دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

افراد بی بضاعت كم شنوا نگران كاشت حلزون نباشند
 
بیماران بی بضاعت كه قدرت پرداخت كاشت حلزون را ندارند از طریق بهزیستی و خیرین سلامت حمایت می شوند.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، فرهاد فراهانی، رئیس مركز كاشت حلزون شنوایی غرب كشور با بیان اینكه مركز كاشت حلزون استان همدان از سال 92 به عنوان مركز غرب كشور فعالیت خود را آغاز كرده است، گفت: تاكنون 702 پرونده برای بیماران مراجعه كننده به این مركز تشكیل و 2 سمینار نیز در این زمینه برگزار شده است.

او با تاكید بر اینكه قیمت تمام شده پروتز حلزون شنوایی 13 هزار دلار است، بیان كرد: از ابتدای راه اندازی این مراكز در سطح كشور، وزارت بهداشت از طریق ارز دولتی این هزینه را تامین كرده و بیمار تنها 6 میلیون تومان بابت تمامی خدمات دریافتی كه شامل هزینه های بیمارستان و 2 سال آموزش تقویت شنیداری و دیداری است، می پردازد.

رییس مركز كاشت حلزون شنوایی غرب كشور با بیان اینكه در حال حاضر هیچ كودك ناشنوا و كم شنوایی به دلیل مشكلات مالی از كاشت حلزون شنوایی محروم نیست، اضافه كرد: بیماران بی بضاعتی كه قدرت پرداخت مبلغ 6 میلیون تومان را ندارند سازمان بهزیستی، خیرین سلامت و بنیاد خیریه شنوایی شفا (بخشش) این هزینه را تقبل كرده است.

فراهانی با بیان اینكه بهترین زمان كاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از سه سالگی است، ادامه داد: كودكان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه كاشت حلزون قرار گیرند اما برای ناشنوایی در دوران بزرگسالی چنین محدودیتی وجود ندارد.

او با توصیه به انجام غربالگری شنوایی و ارجاع زود هنگام این كودكان كه نقش اساسی در جلوگیری از این ناتوانی در آینده خواهد داشت، اضافه كرد: هر چه سن كودك كمتر باشد، امكان زبان آموزی نیز بهتر خواهد بود و این عمل جراحی برای كودكان خردسال پیش از دوره یادگیری گفتار انجام می شود تا كودك بتواند پس از آن بشنود و صحبت كند.

رییس مركز كاشت حلزون شنوایی غرب كشور با بیان اینكه 50 بیمار در لیست انتظار دریافت پروتز قرار دارند یادآور شد: شناسایی كودكان كم شنوا از بدو تولد (مانند غربالگری نوزادان) و در ادامه، مداخلات سیستماتیك (ارائه خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی) می تواند به پیشگیری از كم شنوایی و كاهش تعداد افراد كم شنوا در جامعه كمك كند.

فراهانی تاكید كرد: در سه سال گذشته پویش ملی آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام كم شنوایی و ناشنوایی برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با كم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود كیفیت زندگی كودكان كم شنوا و ناشنوا برای موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوایشان، فعالیت كرده است.

او تاكید كرد: عفونت های گوش میانی با درد گوش در زمستان كه در كودكان خیلی شایع است نیاز به رسیدگی و درمان دارد تا به كم شنوایی منجر نشود.

رییس مركز كاشت حلزون شنوایی غرب كشور اظهار داشت: غربالگری شنوایی در مهد های كودك، در بدو ورود به مدرسه و پس از آن، در دوران نوجوانی، جوانی و سالمندی تكرار می شود.
   تاریخ: ۱۸:۰۸ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۸