دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

ترقه و كرونا، مرگ در همین نزدیكی ها
 
تهران - ایرنا - صدای ترقه با وجود اینكه هنوز به روزهای پایانی سال نرسیده ایم به گوش می رسد و افراد سودجو نیز در فضای مجازی ساخت و فروش مواد محترقه را آغاز كرده اند و برایشان اهمیتی ندارد كه مردم در چه شرایطی به سر می برند تا در مبارزه با جولان كرونا جان سالم به سر ببرند.
ترقه و كرونا، مرگ در همین نزدیكی ها تهران - ایرنا - صدای ترقه با وجود اینكه هنوز به روزهای پایانی سال نرسیده ایم به گوش می رسد و افراد سودجو نیز در فضای مجازی ساخت و فروش مواد محترقه را آغاز كرده اند و برایشان اهمیتی ندارد كه مردم در چه شرایطی به سر می برند تا در مبارزه با جولان كرونا جان سالم به سر ببرند.

این روزها به دلیلی شیوع ویروس كرونا بسیاری از جرایم به فضای مجازی كوچ كرده است و شیادان از هر فرصتی برای فریب و كلاهبرداری استفاده می كنند به همین دلیل سازندگان مواد محترقه و فروشندگان آن نیز طی سال های اخیر به ویژه از سال گذشته كه ویروس كرونا شیوع یافت، به فضای مجازی روی آورده اند. این در حالی است كه راه اندازی سایت و وبگاه و هر گونه تبلیغ در فضای مجازی در مورد آموزش ساخت و فروش مواد محترقه جرم است.

براین اساس شاهد كوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم، این فروشندگان، كسانی هستند كه فقط به دنبال كسب سود خود هستند و پایبند به هیچ اخلاقیاتی نیستند. بدتر از كوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا، شاهدیم كه برخی افراد، آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی آغاز كرده اند، ساخت موادی كه بسیار خطرناك است و می تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

دسترسی كودكان و نوجوانان به اینترنت باعث شده تا این قشر از جامعه بدون توجه به تبعات و عواقب این امر در خانه و بدون حضور والدین اقدام به ساخت مواد محترقه كنند كه در پی كوچك ترین اهمال و سهل انگاری، انفجاری را شاهد خواهیم بود كه در پی آن، صدمات بدنی جبران ناپذیر و خسارت مادی به افراد تحمیل می شود.

به آمار صدمات و تلفات مركز آتش نشانی و اورژانس در خصوص ساخت مواد محترقه در این ایام گفت:خانواده ها با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبكه های اجتماعی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند.

فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی كه دارای كاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت كنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواكتیو، میكروبی، گازهای بیهوش كننده، بی حس كننده و اشك آور و شوك دهنده ها (شوكرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی، جرم است و فعالان در این زمینه بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
همان طور كه گفته شد ایجاد وب برای خرید و فروش انواع مواد محترقه و منفجره جرم تلقی می شود كه كارشناسان پلیس فتا ضمن رصد شبانه روزی درصورت مشاهده تخلف بدون اغماض در این زمینه برخورد می كنند. این در حالی است كه برخی از افراد سودجو در فضای مجازی اقدام به آموزش ساخت مواد محترقه می كنند در حالی كه همچنان عده ای از والدین و نوجوانان و جوانان به رغم آموزش های بسیار در رسانه های دیداری و شنیداری نسبت به خطر آن آگاه نیستند.

خانواده ها نقش بسیار مهمی در پیشگیری و كنترل فرزندان خود در فضای مجازی دارند چرا كه با كنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده ها می توان آسیب های شب چهارشنبه آخرسال را كاهش داد، هرچند در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده كه تعدادی از نوجوانان به دلیل عدم آگاهی دچار صدمات شدیدی و حتی غیرقابل جبران شوند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به فرزندان خود عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال است، چرا كه پیشگیری مقدم بر درمان است. طبق تجربه های سال های گذشته افراد زیادی دچار سوختگی شده اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت و استفاده از مواد محترقه خطرناك از دست داده اند كه كاربران فضای مجازی می توانند در صورت مشاهده سایت های فعال در زمینه آموزش ساخت یا خرید فروش مواد محترقه را به واحد مشاوره پلیس فتا اطلاع دهند.

سال گذشته كه چهارشنبه سوری مصادف شده بود با شیوع ویروس كرونا پلیس فتا اعلام كرد با انتشاردهندگان فراخوان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در فضای مجازی، برخورد می كند و انتشار دهندگان تجمعات و گردهمایی برای برگزاری این مراسم كه در كانال ها و گروه های شبكه های اجتماعی فعال هستند، عملكردشان دردسرساز برای شهروندان و دست اندركاران درمان می شود. در شرایط موجود قطعا همكاری شهروندان، ماندن در خانه برای مصون ماندن از خطر بیماری و انتشار آن است كه همه مسئولان بهداشتی نیز به آن توصیه می كنند.

برخی افراد سودجو و كج اندیش با آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی كودكان و نوجوانان را به خطر می اندازند به گونه ای كه در سال های گذشته نیز شاهد بروز حوادثی در ارتباط با ساخت و تولید مواد محترقه بودیم كه حتی تلفات جانی داشت. این در حالی است كه كارشناسان توصیه می كنند خانواده ها باید نظارت جدی بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند و مراقب باشند آنها فریب این دست كانال ها و سایت های آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره را نخورده و جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

باید كودكان و نوجوانان را تشویق كرد كه از حوادث درك خوبی داشته باشند، توصیه والدین به كودكان و نوجوان در این خصوص كه آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند، ضروری است و آموزش آسیب پذیری در مقابل خطرات مذكور از اهمیت خاصی برخوردار است. غفلت از این موضوع می تواند باعث آسیب جانی یا مالی برای فرزندان به همراه داشته باشد كه افسوس های بعدی فایده و سودی ندارد.

پرهیز از برگزاری چهارشنبه سوری

از سوی دیگر با توجه به شیوع ویروس كرونا و اهمیت خودمراقبتی از طریق كاهش تردد شهروندان در معابرعمومی و دوری از تجمعات خانوادگی، پلیس از خانواده ها و هموطنان تقاضا داشته تا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه آخر سال از هر گونه تجمع و برگزاری مراسم دورهمی در قالب سنت چهارشنبه آخر سال پرهیز كنند. از سوی دیگر پلیس تمام ظرفیت های خود را برای تامین امنیت و سلامت مردم به كار می گیرد تا مردم در حوزه حفظ امنیت روانی و احساس امنیت و آرامش در جامعه داشته باشند.

بسیاری از كارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان تاكید دارند، بعد روحی و روانی در این بیماری بر بعد جسمی آن غلبه داشته و ثابت شده كه استرس و اضطراب در بهداشت روانی و سیستم ایمنی انسان بسیار تاثیرگذار است. قطعا برگزاری هرگونه مراسم یا تجمعات به دلیل شرایط موجود و ضرورت مقابله با ویروس كرونا كار درستی نیست سال گذشته پویش آموزشی – فرهنگی "در خانه می مانیم" به راه افتاد تا روند آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از رفتارهای پرخطر به ویژه برای گروه های در معرض آسیب مثل سالمندان، بیماران، زنان باردار، نوزدان به دلیل آلودگی های صوتی ناشی از ترقه بازی و شیوع ویروس كرونا، كاهش یابد.

با توجه به گذشت یكسال از شیوع كرونا و جهش آن لازم و ضروری است كه امسال نیز خانواده ها را به ماندن در خانه برای در امان بودن از ابتلاء به این ویروس و همچنین صدمات ناشی از استفاده از مواد محترقه تشویق كنیم. براین اساس اعضای هر خانواده در شرایط فعلی به جای خروج از خانه، برنامه های فرهنگی و تفریحی ویژه این ایام مانند ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی، تماشای برنامه های سرگرم كننده تلویزیون و ارتباطات مجازی و تلفنی با بستگان و آشنایان، انجام بازی های سنتی و بومی را در برنامه های خود قرار دهند.

با توصیف این وضعیت، اقدامات انتظامی در فضای سایبری و برخورد با فروشندگان مواد محترقه آغاز شده و با شناسایی سایت های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منجره و فروش این مواد در فضای سایبر، برای گردانندگان این سایت ها و كانال ها تشكیل پرونده می شود و این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی می شوند. در این گزارش به مواردی از كشفیات و برخورد پلیس با سازندگان و فروشندگان مواد محترقه اشاره می شود:

كشف لوازم خانگی و مواد محترقه قاچاق

سرهنگ علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از كشف 15 میلیارد ریال لوازم خانگی و مواد محترقه قاچاق خبر داد و گفت: 13 ماه با دریافت خبری مبنی بر اینكه مالك یك انبار در محدوده "كهریزك" مقدار فراوانی كالای قاچاق تهیه و در داخل انباركالا جمع آوری و پنهان كرده است، تیمی از ماموران معاونت مبارزه با قاچاق كالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی به بررسی موضوع پرداخت.

وی اضافه كرد: با شناسایی مالك انبار و انجام تحقیقات پلیسی مشخص شد كه خبر صحت داشته و مالك انبار به دفعات مختلف با استفاده از خودروهای شوتی تعداد فراوانی لوازم خانگی و غیره به صورت قاچاق تهیه كرده كه با تكمیل تحقیقات پلیسی، نتیجه آن به مرجع قضائی منعكس و دستور دستگیری متهم و بازرسی از داخل انبار اخذ شد. در بازرسی از داخل انبار 572 هزار و 350 عدد انواع فندك های معمولی و كوره ای، 46 دستگاه آبمیوه گیری و 252 عدد چینی جات و 20 هزار و 416 عدد انواع مواد محترقه فاقد مجوزهای قانونی و گمركی كشف شد.

این مقام انتظامی افزود: در این رابطه یك متهم دستگیر و اموال كشف شده توقیف و با استفاده از 3 دستگاه كامیون به سازمان سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی انتقال و تحویل شد. كارشناسان ارزش ریالی كالای كشف شده را 15 میلیارد ریال محاسبه كرده اند.

كشف یك میلیون و 880 هزار مواد محترقه

سرهنگ امیرهوشنگ حیدریان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی كردستان گفت: یك میلیون و 880 هزار عدد انواع مواد محترقه در این استان كشف شد كه در مقایسه با پارسال شاهد افزایش 191 درصدی كشفیات این مواد هستیم. طرح نظارت بر واحدهای صنفی در آستانه چهارشنبه آخر سال به صورت ویژه در دستور كار ماموران پلیس قرار گرفته است.

وی افزود: با اینكه رویكرد مدیریت نیروی انتظامی در رابطه با چهارشنبه آخرسال اجتماعی و محله محور است اما در صورت مشاهده هرگونه فعالیت غیرقانونی اعم از فروش یا ایجاد مزاحمت، با متخلفین و قانون شكنان برخورد می شود. بخش زیادی از مواد محترقه در بازار خارجی و ساخت كشور چین است كه از مجاری غیررسمی و غیرقانونی وارد كشور می شود بنابراین تماس افراد با این مواد احتمال ابتلا به ویروس كرونا را افزایش می دهد. خانواده ها در این روزها بیشتر مراقب رفت و آمد فرزندان خود باشند چرا كه در صورت كمترین غفلت علاوه بر خطرات ناشی از بازی با مواد محترقه سلامت آنها از نظر ابتلا به ویروس كرونا هم به خطر می افتد.

75 هزار عدد مواد محترقه در پژو 405

جانشین فرماسرهنگ ایرج حسن خانی فرماندهی انتظامی استان از توقیف یك دستگاه سواری پژو 405 و كشف بیش از 75 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز، در محور میاندوآب-تبریز خبر داد و گفت: ماموران انتظامی ایست و بازرسی ایستگاه شهید "محمدنژاد" حین كنترل خودروهای عبوری به یك دستگاه سواری پژو 405 مشكوك و آن را متوقف كردند. در بازرسی از خودروی متوقف شده، 75 هزار و 435 عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز، كشف شد. در این رابطه خودرو توقیف و یك متهم دستگیر و پس از تشكیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضائی شد.

محموله مواد محترقه در كرمانشاه

سردار علی اكبر جاویدان فرمانده انتظامی استان كرمانشاه از كشف 55 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز در شهر "كرمانشاه" با تلاش ماموران پلیس امنیت اقتصادی خبر داد و گفت: پس از اطلاع ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان از فعالیت شخصی در زمینه توزیع مواد محترقه غیرمجاز، رسیدگی به موضوع در دستور كار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی عامل توزیع مواد محترقه غیرمجاز در حوالی میدان وزیری "كرمانشاه" شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی بازرسی های لازم را از خودرو وی كه یك دستگاه وانت بود، به عمل آوردند. در بازرسی های انجام شده 55 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز كه طبق نظر كارشناسان ارزش آن به حدود 3 میلیارد ریال می رسید، كشف شد. عامل توزیع به دستگاه قضائی برای صدور حكم لازم ارجاع شد.

453 هزار عدد مواد محترقه توقیف شد

سرهنگ بهادر اسماعیلی جانشین فرمانده انتظامی استان قم از كشف 453 هزار و 600 عدد مواد محترقه در توقیف 2 دستگاه خودرو اپتیما و پژو 405 در جاده قدیم قم-تهران خبر داد و گفت: در تعامل اطلاعاتی با فرماندهی مرزبانی استان گیلان مشخص شد، یك دستگاه اپتیما و یك دستگاه پژو 405 در حال انتقال محموله قاچاق مواد محترقه هستند، بنابراین موضوع در دستور كار مأموران پلیس امنیت عمومی استان قم قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه مأموران با شناسایی مسیر تردد خودروها و هماهنگی با مقام قضائی استان به جاده قدیم "قم-تهران" اعزام شدند. سپس با كنترل تردد خودروهای عبوری سرانجام خودروهای پژو و اپتیما شناسایی و پس از طی مسافتی علی رغم هشدارهای مكرر پلیس، متهمان قصد فرار داشته كه مأموران با تیراندازی به لاستیك خودروها هر 2 خودرو را متوقف كردند. با بازرسی انجام شده از خودرو اپتیما، 453 هزار و 600 عدد ترقه در قالب 870 بكس و از خودرو پژو 405 نیز 3 هزار و 430 بسته تنباكو در قالب 275 بكس و 17 نیم بكس كشف شد.

جانشین فرمانده انتظامی استان با اشاره به دستگیری دو متهم در این رابطه، گفت: در نهایت خودروها به پاركینگ منتقل و متهمان به همراه پرونده تشكیل شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شدند.

كشف موادمحترقه در تالش

سردار عزیزاله ملكی فرمانده انتظامی استان گیلان از كشف 86 هزار و 400 عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز و خطرناك در شهرستان تالش خبر داد و گفت: با دریافت خبری مبنی بر اینكه فردی در یكی از باربری های شهرستان "تالش" در حال تخلیه موادمحترقه غیرمجاز است، بلافاصله بررسی موضوع در دستور كار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان گیلان با بیان اینكه ماموران انتظامی با تحقیقات صورت گرفته و اطمینان از صحت موضوع به محل اعلامی اعزام شدند، افزود: 86 هزار و 400 عدد انواع موادمحترقه غیرمجاز و خطرناك در بازرسی از این مكان كشف شد.

این مقام ارشد انتظامی از تشكیل پرونده و معرفی متهم 37 ساله در این راستا به مرجع قضائی خبر داد و اظهار داشت: كارشناسان ارزش مواد كشف شده را 350 میلیون ریال اعلام كردند.

انهدام باند قاچاق مواد محترقه در استان گیلان

سردارسهراب سجادی- فرمانده مرزبانی استان گیلان از كشف بیش از60 هزار عدد مواد محترقه آتش زا در مرزهای غربی استان به همت مرزداران آستارا خبر داد و گفت: ماموران هنگ مرزی آستارا با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی، در روز گذشته طی اقدامات گسترده درسطح حوزه استحفاظی، موفق شدند با شناسایی انبار دپوی مواد محترقه، باند قاچاقچیان را منهدم كنند. مرزبانان هنگ مرزی آستارا طی یك عملیات موفقیت آمیز در بازرسی از انبار شناسایی شده، 60 هزار و 440 عدد انواع مواد محترقه و مقادیری كالای ضدفرهنگی را كشف و در این رابطه انبار مذكور را پلمب كردند.

فرمانده مرزبانی استان گیلان با بیان اینكه در این رابطه یك متهم دستگیر و یك دستگاه خودرو توقیف شد، افزود: كالای مكشوفه به همراه متهم برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع ذی صلاح شد.

مصدوم شدن 6 نفر براثر انفجار ترقه دست ساز

سرهنگ احمد نیكبخت فرمانده انتظامی شهرستان لنجان، گفت: 6 نفر كه در یك منزل نیمه ساز در حال ساخت ترقه دست ساز بودند بر اثر انفجار مواد محترقه از ناحیه دست و صورت مصدوم و روانه بیمارستان شدند. با تماس تلفنی شهروندان با مركز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر مجروح شدن چند نفر بر اثر انفجار مواد محترقه بلافاصله ماموران كلانتری شهرستان لنجان در محل حاضر شدند.

وی افزود: در بررسی های صورت گرفته مشخص شد، 6 نفر كه در یك منزل نیمه كاره در حال ساختن ترقه دست ساز بودند بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت اصول ایمنی دچار انفجار شده و همه این این افراد از ناحیه دست و صورت مصدوم شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان لنجان با بیان اینكه مصدومان حادثه توسط عوامل اورژانس به بیمارستان "زرین شه" منتقل شدند، گفت: متاسفانه عده ای از جوانان نا آگاه به منظور استفاده در مراسم عروسی و جشن ها اقدام به ساختن ترقه های دست ساز و غیر مجاز می كنند كه این كار خطراتی را برای آن ها به همراه دارد.

عاملان فروش مواد محترقه به مراجع انتظامی معرفی شوند

احمد كاهه مدیركل آموزش همگانی نیروی انتظامی، از هموطنان خواست عاملان فروش مواد محترقه را به مراجع انتظامی معرفی كنند. قبل از چهارشنبه آخر سال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه كنید، در شب چهارشنبه آخر سال، در كنار فرزندانتان باشید و برایشان محیطی صمیمی آماده سازید تا رغبتی به بیرون رفتن نیابند.

كاهه افزود: مراقبت كنید تا فرزندانتان مواد آتش زا را در خانه نگهداری نكنند و حتی در صورت خرید مواد منفجره كم خطر در كنارشان باشید. آتش زدن مواد منفجره دست ساز و مواد آتش زا مانند كپسول گاز، لاستیك، بنزین، الكل و كاربیت همه ساله تعداد زیادی از هموطنان را به كام مرگ برده یا باعث نقص عضو آنها شده است.

مدیركل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: آتش های پرحجم در حیاط و محله غیرقابل مهار است، از این كار ممانعت به عمل آورید. تجهیزات و وسایل اطفای آتش و جعبه كمك های اولیه را در دسترس قرار دهید. وجود مواد محترقه در نزدیكی دستگاه های حرارتی و برقی باعث انفجار و آتش سوزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه صدای انفجار مواد آتش زا، در بسیاری از مواقع موجب عارضه روانی برای كودكان یا افراد مسن و بیمار می شود، گفت: در سال های گذشته دست و چشم برپاكنندگان آتش، بیشتر آسیب دیده بود توصیه های جدی در مراقبت از دست و چشم را یادآور شوید. در چهارشنبه آخر سال گروه سنی نوجوان و جوان بیشترین آسیب را می بینند، با نوجوان و جوانتان همراه باشید.

كاهه اضافه كرد: قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نكنیم. از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان جلوگیری كرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید. سرود شاد زندگی را در صدای مهیب نارنجك و مواد محترقه به سكوت و غم تبدیل نكنیم.

وی ادامه داد: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیكی وسایل حرارتی و برقی خودداری شود. از روشن كردن آتش در معابر و خیابان ها جدا پرهیز كنید. در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به كپسول اطفای حریق و جعبه كمك های اولیه اطمینان حاصل كنید.

كاهه اضافه كرد: مراقب رفتارهای خطرناك و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشت نیروی انتظامی یا پلیس 110 اطلاع دهید. از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند كپسول گاز، لاستیك و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الكل، كاربیت و مانند آن جدا خودداری كنید.

مدیركل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب شادكامی خود را به تلخ كامی دیگران تبدیل نكنید و از برپایی آتش در معابر باریك و در نزدیكی پست های برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و پاركینگ های عمومی خودداری كنید.

كاهه با بیان اینكه باید از برپایی آتش های حجیم و غیرقابل مهار خودداری شود، افزود: تا حد امكان با ریختن مقداری خاك در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری شود و با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان ها كه موجب آسیب رساندن و بد منظر كردن آنها و سیمای شهرمان می شود، خودداری شود.

وی تاكید كرد: مراقب باشید افراد خانواده تان خصوصا كودكان و افراد مسن در این ایام از خانه خارج نشوند و به دلیل نورهای خیره كننده و پرتاب تركش های مواد محترقه به سوی چشم از دیدن مراسم آتش بازی از فاصله نزدیك خوداری كنید و تا حد امكان از معابری كه ترقه منفجر می كنند، عبور نكنید.

كاهه با اشاره به مشاركت گروه كثیری از خانواده ها در فرهنگ سازی برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال، گفت: آسیب های ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال تنها فرد آسیب دیده را دربر نمی گیرد بلكه تمام اعضای خانواده درگیر عواقب ناشی از این حوادث می شوند، از سوی دیگر غم و اندوه ناشی از آن، در درون همه افراد خانواده و فرد مصدوم، باقی مانده و در تصمیم گیریهای فرد و روند زندگی تاثیر می گذارد كه این مساله مقدمه مشكلات بعدی را در تعامل بین فردی با دیگران به ارمغان می آورد.

مدیركل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گفت: این غم و اندوه كه مدام افراد آسیب دیده و خانواده آن ها را اذیت می كند، یك جایی سر باز می كند و فرد و حتی اعضای خانواده فرد مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال را گرفتار افسردگی و ناملایمات روانی می كند.

كاهه در مورد جمع آوری مواد محترقه و كنترل در این زمینه، گفت: كنترل فیزیكی كمك كننده است اما كفایت نمی كند، به عنوان مثال كسی كه بخواهد مواد محترقه را خریداری كند این كار را خواهد كرد و به خواسته اش خواهد رسید، هر چند كنترل فیزیكی تاثیر گذار است اما در مورد افرادی كه به نوعی موجبات آزار و اذیت مردم را فراهم می كنند، تاثیری ندارد كه باید در این زمینه علاوه بر اقدامات سلبی، فرهنگ سازی نیز انجام شود تا برخی افراد به آگاهی برسند.

وی با اشاره به شیوه های تربیتی فرزندان، گفت: كوتاهی از سوی خانواده و استمرار رفتار پرخطر در بروز اتفاقات بعدی تاثیرگذار بوده است، افراد در سنین پایین به ویژه نوجوانی، ویژگی هیجان خواهی دارند و از سوی دیگر دوست دارند خود را بزرگسال به اطرافیان معرفی كنند، گاه نوجوانان با سیگار كشیدن، احساس بزرگی می كنند و گاه با انجام رفتارهای پرخطر، یك نوجوان نمی داند چه رفتار سالمی را در برابر رفتار ناسالم در پیش بگیرد، از سوی دیگر باید روش های جایگزین مناسب تعریف شود تا نوجوانان بتوانند انرژی های نهفته درونی خود را تخلیه كنند.

مدیركل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظام با اشاره به اقدامات فرهنگی ناجا در این زمینه گفت: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری به فعالیت های ایجابی پرداخته و از بستر رسانه به عنوان مهم ترین ابزارهای فرهنگ ساز در راستای كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن نهایت استفاده شده است.

چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال های گذشته بویژه سال 98 متفاوت است. امسال ویروس كرونا خیز ملایمی برای انتشار و شیوع آن یافته و مصادف شدن آن با چهارشنبه سوری، وضعیت را خطرناك تر كرده است براین اساس رسانه ها باید در این زمینه و اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها فعال شوند تا شاید افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر شیوع كرونا و از سوی دیگر استفاده از مواد محترقه نباشیم.

از: معصومه نیكنام

برچسب ها
- ویروس كرونا
- فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
- خط حادثه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۴ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۳