دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

به خاطر درد پاهایی كه زخم می شوند
 
تهران (پانا) - كلینیك كنترل قند خون و زخم پای دیابت در مركز جامع توانبخشی هلال احمر فعالیت خود را آغاز كرد.
به خاطر درد پاهایی كه زخم می شوند

تهران (پانا) - كلینیك كنترل قند خون و زخم پای دیابت در مركز جامع توانبخشی هلال احمر فعالیت خود را آغاز كرد.

به گزارش شهروند، كلینیك تازه تأسیس دیابت و مراقبت از زخم پای دیابت، این روزها محل مراجعه بیماران دیابتی است. از افرادی كه به دلیل بی توجهی با بالارفتن قند، به زخم دیابت مبتلا شده اندT گرفته تا بیمارانی كه برای كنترل قند خون و رژیم غذایی خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند.

كمتر از دوماه از تأسیس این كلینیك در مركز جامع توانبخشی هلال احمر می گذرد. افزایش مراجعانی كه پای خود را به دلیل عود كردن زخم دیابت از دست داده اند، بهانه ای برای راه اندازی این كلینیك در مركز جامع توانبخشی شد.

تیم تخصصی دیابت یكی دوماهی است كه در مركز جامع توانبخشی مستقر شده اند. برنامه های غذایی و روش های كنترل قند خون، رسیدگی به زخم های ناشی از دیابت و همچنین كمك به بهبود و درمان این زخم ها اقداماتی است كه در این كلینیك می توان سراغ شان را گرفت.

محمد حیدری، رئیس مركز جامع توانبخشی هلال احمر می گوید: «بیشتر مراجعان كلینیك پروتز مركز جامع توانبخشی، افراد دیابتی هستند كه به دلیل عدم مراقبت درست دچار قطع عضو شده اند. زخم پای دیابتی جزو 10 بیماری شایع دنیاست. درحالی كه اگر مراقبت های لازم را انجام دهیم و قند خون را كنترل كنیم، می توانیم میزان ابتلا به این زخم را تا 85 درصد كاهش دهیم كه بسیار عدد قابل توجهی است. در واقع اگر تصادفات رانندگی را كنار بگذاریم، قطع پای دیابتی شایع ترین دلیل قطع عضو به دلیل بیماری در دنیاست.برای همین تصمیم گرفتیم تا در كنار كلینیك پروتز و سایر كلینیك های مركز جامع توانبخشی، مركزی برای كنترل قند خون و زخم پای دیابتی راه اندازی كنیم.»

بیماری شایع و خطرناك

جمعیت 8 تا 10میلیونی مبتلا به دیابت در ایران، تنها مبتلایانی هستند كه این بیماری خاموش را در خود شناسایی كرده اند. تخمین ها خبر از حدود 7 میلیون مبتلا به قند خون می دهد كه به دیابت مبتلا هستند اما هنوز آن را به رسمیت نشناخته و خبر از ابتلای خود به این بیماری ندارند.

«غلامرضا عنایت» پزشك كلینیك دیابت و مراقبت پای دیابتی مركز جامع توانبخشی هلال احمر است. او می گوید: «دیابت به عنوان یك بیماری بسیار شایع و در عین حال خاموش، خطری است كه جامعه را تهدید می كند. برای همین در سازمان بهداشت جهانی، كمیته بین المللی دیابت تشكیل شده و درحال حاضر 187 پایگاه در سراسر جهان دارد. آمارهای مبتلایان به دیابت، تحقیق ها و بررسی هایی كه در زمینه این بیماری انجام می شود و تجربه های هر كشور در این پایگاه ها ردوبدل می شود.

طبق بند سوم قانون اساسنامه جمعیت، هلال احمر لازم است در بیماری ها و مشكلاتی كه جامعه را درگیر خود كرده، كمك رسانی كند. برای همین هم در مركز جامع توانبخشی هلال احمر كلینیك دیابت و مراقبت پای دیابتی راه اندازی شده است.

بخش زیادی از مراجعان كلینیك پروتز را بیماران دیابتی تشكیل می دهند كه به دلیل كم توجهی به زخم پای دیابتی، مجبور به قطع عضو شده اند. راه اندازی كلینیك دیابت می تواند بخش بزرگی از بار این كلینیك را كم كند و با آموزش و راهنمایی مبتلایان به دیابت، از ایجاد زخم پا یا حادشدن وضع این زخم جلوگیری كند.

علاوه بر كم كردن بار مراجعان مركز پروتز، این كلینیك با پیشگیری از وخیم شدن وضع زخم دیابتی ها، از بروز مشكل بزرگ تر یعنی قطع عضو در این افراد جلوگیری می كند. این موضوع هزینه های درمان را هم از دوش بیماران و همچنین كلینیك های پروتز برمی دارد.»

ارجاع به دیگر متخصصان

مراجعان از بدو ورود به كلینیك، خدمات مختلفی را دریافت می كنند؛ خدماتی كه بسته به وضع بیماری و عوارضی كه دچارش شده اند، از پیشگیری تا درمان زخم پا و كمك به بهبود آن، متفاوت است.

دكتر عنایت می گوید: «در اولین مرحله به مراجعان آموزش می دهیم كه چگونه باید قند خون خود را كنترل كنند. داروها را با توجه به میزان قند خونشان تنظیم می كنیم. برای داشتن سبك زندگی سالم تر، برنامه ورزش و تغذیه به بیماران می دهیم.

دیابت كنترل نشده می تواند به كلیه و چشم هم آسیب بزند. برای همین میزان این عوارض در هر بیمار به صورت سالیانه معاینه و كنترل می شود. اگر به این اعضا هم آسیبی رسیده باشد، بیمار را به متخصص مورد نیاز ارجاع می دهیم.»

زخم دیابت یكی از مهم ترین موضوعاتی است كه در این كلینیك درباره آن به مبتلایان توضیح داده می شود. پیشگیری از ایجاد این زخم ها اولین قدم است: «افراد مبتلا به دیابت ممكن است دچار بی حسی در انگشتان پا شوند و به همین دلیل متوجه زخم و پینه های ایجادشده در پاهایشان نباشند.

به همین دلیل این زخم ها به حال خود رها و به مرور عمیق تر می شود. افراد دیابتی اگر به این موضوع آگاهی كامل داشته باشند، می توانند از آن جلوگیری كنند. این زخم ها در مراحل اولیه می توانند بهبود پیدا كنند و تنها با پانسمان به موقع می توان جلوی قطع پا را گرفت.

در مواردی حتی ممكن است لازم باشد گردش خون فرد دیابتی را هم افزایش دهیم و نیاز به ارجاع بیمار به جراح عروق و دیگر متخصصان هم باشد.»

مراقبت ساده و مستمر

زخم پای یك فرد مبتلا به دیابت می تواند به دلیل نامناسب بودن فرم پاهای این فرد هم باشد؛ موضوعی كه به كمك متخصصان كلینیك پروتز قابل حل است و در نهایت فرد دیابتی را از قطع شدن عضوی از بدن نجات می دهد.

دكتر عنایت می گوید: «برخی از مشكلات مربوط به زخم پای دیابتی به كمك ابزارهایی مثل كفش طبی و استفاده از كفی های مخصوص قابل حل است. ما با معاینات اولیه بیماران، در صورت نیاز آنها را به كلینیك پروتز ارجاع می دهیم.

موضوع این است كه با رعایت نكاتی ساده اما مراقبت های مستمر می توان از مشكل بزرگ تری جلوگیری كرد و ما در كلینیك دیابت دقیقا قصد داریم كه این كار را انجام دهیم.

افراد مبتلا به دیابت می توانند با مراجعه مستمر به این كلینیك از خدمات مختلف آن استفاده كنند و تحت نظر پزشكان متخصص این مركز باشند.»

كلینیك كنترل قند خون زخم پای دیابت مركز جامع توانبخشی هلال احمر محمد حیدری بیماری شایع و خطرناك غلامرضا عنایت
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۷:۳۳ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱