دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

عبور از پاندمی كرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده
 
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران كرونا» گفت: عبور از پاندمی كرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم كنیم.


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره كل روابط عمومی وزارت علوم ، نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران كرونا» با همكاری دانشگاه گیلان، انجمن جامعه شناسی ایران، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، استانداری گیلان و فرمانده انتظامی گیلان در تالار حكمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

دكتر معصومه ابتكار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین افتتاحیه این همایش ملی، اظهار داشت: امیدواریم از دل پژوهش ها راهكارها و سیاست های اجرایی برای بهبود شرایط زنان و خانواده در دوران همه گیری كرونا ا ستخراج شود.

وی با بیان اینكه زنان در دوران كرونا با مشكلات متعدد فردی و اجتماعی مواجه هستند، تصریح كرد: در این میان مشكلات اقتصادی در كنار چالش های فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار را تهدید می كند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با اشاره به عملكرد بانوان در حوزه تولید اقلام بهداشتی همچون ماسك و گان طی یك سال گذشته، افزود: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دوران كرونا حمایت از كسب وكارهای زنان به ویژه در حوزه تولید اقلام بهداشتی را در دستور كار دارد.

دكتر ابتكار، با بیان اینكه تداوم شرایط كرونا و خانه نشینی ها آثار مثبت و منفی فراوانی برای خانواده ها به دنبال داشته است، گفت: جنبه های روحی و روانی كرونا بر زنان بیش از سایر اعضای خانواده است و لذا به مشاوره هایی جهت مدیریت خود و خانواده نیاز دارند.

وی با اشاره به راه اندازی خط 123 جهت امداد گرفتن از مشاوران خانواده در دوران كرونا، خاطرنشان كرد: معاونت امور زنان و خانواده با همكاری مراكز دانشگاهی و از طریق مدیركل امور بانوان استان ها اقدام به شناسایی آثار كرونا بر زنان و خانواده ها كرده تا راهكارهای مدیریت بهتر شرایط ارائه شود. همچنین با كمك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی كرونا برای خانواده در كمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با كرونا پرداختیم تا مشكلات را به حداقل برسانیم.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از سیاستگذاران و مجریان خواست از نتایج این مباحث علمی بهره برداری كنند و یادآور شد: عبور از پاندمی كرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم كنیم.

نقش آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با كرونا

كیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان نیز در این همایش ملی، زنان را محور خانواده دانست و گفت: در ایام شیوع كرونا شاهد نقش آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با كرونا بودیم و 70 درصد كادر بهداشت و درمان ما را زنان تشكیل می دهند.

وی با اشاره به اثرگذاری پاندمی كرونا بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، حقوقی، جمعیتی، روانی و دینی جامعه، گفت: بار سنگین مسئولیت خانواده در زمینه های بهداشتی، تربیتی، آموزشی و حتی اقتصادی نیز برعهده زنان است.

معاون استاندار گیلان، با بیان اینكه زنان بیش از سایر اعضای خانواده با مسائل روحی و روانی دست و پنجه نرم می كنند، متذكر شد: زنان كانون عشق و محبت و آرامش خانواده هستند و لذا چالش های زنان بر خانواده اثرگذاری دارد.

تنهایی، مسئولیت زنان شاغل را دو برابر زنان خانه دار دانست و تصریح كرد: باید از هم اكنون برای پساكرونا برنامه ریزی داشته باشیم، زیرا دوران كرونا تغییرات فرهنگی و اجتماعی برای جامعه پدید آورده و لذا زنان و خانواده ها متاثیر از این تغییرات خواهند بود.

كرونا فرصتی برای آینده نگری، آینده پژوهی و آینده نگاری

دكتر محسن اكبری، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان نیز در ادامه، با اشاره به توجه ویژه قرآن كریم نسبت به خانواده، اضافه كرد: براساس آیات و روایات انسان در خانواده معنا پیدا می كند.

وی با بیان اینكه كرونا اولین پاندمی تاریخ بشر نیست و آخرین آن هم نخواهد بود، خاطرنشان كرد: كرونا فرصتی برای آینده نگری، آینده پژوهی و آینده نگاری است و باید خودمان را برای پساكرونا آماده كنیم لذا نیازمند شناسایی همه ابعاد كرونا اعم از فرصت ها و تهدیدها به ویژه در ساحت خانواده هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، خانواده را كانون آرامش و زن را محور این آرامش دانست و عنوان كرد: كرونا شتاب بشر را كم كرد و این فرصت را داد تا به خانواده بازگردیم.

ارسال 117 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران كرونا»

دكتر علی یعقوبی، دبیر علمی همایش ملی «خانواده و زنان در دوران كرونا» نیز، كرونا را یك امر صرفاً پزشكی ندانست و اظهار كرد: كرونا جنبه های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، روان شناختی و جامعه شناختی، اقتصادی و دینی هم دارد.

وی از ارسال 117 مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران كرونا» خبر داد و گفت: شاهد مشاركت دانشگاه های گیلان، تهران، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در این همایش بودیم.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۱:۱۸ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۱