دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

ناتوانی ذهنی دومین عامل مهم در مرگ ناشی از كرونا
 
محققان در تازه ترین مطالعه خود دریافتند افرادی كه دچار ناتوانی ذهنی هستند بیش از سایرین در معرض مرگ ناشی از بیماری كووید 19 هستند.
به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ناتوانی ذهنی در افراد مبتلا به بیماری كووید 19 یكی از بزرگترین عوامل خطر برای مرگ و میر است. در مطالعه جدیدی كه موسسه جفرسون هلث انجام و مورد بررسی قرار داده است، در مورد اینكه كه چگونه همه گیری كرونا بر این گروه از افراد تاثیر می گذارد، بحث شده است. این مطالعه كه در مجله نیوانگلند منتشر شد، نشان داد ناتوانی ذهنی بعد از عامل سن، مهمترین فاكتور در مرگ و میر ناشی از كرونا است.

به گفته محققان، این مطالعه احتمال مرگ ناشی از كروناویروس در افراد دارای ناتوانی فكری و ذهنی بیشتر از افراد مبتلا به نارسایی قلبی، كلیوی و ریوی است. آن ها 64 میلیون بیمار را از 547 سازمان مراقبت های بهداشتی بین ژانویه 2019 تا نوامبر 2020 مورد بررسی قرار دادند تا تاثیر همه گیری كرونا را بر بیماران دارای معلولیت ذهنی درك كنند.

آن ها متغیر هایی مانند كووید 19، ناتوانی ذهنی یا سایر شرایط بهداشتی و همچنین عوامل جمعیت شناختی مانند سن را شناسایی كردند.

نتایج نشان داد كه معلولان ذهنی 2.5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به كووید 19 قرار داشته و حدود 2.7 برابر بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و 5.9 برابر احتمال مرگ در آن ها بیشتر است.

وندی راس، پزشك متخصص اطفال و مدیر مركز اوتیسم مركز بهداشت جفرسون می گوید: عدم موفقیت ما در محافظت از این افراد به شدت آسیب پذیر، باعث تاسف ماست. من معتقدم اگر بتوانیم سیستمی را طراحی كنیم كه برای افراد دارای معلولیت ذهنی ایمن و در دسترس باشد، به نفع همه ما خواهد بود.

بر اساس اظهارات محققان، بیماران كم توان ذهنی ممكن است توانایی كمتری در انطباق با استراتژی هایی كه خطر ابتلا به عفونت را كاهش می دهد، مانند استفاده از ماسك و رعایت فاصله اجتماعی داشته باشند.

علاوه بر این محققان نشان دادند كه این بیماران دارای شرایط جسمی متفاوتی هستند كه باعث تشدید بیماری در این افراد می شود. نتایج مطالعه چگونگی پیچیده شدن این مسائل را در این جمعیت نشان می دهد.

دكتر گلیسون عضو دیگر این تحقیق می گوید: ما باید درمورد آنچه در این بیماران اتفاق می افتد بیشتر بدانیم. من معتقدم كه این بیماران و مراقبان آن ها باید در اولویت واكسیناسیون و خدمات مراقبت های بهداشتی قرار بگیرند. ما باید درمورد اینكه چرا این جمعیت آسیب پذیر را شكست داده ایم و اینكه چگونه می توانیم در این بحران بهداشتی و در آینده به آن ها بهتر خدمت كنیم، تامل كنیم. حتی قبل از همه گیری، افراد دارای معلولیت ذهنی نتایج بهداشتی ضعیفی داشته اند. ما باید اقدامات بسیار بهتری انجام دهیم.

محققان پیشنهاد می كنند برای مراقبت بیشتر از این افراد، آن ها باید در اولویت واكسیناسیون قرار گیرند.
   تاریخ: ۰۳:۲۸ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۶