دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

سیب سلامت و مشاغل خانگی
 
سیب سلامت، در حقیقت نشان و علامت سازمان غذا و دارو می باشد و به محصولاتی داده می شود كه فاكتورهای مد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند.
سیب سلامت و مشاغل خانگی سیب سلامت، در حقیقت نشان و علامت سازمان غذا و دارو می باشد و به محصولاتی داده می شود كه فاكتورهای مد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، مشاغل خانگی، بهترین فرصت در تامین امنیت اجتماعی و آرامش فكری بانوان سرپرست خانوار به خصوص در مناطق حاشیه نشین و كم برخوردار است.

زنان بدسرپرست و یا بی سرپرست در شرایط خاصی از زندگی در محلات كم برخوردار مجبور به اداره زندگی خود به دلیل بیماری همسر یا حبس و یا به واسطه طلاق و یا فوت همسر و ... هستند از این رو با مشكلات و دغدغه های بیشتری در زمینه اشتغال و كسب درآمد روبرو هستند.

اغلب این بانوان نیز تحصیلات عالی ندارند و در برخی موارد با فقر فرهنگی و مالی در خانواده مواجه اند و از بنیاد حمایتی خانوادگی و یا حلقه های حمایتی بین آشنایان و اقوام و اطرافیان محروم اند.

در این میان برخی مشاغل خانگی مثل تولید لبنیات یا ترشی و ... نیاز به دریافت سیب سلامت هستند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

در خصوص مراحل و نحوه دریافت و شرایط سیب سلامت و همچنین اهمیت آن گفتگویی با یكی از كارشناسان اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی بافت قدیم شهر شیراز، خانم دكتر سیما شایگان انجام دادیم تا در این حیطه، افرادی كه تمایل به ایجاد مشاغل خانگی دارند، آشنایی پیدا كنند.

سیب سلامت چیست؟

سیب سلامت، در حقیقت نشان و علامت سازمان غذا و دارو می باشد. ما هنگام خرید هر نوع محصول غذایی یا بهداشتی علامت استاندارد درج شده بر روی بسته بندی را چك می كنیم. علامت استاندارد را بر روی فرآورده هایی می بینیم كه مشمول استاندارد اجباری هستند در حالی كه ممكن است محصولاتی بهداشتی و استاندارد باشند اما به نحو دیگری فرآیند استاندارد را طی كرده باشند و در واقع مشمول استاندارد اجباری نباشند. علامت سازمان غذا و دارو روی تمامی فرآورده هایی كه در مرحله ورود به بازار هستند، حك می شود و این نشان به ما اطمینان می دهد كه این فرآورده ها پروانه ساخت و مجوز ورود به بازار را دریافت كرده اند. بدون مجوز وزارت بهداشت هیچ فرآورده ای نمی تواند وارد بازار شود و آرم سازمان غذا و دارو، با نام سیب سلامت علامت پروانه ساخت و پروانه مجوز ورود به بازار است. این آرم متشكل از دو رنگ آبی و سبز می باشد كه برگ سبز به شكل چشم در میان لوگو و هلالی آبی رنگ در طرف دیگر آن وجود دارد. نشان سیب سلامت، نشان سلامتی و دارا بودن فاكتور های استاندار از سوی سازمان غذا و دارو است.

به چه محصولاتی سیب سلامت داده می شود؟

سیب سلامت به محصولاتی داده می شود كه فاكتورهای مد نظر سازمان غذا و دارو را داشته باشند و در واقع پروانه ساخت برای محصول صادر شده باشد. مواردی از جانب سازمان غذا و دارو از قبل اعلام شده است كه با رعایت آن ها امكان دریافت سیب سلامت وجود دارد، مواردی مانند: عدم استفاده از مواد افزونی شیمیایی مصنوعی، حداقل میزان كالری به كار رفته در محصول، عدم وجود عوامل خطرناكی به مانند اسیدهای چرب ترانس، حدالامكان از مواد اولیه طبیعی استفاده شده باشد و ... .

دریافت سیب سلامت چندان دشوار نیست، برای مثال اگر صاحب كسب و كار خانگی هستید می توانید پس از مطالعه لازمه دریافت سیب سلامت درخواست خود را به اداره جهادكشاورزی منطقه ارسال نموده و جهاد كشاورزی پس از گرفتن استعلام از ارگان مربوطه نتیجه را به معاونت امور بهداشتی ارسال می نماید. لازم است محیط مطابق دستورالعمل و ملزومات مطابق چك لیست ها باشند تا در نهایت بنابر پاسخ استعلام درخواستی اختصاص یا عدم اختصاص سیب سلامت لحاظ شود.

دفاتر تسهیلگری و توسعه محلات در طول سال نمایشگاه ها و غرفه های مناسبتی متعددی برگزار می كند كه به علت مناسبتی بودن فروش خوبی دارند اما لازمه شركت محصولات غذایی و بهداشتی در نمایشگاه ها و غرفه ها داشتن مجوز بهداشتی از جمله سیب سلامت است.

سیب سلامت چه ویژگی هایی دارد؟

سیب سلامت در عین كاربری آسان دارای تكنولوژی بالا و پیچیدگی درونی دارد. برای داشتن سیب سلامت لازم به ثبت تمامی اتفاقات رخ داده در محل وقوع مثل خدمات، مجوزها و فرایندها است و این امر به معنای نظارت دائمی می باشد. مهندسی مجدد فرایندها، گزارش های جامع و كامل از سیستم، خدمات كاربری بر اساس حداقل امكانات سخت افزاری و بسترهای ارتباطی كه نوعی افزایش تولید به همراه دارد و داشبوردهای مدیریتی برخط از دیگر ویژگی های سیب سلامت به شمار می رود.

آیا سیب سلامت نیاز به تمدید دارد یا دائمی ست؟

نشان سیب سلامت دائمی نیست و مدت اعتبار 2 ساله دارد. برای تمدید نیاز به درخواست بوده و هنگام تمدید مواردی مانند روال دو سال گذشته، عملكرد و كیفیت محصولات و ... مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع این تمدید نوعی اعتبار سنجی از محصولات و كسب و كار محسوب می شود.

مراحل گرفتن سیب سلامت

پس از آنكه متقاضی مراحل ثبت درخواست سیب سلامت را تكمیل نمود، كارگزاران فرآیند بررسی و ارزیابی را شروع كرده و سازمان نظارت بر محصولات غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی كار بررسی را انجام می دهد و كیفیت را تعیین می كند. مشخصات محصول برای كمیته كشوری ارسال شده و در صورت جلب نظر تیم كشوری، محصول انتخاب شده خواهد توانست به مدت زمان دو سال از مزایای نشان سیب سلامت استفاده كند و بعد از دو سال تحت شرایطی كه در بالا گفته شد، امكان تمدید وجود دارد.

با وجود آنكه تمركز ما بر روی موادغذایی و بهداشتی بوده است، امكان اخذ سیب سلامت برای كلیه صنایع تولیدی در كشور ایران كه پروانه ساخت را از سازمان بهداشت اخذ نموده اند، وجود دارد. نشان سیب سلامت افزون ترین كیفیت و گواهینامه های جهانی و بین المللی را دارا ست و ساده ترین و در عین حال معتبرترین مجوز برای كسب و كارهای خانگی است كه در محلات كم برخوردار كلان شهرها موضوعیت دارد.

اهمیت سیب سلامت برای مشاغل خانگی محلات چیست؟

همانطور كه گفته شد، سیب سلامت بهترین راهكار برای محصولات خانگی است. محلات كم برخوردار كلان شهرها عمدتا پذیرای مهاجرانی هستند كه از شهر های كوچك و روستاها وارد كلان شهرها شده اند و بنابر سبك زندگی گذشته خود مهارت های ارزشمندی از مادران خود به همراه دارند. قریب به اتفاق زنان ساكن در محلات كم برخوردار توان تولید محصولاتی كه در رده مشاغل خانگی جای میگیرد را دارند اما متأسفانه به دلایلی از جمله عدم بازاریابی صحیح ، عدم اختصاص فروشگاه جهت عرضه محصولات ، عدم تبدیل توان بالقوه به توان بالفعل و ... دست از تولید و اشتغال در زمینه كسب و كارهای خانگی می كشند در حالی كه اگر این روند اصولی طی شود و در گام اول سیب سلامت به عنوان مجوز ورود محصولات به بازار و نمایشگاه اخذ شود، امكان فروش فراهم خواهد آمد. سیب سلامت نیپسبت به سایر روش های اخذ مجوز كم هزینه تر و آسان تر است از این رو به عنوان شخصی كه در برخورد با صاحبان مشاغل خانگی محصولات كم برخوردار به نوعی با موانع آشنا هستم توصیه و خواهش میكنم صاحبان حرف و مشاغل خانگی نسبت به دریافت سیب سلامت اقدام كنند.

گفتگو از مسعود احمدی

انتهای پیام/
   تاریخ: ۰۸:۴۰ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۵