دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

در اپیدمی كرونا؛ آسیب های ناشی از خانه تكانی را جدی بگیرید
 
دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی


مهندس مصطفی خدابخشی كارشناس ارگونومی معاونت بهداشتی دانشگاه برای پیشگیری از بروز مشكلات عضلانی و اسكلتی در هنگام خانه تكانی نكاتی را توصیه كرد.

مهندس مصطفی خدابخشی كارشناس ارگونومی معاونت بهداشتی در گفت و كو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی گفت: در فرهنگ كهن ایرانی استقبال از بهار همراه با خانه تكانی كردن است اما به دلیل بی توجهی به نكات ساده و اصول صحیح ارگونومی در این فرایند افراد دچار آسیب هایی می شوند كه در برخی موارد برگشت ناپذیر هستند.

وی افزود: امسال با توجه به اپیدمی كرونا ، مقوله خانه تكانی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است .

به گفته این كارشناس معاوننت بهداشتی با نزدیك شدن به  ایام پایانی سال افراد زیادی به دلیل بروز  این دردها و آسیب های ناشی از خانه تكانی های نوروزی به پزشك و مراكز درمانی مراجعه می كنند كه با توجه به خطر انتقال بیماری كرونا می توان با رعایت نكاتی ساده از بروز این آسیب ها جلوگیری كرد.

مصطفی خدابخشی برای پیشگیری از بروز مشكلات عضلانی و اسكلتی در هنگام خانه تكانی به افراد توصیه كه به موارد زیر توجه داشته باشند.

وی توصیه كرد كه افراد از بروز آسیب مفاصل  و ستون فقرات در هنگام خانه تكانی از زانو زدن و كار كردن در این وضعیت و همچنین در حالت  خمیدگی و چرخش گردن ، پشت، كمر و  زانو بیش از دو ساعت در یك روز  اجتناب كنند.

این كارشناس ارگونومی بلند كردن دست و بازو بالاتر از حد شانه و یا جابه جایی در وضعیت مذكور بیش از دو ساعت  در یك روز را باعث بروز آسیب های ارگونومیك برشمرد كه باید افراد به آن توحه داشته باشند.

مهندس خدابخشی در ادامه به افراد تاكید كرد كه از بلند كردن بارهای سنگین خودداری كنند و قبل از بلند كردن یا برداشتن بار حتما  وزن آن را برآورد كرده و اگر خیلی سنگین است از دیگران كمك بگیرند.

به گفته وی برای جابه جا كردن اشیا هل دادن بهتر از كشیدن است و كمتر موجب آسیب دیدگی مفاصل و اندام ها می شود. همچنین برای حمل بارهای حجیم باید از چرخ دستی استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از سطح ثابت برای گذاشتن یا جابه جا كردن اشیاد در قفسه های بلند تاكید كرد و گفت: هنگام جابه جا كردن اشیا در قفسه های بلند حتما باید روی سطح محكم و ثابتی مثل چهارپایه قرار بگیریم ، استفاده از نردبان یا صندلی چرخدار اصلا مناسب نیست و احتمال افتادن و آسیب را افزایش می دهد.

به گفته مهندس خدابخشی هنگام بلند كردن بارهای سنگین بهتر است آنها را به قطعات كوچكتر تقسیم كنیم تا احتمال آسیب به اندام ها و مفاصل كاهش یابد. همچنین باید تا حد ممكن بار را به بدن خود نزدیك كنیم و در حین بلند كردن بار از انجام همزمان حركات چرخشی پرهیز كرد.

وی تاكید كرد: هنگام جا به جایی بارهای خطرناك نظیر مواد شیمیایی، آتشگیر، اسید و... تمامی جوانب احتیاطی را باید مراعات كرده و برچسب روی بار را حتما مطالعه كنید.

مهندس خدابخشی با بیان این كه در بارها دستگیره ها برای راحتی شما ساخته شده اند گفت: پس از آن كه بار را محكم از دستگیره آن گرفتید بلند شوید. موقع جابه جایی بار، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حركت خود را باز و خلوت نگهدارید.

وی افزود: مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز باشید. همین طور مواظب میخ های بیرون آمده از تخته باشید. هنگام حمل بار حتما از دستكش مناسب و تمیز استفاده كنید (دستكش روغنی وكثیف نه!!!). حتما از وسایل و تجهیزات كمكی و استاندارد استفاده كنید. مثل: مچ بند، زانو بند، دستكش، كمربند، ماسك و ...

مهندس مصطفی خدابخشی خاطرنشان كرد: در صورت گرفتگی ساده كمر، 72 ساعت استراحت مطلق كنید و در موارد شدیدتر به پزشك مراجعه كنید.

به گفته وی قبل از شروع كار باید بدن را با كمی نرمش گرم كرد در غیر این صورت در حین كار و بعد از آن دچار درد عضلات و كشیدگی در تاندونها و ناراحتی های مفصلی خواهیم شد. بنابراین حتما در بین فواصل كاری به خود استراحت بدهید كه دچار دردهای عضلانی نشوید.

انتهای پیام/
كدخبرنگار: 7700 س.ع
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۵:۱۲ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۱