دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

پیام های سلامت گوش و شنوایی
 
كم شنوایی، یك ناتوانی ارتباطی محسوب می شود كه شیوع آن در جامعه در حال افزایش است.
به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،كم شنوایی، یك ناتوانی ارتباطی است كه شیوع آن در جامعه به طور كلی و در سالمندان به طور خاص در حال افزایش است. نزدیك به 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را كودكان تشكیل می دهند. تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده خواهند بود. 60 درصد از كم شنوایی های كودكان از طریق مداخله به موقع قابل پیشگیری هستند. 1/1 میلیارد نفر جوان (12 تا 35 سال) در معرض خطر كم شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صدا های بلند قرار دارند.

روش های كاهش اختلالات شنوایی

برای كاهش اختلالات شنوایی در جامعه باید به ایمن سازی نوزادان و كودكان در برابر بیماری های عفونی،غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان تشخیص و درمان به موقع كم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش توجه ویژه ای شود.

سلامت گوش و شنوایی در سالمندان

پیرگوشی امری اجتناب ناپذیر است كه باتوجه اطرافیان و استفاده به موقع از وسایل تقویت شنوایی و سمعك قابل درمان است.كم شنوایی سالمندان به دلیل اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان موجب افسردگی و گوشه گیری آن ها می شود.همچنین كم شنوایی سالمندان موجب افزایش احتمال رخداد حوادث برای آن ها خواهد شد كه با تجویز درست و منطقی وسایل كمك شنوایی مانند سمعك می توان شرایط سالمندان را بهبود بخشید.

سلامت گوش و شنوایی در جوانان

هرگز باصدای بلند موسیقی گوش ندهیم. درسطح ایمن و سالم بشنویم. گوش كردن موسیقی باصدای بلند با هدست، هدفون و هندزفری و یا استفاده طولانی مدت از هدست، هدفون وصدای بلند و ناهنجار موجب صدمه برگشت ناپذیر به شنوایی می شود. وقتی شنوایی آسیب ببیند هرگز قابل جبران نخواهد بود. آسیب شنوایی ناشی از صدای بلند غیرقابل برگشت است. هرگز برای تمیز كردن مجرای شنوایی از گوش پاك كن و یا دیگر اجسام خارجی استفاده نكرده و در آب هایی كه مشكوك به آلودگی است شنا نكنیم.

متخصصان توصیه می كنند درصورت احساس درد در گوش از درمان های خانگی مثل ریختن روغن یا مایعات غیراستریل و یا دمیدن دود (سیگار و ...) درگوش خودداری كنیم. افراد كم شنوا می توانند از خدمات حمایتی مانند سمعك، كاشت حلزون، روش های توانبخشی، زبان اشاره و ... بهره ببرند. از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین 3 تا 5 سالگی از شنوایی كودكان خود می توان مراقبت كرد. زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به هنگام، تا یك ماه پس از تولد، تست تشخیصی به هنگام تا 3 ماهگی و انجام مداخله درمانی تا 6 ماهگی است.

اگر نوزادتان در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر كم شنوایی غربالگری نشده است، برای ارزیابی وضعیت شنوایی فرزند دلبندتان در شرایط همه گیری كرونا، حداكثر تا 30 روز پس از تولد به نزدیكترین پایگاه بهداشتی یا مركز خدمات جامع سلامت مراجعه كنید. توجه داشته باشیم كه افراد ناشنوا قادر به لب خوانی و دریافت پیام در هنگام استفاده شما از ماسك صورت نیستند.

بیشتر بخوانید

دلیل كم شنوایی یا كری گوش چیست؟
   تاریخ: ۱۱:۱۵ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۱۷