دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

زندگی بدون حقوق و بیمه چگونه ممكن است؟ / كارگران ساختمانی هر روز دست خالی تر می شوند
 
عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی سراسر كشور و رئیس انجمن صنفی گچ كاران استان تهران؛ تعطیلی كارگاه های ساختمانی برای یك هفته را غیرعادلانه دانست كه مشكلات كارگران ساختمانی را هر روز افزون می كند.
زندگی بدون حقوق و بیمه چگونه ممكن است؟ / كارگران ساختمانی هر روز دست خالی تر می شوند
عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی سراسر كشور و رئیس انجمن صنفی گچ كاران استان تهران؛ تعطیلی كارگاه های ساختمانی برای یك هفته را غیرعادلانه دانست كه مشكلات كارگران ساختمانی را هر روز افزون می كند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، كرونا بلای زندگی كارگران ساختمانی شده و آن ها را با چالش های فراوانی روبرو كرده است. تعطیلی ساخت و ساز، سفره های آن ها را كوچك تر و تامین معیشت زندگی را برای آن ها سخت تر از همیشه كرده است. وضعیت ساخت و ساز در دولت فعلی با ركود همراه است و به همین دلیل معیشت كارگران نیز زیر سوال است. متاسفانه كار و معیشت دیگر برای كارگران ساختمانی معنا و مفهومی ندارد و تنها دلخوشی آن ها بسته های حمایتی است كه در فواصل زمانی نامشخص دریافت می كنند.

اگرچه در شرایط سخت معیشتی بارها صحبت از حمایت این گروه شغلی به میان آمده اما برخی از دولتمردان هربار با تصمیمات خود، فرصت های شغلی این گروه را محدودتر از پیش می كنند چنانكه انوشیروان محسنی بندپی از محدودیت های فعالیت های عمرانی خبر داده است. بنا به گفته استاندار تهران، عملیات عمرانی اعم از حفاری در استان تهران در بازه زمانی 20اسفند تا 18فروردین در استان تهران متوقف خواهد شد.

تصمیم استانداری غیرمنصفانه است

محمد باقری (عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی سراسر كشور و رئیس انجمن صنفی گچ كاران استان تهران) درباره این تصمیم استانداری تهران به ایلنا گفت: پس از شیوع كرونا، اعضای انجمن در نامه ای خطاب به حسین حق وردی (نماینده شهریار در مجلس)، حسن نوروزی (نماینده رباط كریم در مجلس) و فرهاد بشیری (نماینده پاكدشت در مجلس) وضعیت بد معیشتی كارگران ساختمانی را اعلام كردند و خواهان رسیدگی به این گروه بودند. همچنین مكاتباتی با پرویز فتاح (رئیس بنیاد مستضعفان) تا شرایط زندگی شاغلان این گروه شغلی به سمع و نظر ایشان برسد.

حقیقت این است كه بازار پیرو عرضه و تقاضاست و كارگران نمی توانند درخواست زیادی داشته باشند چون فعلا ركود در بخش ساخت و ساز حاكم است اما فعالان كارگری از دولت می خواهند به كارگران ساختمانی در این شرایط كمك كنند تا از حداقل ها برخوردار باشند. اگر كارمندی در خانه خود بماند، حقوق می گیرد ولی اگر كارگری در خانه بماند هیچ دستمزدی دریافت نخواهد كرد، پس در این شرایط تكلیف خانواده آن ها چه می شود؟ باقری به همین مناسبت تاكید دارد كه: ما از دولت می خواهیم به كارگران كمك كند.

این فعال كارگری ادامه داد: متاسفانه تمامی نامه نگاری ها بیهوده بوده و هیچ حمایتی در جهت بهبود وضعیت شغلی كارگران ساختمانی حاصل نشده است. اگرچه ما انتظار یاری و مساعدت از سوی مسئولان داریم اما هرباره محدودیت های كارگران صنعت ساختمان با تصمیمات نابخردانه روز به روز بیشتر می شود.

عضو هیات مدیره كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی سراسر كشور بیان كرد: خبری مبنی بر تعطیلی یكماهه فعالیت های عمران در استان تهران از سوی یك مقام دولتی اعلام شد كه تصمیمی غیرمنصفانه است اما همان مسئول پاسخ نداد كه پس از تعطیلی فعالیت های عمرانی، یك كارگر كه درآمدی روزانه دارد؛ چگونه منابع و هزینه های زندگی خود را تامین كند؟!

باقری با انتقاد از تصمیماتی از این دست گفت: تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولتمردان یكجانبه است و منطبق بر آرا و نظر ذی نفعان اصلی یعنی كارگران نیست. فرماندار نسبت به وضعیت معیشتی و زندگی كارگران آگاه نیست، به همین دلیل تصمیمی بدون جلب رضایت كارگران ساختمانی اتخاد كرده است. در آستانه ی سال جدید، كارگران چشم انتظار كمك ها و حمایت های دولتی بودند كه با تصمیمی غیرمنطقی دیگری شگفت زده شدند.

او تشریح كرد: واضح و روشن است، اجرای پیشنهاد و اجرای این طرح بدون برنامه ریزی انجام شده است. آیا كارگر باید دزدی كند تا شرایط زندگی او مساعد شود؟! ما نسبت به تصمیم استاندار معترض هستیم، اگر بنا بر تعطیلی كارگاه های ساختمانی است؛ باید چند روز از دستمزد روزانه ما را پرداخت كنند.

حمایت از كارگران ساختمانی محدود است

در كشور ما نهادهای حمایتی و امدادی ازجمله آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان، خیریه ها، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های امدادی از قبیل كمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی در ایام كرونایی مشغول امدادرسانی و حمایت از اقشار آسیب پذیر هستند لذا با توجه به وضعیت بد معیشتی كارگران ساختمانی و خانواده هایشان كه منبع درآمد آن ها به دلیل گسترش شیوع ویروس كرونا از بین رفته و كاری برای انجام دادن ندارند، از این نهادها و سازمانهای حمایتی انتظار می رود به كمك كارگران كشور بشتابند. به گفته ی باقری؛ حدود 140 هزار كارگر ساختمانی بیمه شده در قالب 50 انجمن صنفی در شهر تهران مشغول كار هستند كه با وجود سال ها خدمت، هنوز بیش از 50 درصد از كارگران آنها به دلیل شرایط بد زندگی هم اكنون نیازمند كمك هستند، اما به حال خود رها شده و هیچگونه حمایتی از لحاظ معیشتی به آن ها نمی شود.

رئیس انجمن صنفی گچ كاران استان تهران بیان كرد: ریاست بنیاد مستضعفان در مصاحبه ای اعلام كرد 3 میلیون بسته حمایتی به كارگران بخش ساختمان اختصاص داده است اما باید بپرسیم كه چرا هیچ كارگر بخش ساختمان از این بسته حمایتی برخوردار نشده است؟!

همچنان مشكل بیمه داریم

به موجب ماده 10 قانون بیمه های اجتماعی كارگران ساختمانی، تمامی كارگران ساختمانی بیمه شده باید 35 سال سابقه بیمه داشته باشند تا بتوانند با دریافت 30 روز مستمری بازنشسته شوند، این درحالیست كه سایر بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به شرط داشتن حداقل 30 سال پرداخت حق بیمه می توانند با دریافت ماهانه 30 روز مستمری بازنشسته شوند. اگرچه بازنشستگی با سابقه 35ساله یكی از مشكلات اساسی كارگران ساختمانی است ولی آن ها با مشكلاتی دیگری هم در ارتباط با بیمه خود روبرو هستند چراكه كارگران بیمه شده صنوف دیگر، از مقرری بیمه بیكاری و غرامت دستمزد ایام بیماری برخوردار هستند ولی كارگران ساختمانی از این مولفه ها برخوردار نیستند. باقری درباره مشكلات بیمه ای كارگران ساختمانی گفت: اگر كارگران ساختمانی موفق به پرداخت حق بیمه خود برای سه ماه نشوند، پرونده آن ها باطل و لغو خواهد شد. متاسفانه تامین اجتماعی، بیكار بودن كارگران و ناتوانی در پرداخت بیمه را درك نمی كند و فرصت زمانی سه ماهه در اختیار كارگران قرار می دهد. این فرصت زمانی در واقع ضرب العجلی برای كارگران است. اگر كارگران بیمه خود را برای سه ماه پرداخت نكنند، بیمه قطع خواهد شد و از طرفی دیگر سهیمه خالی برای آن ها وجود ندارد به همین دلیل كارگران با چالش های بسیاری روبرو خواهند شد.

با این اوصاف، به نظر می رسد هیچ طرح جامعی برای حمایت از كارگران ساختمانی در دستور كار مسئولان مربوطه نیست و كارگران هم در شرایط بحرانی، توانایی تامین نیازهای اولیه زندگی خود را ندارند.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۸:۱۶ - ۲۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۰