دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

سازمان جهانی بهداشت: شرایط شیوع كرونا در برزیل وخیم و نگران كننده است
 
تهران - ایرنا - كارشناسان سازمان جهانی بهداشت، ضمن هشدار در مورد شرایط وخیم شیوع كووید-19 و گونه جهش یافته آن نه فقط در برزیل، بلكه در سایر كشورها تاكید كردند كه چنانچه مقامات این كشور، مقرراتی برای جلوگیری از انتقال یا سركوب ویروس اعمال نكنند، هیچ تغییری در روند حاضر، حاصل نخواهد شد.
سازمان جهانی بهداشت: شرایط شیوع كرونا در برزیل وخیم و نگران كننده است تهران - ایرنا - كارشناسان سازمان جهانی بهداشت، ضمن هشدار در مورد شرایط وخیم شیوع كووید-19 و گونه جهش یافته آن نه فقط در برزیل، بلكه در سایر كشورها تاكید كردند كه چنانچه مقامات این كشور، مقرراتی برای جلوگیری از انتقال یا سركوب ویروس اعمال نكنند، هیچ تغییری در روند حاضر، حاصل نخواهد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای سازمان ملل متحد در گزارشی به وخامت شرایط شیوع بیماری همه گیر كووید-19 همزمان با گسترش سریع گونه جهش یافته P1 با قدرت انتشار و سرایت پذیری بالاتر پرداخت و نوشت: افزایش موارد ابتلا در ایالت آمازوناس و به ویژه در منطقه مانائوس نشان می دهد كه این امر می تواند ناشی از ابتلای مجدد باشد، به همین منظور آژانس بهداشتی سازمان ملل، همزمان با پیشرفت برنامه واكسیناسیون، اعمال تدابیر سختگیرانه بهداشت عمومی را ضروری می داند.

تدروس آدهانوم مدیر كل سازمان جهانی بهداشت دیروز جمعه اعلام كرد: می خواهم تاكید كنم كه وضعیت برزیل بسیار جدی است و ما بسیار نگران هستیم. برزیل باید تدابیر تهاجمی در حوزه بهداشت عمومی اتخاذ كند.

آدهانوم در نشستی مطبوعاتی، ضمن هشدار درباره شمار فزاینده موارد ابتلا و مرگ ومیر كرونا در برزیل خاطر نشان كرد، چنانچه مقامات این كشور، مقرراتی برای جلوگیری از انتقال یا سركوب ویروس اعمال نكنند، هیچ تغییری در روند حاضر، حاصل نخواهد شد.

وی همچنین افزود، شرایط برزیل همه كشورهای همسایه در آمریكای لاتین و فراتر از این منطقه را تحت تاثیر شدید قرار خواهد داد.



مایك رایان مدیر برنامه اقدامات اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز گفت، افزایش شمار مبتلایان در مانائوس و آمازوناس كه اخیرا شاهد شیوع شدید بیماری بوده اند بیانگر این است كه ویروس P1، گونه ای با جهش های ویژه بسیار است كه علاوه بر سهولت بیشتر در فرآیند انتقال و سرایت، از مقاومت بالاتری برخوردار است.

وی تاكید كرد: با در نظر گرفتن نسبت موارد ابتلای فعلی، می توان گفت كه این ابتلای مجدد ناشی از كاهش ایمنی بدن و یا عدم پاسخ این ویروس به ایمنی طبیعی بدن است؛ در نتیجه می بایست این مدل جهش را به منزله هشدار تلقی كرده و در تولید واكسن ها به آن توجه كنیم.

مدیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت، مطالعه توالی ژنومی را بهترین راه رمزگشایی از گونه جهش یافته برزیلی دانست.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تا كنون بیش از 10 میلیون و 871 هزار نفر در برزیل به ویروس كرونا مبتلا شده و بیش از 262 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

در منطقه مانائوس و آمازوناس 80 درصد بخش مراقبت های ویژه پر شده و 60 درصد تخت های بیمارستان ها نیز به بیماران كرونایی اختصاص یافته است.

شمار موارد ابتلا در ایالت آمازوناس هر چند نزولی شده اما شیوع بیماری در مناطق شمال شرقی و جنوبی برزیل در حال تشدید است.

كارشناسان سازمان جهانی بهداشت با تاكید بر اینكه واكسیناسیون نباید موجب افزایش بی احتیاطی مردم شود، رعایت اصول فاصله اجتماعی، استفاده از ماسك، شستن دست ها و ردیابی بیماران را تنها راهكار جلوگیری از گسترش زنجیره انتقال ویروس دانستند.

رایان گفت: اگر بدانیم كه تا چند هفته آینده واكسن دریافت خواهیم كرد شاید كمتر مراقبت كنیم. اگر بسیاری از افراد اینگونه فكر كنند، ویروس فرصتی برای انتشار خواهد یافت؛ چنان كه نمونه آن را در روزهای پایان سال در اروپا دیدیم.

وی افزود: ما باید این را فهمیده باشیم كه وقتی رفتار خود را تغییر می دهیم، ویروس نیز از نظر ظرفیت انتقال خود را تغییر می دهد. تغییرات جزئی در رفتار شمار زیادی از افراد می تواند به تغییرات مهمی در اپیدمیولوژی این ویروس تبدیل شود. بنابراین باید هر چقدر هم دشوار باشد، بسیار محتاط باشیم.

كارشناسان سازمان جهانی بهداشت از كشورهایی كه به دلیل افزایش شدید شمار مبتلایان، انجام آزمایش و ردیابی بیماران را متوقف كرده اند خواست تا صرف نظر از رسیدن واكسن و افزایش فشارها برای بازگشایی كامل فعالیت ها د دوره روند نزولی بیماری، این استراتژی را از سربگیرند.

مایك رایان گفت: با ورود واكسن، از نظر روانشناسی مردم و دولت ها فكر می كنند كه شرایط اضطراری را پشت سر گذاشته اند؛ اما این صحت نداشته و بازگشت شرایط در هر منطقه ای كاملا محتمل است.

این كارشناس سازمان جهانی بهداشت، كنترل كامل رفتار افراد، نظارت بر موارد ابتلا و واكسیناسیون را سه عنصر لازم برای خروج از این بحران دانست.

نخستین بررسی ها از گونه جهش یافته P1 كه شباهت های زیادی از نظر لحاظ ساختار ژنتیكی به كرونای انگلیسی دارد، نشان می دهد كه گونه برزیلی ویروس كرونا مسری تر است و می تواند افرادی را كه قبلا به كووید-19 مبتلا شده اند، دوباره آلوده كند.



اوایل ژانویه (دی ماه) مدتی پس از شناسایی دو گونه جهش یافته انگلیسی و آفریقایی خبر كشف نمونه تازه ای از ویروس كرونا در چهار فرد مبتلای برزیلی در فرودگاه توكیو ژاپن منتشر شد.

این گونه از ویروس كرونا، 12 جهش در پروتئین اسپایك خود دارد. ویروس از پروتئین اسپایك برای راه یافتن به داخل سلول های بدن استفاده می كند.

«لوئیس اِنریكه ماندِتا» وزیر بهداشت پیشین برزیل در مصاحبه ای تلویزیونی هشدار داد، در صورت عدم اعمال تدابیر مقتضی، این گونه جدید ویروس كرونا در طول 60 روز به یك «ابَرهمه گیری» در این كشور تبدیل خواهد شد.

با توجه به شناسایی گونه برزیلی كرونا و درك این مسئله كه ویروس آزادانه در حال چرخش است، مقایسه آمارهای ابتلا به كرونا و مرگ و میر در این كشور پهناور آمریكای جنوبی، زنگ خطر جهش ویروسی خارج از كنترل را به صدا درآورده است.

به گزارش نشریه پوبلیكو، بر اساس اعلام دولت برزیل در هر 50 ثانیه یك نفر در این كشور آسیب دیده آمریكای لاتین، جان خود را در اثر ابتلا به كرونا از دست می دهد. بر اساس آمار تارنمای وردو میترزر، شمار جانباختگان روزانه كرونا (پنج شنبه تا جمعه) به یكهزار و 760 نفر رسید.

به رغم وخامت شرایط شیوع افسار گسیخته كرونا در برزیل، «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری این كشور به دنبال انتقادهای تكراری از محدویت های كرونایی از شهروندان خواست تا از غر زدن و شكایت كردن از كرونا خودداری كرده و فعالیت ها را از سر بگیرند. وی گفت: تا كی می خواهیم گریه و زاری كنیم؟ من از مقام های ایالتی و شهرداران می خواهم كه سیاست های تعطیلی سراسری را بازبینی كنند.

میگِل نیكولِلیس، استاد دانشگاه «دوك» آمریكا دیروز جمعه هشدار داد: برزیل در حال تبدیل شدن به بزرگترین آزمایشگاه فضای باز برای ویروس كرونا است كه زمینه برای ایجاد تعداد زیادی جهش را فراهم كرده و به دنبال آن گونه های مسری تر و كشنده تر ظهور خواهند كرد.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- آمریكای لاتین
- برزیل
پروندهٔ خبری
- هراس جهانی از ویروس كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۹ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۳