دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

توانمندسازی آموزشی بیش از 60 هزار معلم در دانشگاه شهید بهشتی
 
مسئول علمی «طرح ملی مربیگری یادگیری الكترونیكی» دانشگاه شهید بهشتی از توانمندسازی آموزشی بیش از 60 هزار معلم در این دانشگاه خبر داد و گفت: این برنامه در قالب طرح برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الكترونیكی» از نیمه دوم اردیبهشت ماه 1399 آغاز شده است.
توانمندسازی آموزشی بیش از 60 هزار معلم در دانشگاه شهید بهشتی به گزارش ایسنا، دكتر مرتضی رضائی­ زاده ضمن تأكید بر رسالت اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در جهت گسترش یادگیری الكترونیكی، گفت: واقعیت این است كه ما در یك جهان پیوسته در حال تغییر زندگی می كنیم و این تغییرات در همه ابعاد زندگی ما به چشم می آید. دانشگاه و محیط های آموزش عالی نیز خارج از این مجموعه نبوده و همواره متأثر از این تغییرات هستند. در عصر فناوری كه سرعت این تغییرات به مراتب چشمگیرتر و پرسرعت تر است، شناسایی و درك این تغییرات و سازگاری و انطباق محیط های آموزشی ما با این تغییرات اهمیت دوچندانی می یابند.

وی در ادامه تصریح كرد: امروزه دانشگاه ایده ­آل، دانشگاهی است كه با سایر محیط های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه درهم تنیده باشد و در تلاش مداوم در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه برآید. از همین رو، پس از همه­ گیری و شیوع بیماری كووید19 و ضرورت حركت به سمت یادگیری الكترونیكی در مدارس كشورمان، آزمایشگاه «فناوری های پیشرفته یادگیری» دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی­ های حرفه ­ای معلمان، مدیران و كادر آموزشی مدارس، با همكاری اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، اقدام به برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الكترونیكی» از نیمه دوم اردیبهشت ماه 1399، نمود.

دكتر رضائی ­زاده در ادامه به خدمات ارائه شده در این طرح اشاره كرد: در این طرح از یك­سو به برگزاری وبینارهای تخصصی منطبق با نیازهای معلمان و مدیران پرداخته می ­شود تا زمینه­ ارتقای شایستگی­ های حرفه ­ای معلمان فراهم آید و از سوی دیگر، مربیان توانمندی در كنار معلمان و مدیران قرار گرفته و با اشتراك­گذاری تجربیات خود و پشتیبانی از معلمان، مسیر بهبود و توسعه معلمان محترم را تسهیل می­ كنند.

مسئول علمی «طرح ملی مربیگری یادگیری الكترونیكی» اظهار كرد: تاكنون با تلاش اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی بالغ بر 180 رویداد آموزشی برگزار شده است كه این رویدادها توسط بیش از 60 هزار نفر از معلمان كشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، نامه­ های بسیاری از ادارات كل آموزش و پرورش استان­ ها به دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی رسیده است كه درخواست بازپخش رویدادهای آموزشی را داشته­ اند. برای مثال اخیراً بازپخش رویدادهای طرح در كانال آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در برنامه ملی شاد صورت گرفته و بیش از 2هزار بازدید از هر فیلم ثبت شده است. از سوی دیگر، تاكنون بیش از 180 نفر از معلمان گرامی تحت پشتیبانی مربیان طرح قرار گرفته و با توصیه­ های آنها در راستای ارتقای شایستگی­ های دیجیتال خود گام برداشته ­اند.

دكتر رضائی زاده در ادامه افزود: این طرح از جمله تلاش هایی است كه در سطح كشورمان به صورت علمی و بر اساس آخرین یافته های علم آموزش طراحی شده است تا به صورت مؤثر شایستگی های موردنیاز معلمان كشورمان را در حوزه یادگیری مجازی شناسایی نماید و با ارائه پشتیبانی های رایگان به معلمان در جهت رشد این شایستگی ها گام بردارد. ویژگی مهم این طرح این است كه تمركز آن بر مربیگری در حوزه یادگیری الكترونیكی است و فراتر از مشاوره و كمك های معمول در این زمینه، در نظر دارد با استفاده از تكنیك های مربیگری، زمینه شكوفایی توانایی هایی دیجیتال معلمان را در راستای انجام كار، یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی فراهم آورد.

وی در مورد ضرورت تعامل دانشگاه و آموزش ­و پرورش افزود: «طرح ملی مربیگری یادگیری الكترونیكی» شامل دو ركن اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش است. ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش به ویژه در امر تدریس منجر به كاربردی كردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل از یكسو و بهره مندی معلمان و مدیران كشور از دانش تعلیم و تربیت به صورت تخصصی از سوی دیگر خواهد شد. به همین منظور در بخش دانشگاهی اعضای هیئت علمی، دانش آموختگان و دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت های مبتنی بر مربیگری در سه حوزه تدریس، ارزیابی و فناوری های یادگیری دارند و در بخش آموزش و پرورش، معلمان (كه به عنوان مهم ترین عامل تغییر در فرآیندها و نتایج یادگیری محسوب می شوند)، مدیران، مدارس، كارشناسان ستادی آموزش و پرورش، والدین و دانش آموزان، مخاطبان اصلی هستند.

مسئول علمی «طرح ملی مربیگری یادگیری الكترونیكی» در مورد نحوه بهره ­مندی معلمان از این طرح گفت: اصل اساسی این طرح بر رایگان بودن و سهولت در استفاده از آن است. همچنین علاوه بر معلمان كشورمان، مدیران مدارس، كاركنان آموزشی، اولیاء دانش آموزان و حتی خود دانش ­آموزان نیز می توانند جزء مخاطبان طرح قرار بگیرند اما تمركز اصلی طرح بر توسعه مهارت های دیجیتالی معلمان قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، رضائی زاده تاكید كرد: همه معلمان در هر جای كشور و در هر مقطع تحصیلی كه باشند می توانند به پورتال این طرح به آدرس http://ecel.sbu.ac.ir مراجعه نمایند و خدمات متنوعی را دریافت نمایند. برای اینكه خدمات ارائه شده به معلمان هدفمند و مبتنی بر نیاز معلمان باشد لازم است كه فرم درخواست پشتیبانی قرار داده شده در سایت طرح را با دقت تكمیل نمایند تا مربیان این طرح بر اساس پاسخ های آنان شایستگی های مورد نیاز معلم در فضای مجازی را تشخیص و بر این اساس به توسعه مهارت های لازم برای ایشان بپردازند. همچنین، ویدئوی رویدادهای آموزشی برگزار شده و مجموعه ای غنی از محتواهای الكترونیكی كوتاه نیز بر روی كانال آپارات طرح به آدرس https://www.aparat.com/ecel در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی در پایان افزود: به ­منظور بهره مندی مخاطبان محتوایی بسیار غنی از وبینارهای برگزار شده و امیدواریم مجموعه فعالیت های انجام گرفته و در حال انجام در دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بتواند گام كوچكی در بهبود كیفیت یادگیری الكترونیكی در كشورمان برداشته باشد و معلمان كشورمان بتوانند از این فرصت رایگان برای توسعه شخصی خویش و بهبود مهارت های دیجیتالی خویش در حوزه یادگیری الكترونیكی بهره ببرند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۱ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۵