كارشناسان درمانی بهزیستی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینكه كمپ های ترك اعتیاد هر كدامشان دارای یك پزشك هستند كه در آنها غربالگری و ایزوله كردن انجام می شود و از ورود كسانی كه حتی علائم كرونا دارند، جلوگیری می شود، گفت: به این شكل نیست كه عده ای بدون هیچ تشخیص و برنامه ریزی در یك مكان جمع شوند قطعاً تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است. از سوی دیگر هیچ مورد خاصی هم در بیماری كرونا مشاهده نشده چه برسد به اینكه كسی جان خود را از دست داده باشد.

وی با بیان اینكه ساماندهی خوبی در كمپ های ترك اعتیاد استان سمنان اندیشیده شده است، بیان كرد: ما در كنار كمپ ترك اعتیاد بانوان كه در شاهرود وجود دارد، كمپ های ترك اعتیاد آقایان در سراسر استان و مراكز درمان سرپایی حتی مركز كاهش آسیب های اجتماعی یا «دی سی آی» را نیز داریم كه در زمینه پیشگیری از بیماری ها به خصوص «اچ آی وی» فعالیت دارد این مركز افراد را از محل های پاتوق معتادان گردآوری و به آنان جای خواب، امكان استحمام و بسته بهداشتی شامل پد الكلی، كاندوم، سر سرنگ و … می دهد كه بیماری ها را انتقال ندهند.

بهانه معتادان

حضور در یكی از كمپ های ترك اعتیاد گواه مدعای بهزیستی است اما از سوی دیگر تعداد مراجعان نیز نسبت به گذشته كاهش چشم گیری یافته است. یكی از مسئولان این كمپ ترك اعتیاد كه البته مصاحبه را منوط به نامه از بهزیستی استان سمنان می داند تلویحاً كاهش چشم گیر مراجعان را تأیید می كند.

این مسئول ترس معتادان را بی جا می داند و می گوید: اینجا همه غربالگری می شوند و كسی با علائم وارد نمی شود در نتیجه كسی كه بخواهد به مصرف مواد مخدر ادامه دهد با كوچك ترین بهانه ای از آمدن به كمپ ها منصرف می شود، اینكه كرونا است و یك بهانه بزرگ و كشنده محسوب می شود زیرا این همه آدم در این كمپ ها در همین یك سال اخیر آمده، پاك شده و رفته اند و برای كسی هم اتفاقی رخ نداده است.



چه باید كرد؟

یك كارشناس جامعه شناسی با بیان اینكه به نظر می رسد معتادها نیز حق دارند كه از حضور در اجتماع بترسند چون هر روز از رسانه ها می شنوند كه حضور در تجمعات با گرفتاری در دام بیماری كرونا یكسان است، گفت: از دید كارشناسان بهداشتی و مسئولان بهزیستی به واقع اوضاع تحت كنترل است اما باید به این موضوع نیز اندیشید كه در ذهن یك معتاد كه هزاران گره ذهنی در درون مغزش وجود دارد، چه می گذرد؟

علیرضا معصومی با بیان اینكه به یاد داشته باشیم كه ما با انسانی سر و كار داریم كه بیمار است آن هم بیماری كه بر ذهن وی نیز تأثیر گذاشته و روانش را مختل كرده است، بیان داشت: امروز به انسانی كه سلامتی خود را دارد اگر بگوییم كه اوضاع در یك تجمع تحت كنترل است برای مثال باشگاه ورزشی، ممكن است در برابر حضور مقاومت كند چه برسد به فردی كه اعتیاد دارد پس باید به این بخش از ماجرا نیز نگاه درستی كرد.

وی افزود: اما درباره اینكه چه باید كرد به نظر می رسد یك حلقه مفقوده در این بین وجود دارد آن هم بخش ترویج یعنی گروهی كارشناسان كه بتوانند شرایط بهینه كمپ های ترك اعتیاد را در بین معتادان ترویج داده و آگاهی رسانی كنند از سوی دیگر به نظر می رسد اقداماتی كه بهزیستی در رسانه ها برای اقناع معتادان در راستای حضور در كمپ های ترك اعتیاد كرده، چشم گیر نبوده و باید در این بخش بیشتر كارهای عملی صورت می گرفت.

اقناع سازی یك گام عملی مهم

این كارشناس با بیان اینكه ماجرای حضور در كمپ های ترك اعتیاد مانند همین مقوله ماسك زدن در كرونا است كه هر میزان اقناع مردم و مشاركتشان بیشتر باشد و البته این مشاركت و همراهی از داوطلبانه صورت گیرد، تأثیر بیشتری دارد، گفت: در زمینه ترك اعتیاد نیز اینگونه است ما اگر صدها بار هم بگوییم در كمپ های ترك اعتیادمان كسی كرونا نگرفته تا زمانی كه این بهینه سازی ها ترویج نشوند و معتادها و خانواده ها از آن اطلاع نداشته باشند، اثر مثبتی نخواهد داشت.

معصومی با بیان اینكه بهترین كار این است كه امروز سمن ها و تشكل های مردم نهاد فعال در حوزه مدنی و اجتماعی به مقوله اعتیاد نیز ورود كرده و مروجان فرهنگ ترك اعتیاد حتی در دوران كرونا با رعایت تمام مسائل بهداشتی باشند، ابراز كرد: بهزیستی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما تعامل بیشتر با سازمان های مردم نهاد قطعاً می تواند نتیجه بهتری را نیز ارائه كند.

در نهایت باید گفت یك سال از تاخت و تاز كرونا می گذرد از یك سو بهزیستی می گوید علی رغم كاهش در مراجعان همه چیز تحت كنترل است اما از سوی دیگر مردم و خانواده ها مدام در حال شنیدن اخبار ریز و درشت از كرونا هستند كه در آن دوری از تجمعات بیشتر به چشم می آید در این بین اما مردم مانده اند و دوراهی كه فرزندان معتادشان را به كمپ ها بفرستند یا خیر از آن بدتر اما كسانی هستند كه از ترس كرونا به چاه ویل اعتیاد پناه برده اند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۳۶ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۳