دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تپیدن قلب ها برای نیازمندان
 
كرونا ویروس با همه دردسر ها و بدی هایش، خالق صحنه های بدیع، ناب، زیبا و فراموش نشدنی شد و آن چیزی نیست جز سیل خروشان مهربانی، همدلی و نوع دوستی هموطنان.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهركرد، امسال كرونا ویروس برطبل حضورش بی دریغ می كوبد، شیوع این ویروس منحوس علاوه بر اینكه بسیاری از خانواده ها را در غم از دست دادن عزیزان خود سوگوار و مصیبت زده كرده، زندگی را هم برای بسیاری دیگر به علت از دست دادن شغل، سخت دشوار كرده است.

اما در ایران قلب ها برای كمك های مومنانه می تپد، كرونا ویروس با همه دردسر ها و بدی هایش، خالق صحنه های بدیع، ناب، زیبا و فراموش نشدنی نیز شده و آن سیل خروشان مهربانی، همدلی و نوع دوستی هموطنان از جمله مردم استان چهامحال و بختیاری در این روز های سخت است.

بیشتر بخوانید

- قراری برای برقراری آرامش «مواسات» در دوران كرونا چگونه تعریف می شود؟ در اندیشه نیاز های دیگران بودن، گره گشودن از كار مردم جامعه و خدمت به دیگران از وظایف اساسی هر مسلمانی است، موضوعی كه این روز ها در راستای فرمان رهبر انقلاب به انجام كمك مومنانه شاهد و ناظر آن در بین هم وطنان هستیم.

تعریف و اهمیت مواسات چیست؟ كارشناس فقه مركز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی می گوید: مواسات در لغت به معنى كمك كردن به یكدیگر است. همدردى با دیگران و شریك ساختن آنان در بهره گیری از مواهب زندگى، از آن جهت كه نوعى درمان و اصلاح اجتماعى است، «مواسات» نامیده می شود. در اسلام به اندازه ای درباره مواسات تأكید شده است كه مى توان آن را به عنوان یك قانون اخلاقى معرفى كرد.

حجت الاسلام امیر صالحی ادامه می دهد: مواسات در فرهنگ اسلامی و سیره نبوی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است، از نظر حضرت رسول (ص) تكافل و یاری كردن برادران دینی و اهتمام به امور آنان و مواسات با ایشان از والاترین عبادت ها و نشانه كمال بندگی حق است تا آنجا كه ایمان حقیقی را در گرو مواسات می داند و می فرماید: من واسی الفقیر و النصف الناس من نفسه فذلك المؤمن حقاً. كسی كه با فقیر مواسات كند و با مردم از جانب خود انصاف نماید، او مؤمن حقیقی است.

او با بیان اینكه انفاق مصداق بارز مواسات است گفت: راز اینكه اسلام در مورد انفاق تأكید فراوان كرده، این است كه می خواهد همه امت مسلمان با هم برادر و همدل باشند و در مشكلات و گرفتاری ها یار و غمخوار هم باشند و به مواسات با یكدیگر بیندیشند.

قدم برداشتن در مسیر تقرب به خدا

نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: نوعدوستی و یاری رساندن به نیازمندان و آسیب دیدگان یك ضرورت است و باید در ایام پایانی سال این امر پررنگ تر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نكونام نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهركرد در جلسه كمك مومنانه با تاكید بر اهمیت حمایت از فقرا، نیازمندان و آسیب دیدگان ناشی از شیوع ویروس كرونا در آستانه سال نو اظهار داشت: كمك مومنانه و رزمایش همدلی باید به یك فرهنگ عمومی تبدیل شود.

او بر مستمر و ادامه دار بودن كمك های مومنانه، قدم برداشتن در مسیر تقرب به خدا و حمایت از آسیب دیدگان كرونایی تا پایان شیوع ویروس تاكید كرد و افزود: همه افراد جامعه باید برای كمك و حمایت از آسیب دیدگان و نیازمندان تلاش كنند.

حجت الاسلام و المسلمین نكونام اضافه كرد: شیوع ویروس كرونا و وضعیت اقتصادی مردم باعث نشد كه احسان و نیكوكاری و كمك مومنانه كاهش پیدا كند و همه باید بر رفع مشكلات مردم به خصوص فقرا و نیازمندان نگاه ویژه داشته باشند.

او ادامه داد: در شرایط امروز كه همه به نوعی درگیر مشكلات مختلف هستند، یك عزم همگانی و ملی برای رفع مشكلات نیازمندان و آسیب دیدگان باید به صورت مستمر فعال باشد تا بتوان مشكلات را كم كرد.

حجت الاسلام و المسلمین نكونام گفت: احسان و كمك مومنانه، نوعدوستی و یاری رساندن به نیازمندان و آسیب دیدگان یك ضرورت است و باید در ایام پایان سال این امر پررنگ تر باشد.

او افزود: در ایام نوروز امسال كه مانند سال های عادی نیست، باید برای كمك رساندن به نیازمندان از تمام ظرفیت ها استفاده كرد تا بتوان امدادرسانی بیشتر و گسترده تر در سطح استان اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین نكونام اضافه كرد: افزایش امید و امیدآفرینی در جامعه به خصوص در قشر ضعیف یك ضرورت است و باید به صورت منسجم تر و بهتر در قالب قرارگاه به نیازمندان كمك كرد.

او به جمع آوری بیش از 850 میلیارد ریال كمك از سوی مردم در استان اشاره كرد و گفت: جمع آوری و توزیع این میزان كمك در استان قابل تقدیر است و امید است بتوان در ایام پایانی سال نیز با جمع آوری كمك های بیشتر مشكلات نیازمندان را برطرف كرد.

توزیع 850 میلیارد ریال كمك مومنانه در چهارمحال و بختیاری سردار علی محمد اكبری فرمانده سپاه قمربنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در جلسه قرارگاه كمك مومنانه با اشاره به فعال شدن قرارگاه كمك مومنامه از ابتدای شیوع ویروس كرونا در استان گفت: از ابتدای فعال شدن این قرارگاه تاكنون 850 میلیارد ریال كمك مومنانه در استان جمع آوری و بین نیازمندان و آسیب دیدگان توزیع شده است.

او افزود: با توجه به نزدیك شدن به روز های پایانی سال، اجرای مرحله سوم رزمایش كمك مومنامه با همكاری دستگاه های خدمت رسان از جمله كمیته امداد امام، بهزیستی، هلال احمر و سایر نهاد های حمایتی برگزار خواهد شد.

اكبری اضافه كرد: در راستای اجرای طرح سردار شهید سلیمانی نیز از اواخر آبان ماه تاكنون یك هزار و 500 تیم تشكیل شده است و فعالیت این تیم ها در استان بیش از 80 درصد در كاهش تلفات و كنترل بیماری تاثیرگذار بوده است.

او به فعال شدن سپاه در حوزه مسكن، محرومیت زدایی و اشتغال با همكاری كمیته امداد امام و سایر نهاد های حمایتی اشاره كرد و گفت: این استان جز پنج استانی است كه تفاهم نامه همكاری بین كمیته امداد و سپاه برای اشتغال منعقد شده است.

اكبری افزود: تاكنون 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه مشاغل زودبازده در استان توسط بسیج و كمیته امداد امام انجام شده است.
   تاریخ: ۰۹:۰۲ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹