دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

هشدار؛ حضور مردم برای خرید و كم اهمیت شمردن شرایط پاندمی كووید 19
 
یك روانشناس گفت: فشارهای روحی حاصل از طولانی شدن مدت زمان بیماری، استرس، در خانه ماندن و... اكنون همانند یك فنر و نیروی پشت خطی عمل می كند كه با آزاد شدن در هر لحظه ای افراد را به عرصه مهمانی، جشن ها، دید و بازدید و خرید می كشاند.
هشدار؛ حضور مردم برای خرید و كم اهمیت شمردن شرایط پاندمی كووید 19عكس تزئینی است علیرضا احمدیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: به نظر می رسد هم چنان جنبه روانشناختی و فشارهای روحی منجر به این شده است كه افراد بی توجه به شرایط كووید 19 در سطح شهر حضور دارند و با نزدیك شدن به ایام نوروز سطح شهر نیز شلوغ می شود.

وی ادامه داد: ماه ها است مردم تحت فشار ویروس كووید 19 بوده اند و فشار استرس ها، در خانه ماندن ها و از دست دادن عزیزان سبب شده است سدی كه برای در خانه ماندن شكل گرفته بود بشكند.

این متخصص روانشناسی و مشاوره افزود: سال پر استرسی برای مردم بود و همین امر منجر شد افراد اشتباها تصور كنند این آسیب ها فروكش كرده است در حالی كه با توجه به توصیه های ستاد ملی كرونا همه باید توجه داشته باشند كه كرونا هنوز تمام نشده و هم چنان باید سخت تر از قبل به مقابله با آن پرداخت.

وی كاهش اطلاع رسانی ها در خصوص كووید 19 را از جمله دلایل كم اهمیت شمردن شرایط پاندمی كووید 19 دانست و افزود: اطلاع رسانی ها كاهش یافت و مردم فكر می كنند شرایط همانند قبل نیست. باید با درایت در عرصه برنامه سازی به ویژه در رسانه ملی اطلاع رسانی ها افزایش یاید.

این روانشناس همچنین معتقد است: روانشناسان، جامعه شناسان و گروه هایی كه از مقبولیتی در بین جامعه برخوردارند باید مردم را به رعایت پروتكل های بهداشتی تشویق كنند تا مردم بدانند تا زمانی كه ویروس به طور كامل كنترل نشود ما نوروزی نخواهیم داشت.

احمدیان درباره علت رفتارهای هیجانی برخی افراد نظیر خرید افراطی، تصریح كرد: سبك زندگی جدیدی در كشور شكل گرفته كه نوسانات و فراز و نشیب خاص خود را دارد. از این رو هم اكنون شاهد تغییر در سبك زندگی افراد و افراط و تفریط هایی در رفتار آنها هستیم. باید اطلاع رسانی ها به شكلی انجام شود كه مردم بدانند این تغییر در سبك زندگی باید در راستای بهزیستی و سلامت آنها شكل گیرد.

وی در پایان گفت: مردم ما مردمی فهیم هستند، اگر اطلاع رسانی ها به شكل درست و كافی انجام شود مردم نیز رفتار خود را تنظیم می كنند. به نظر می رسد اخیرا در بحث اطلاع رسانی ضعیف عمل كردیم. باید به درستی مردم را در حوزه كرونا آگاه كنیم و این آگاه سازی بسیار مهم و كاربردی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۲ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۳