دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

جراحی تعویض مفصل حیوانات برای اولین بار در ایران
 
یك جراح دامپزشك در استان یزد با كمك همكارش موفق شد برای اولین بار در ایران ضمن ساخت پروتزهای تعویض مفصل حیوانات، با موفقیت آن را روی یك قلاده سگ جایگزین مفصل صدمه دیده كند.
جراحی تعویض مفصل حیوانات برای اولین بار در ایران سگ ها اولین دوستان بشر بودند كه قبل از آن كه اغلب انسان ها به كشاورزی روی بیاورند حدود 15 هزار سال پیش اهلی شدند و با انسان ها به شكار می رفتند و امروزه نیز سگ ها در اعمال مختلفی همچون امداد و نجات مصدومان، جستجو زیر آوار، جستجوی كوهستان و سایر موارد در خدمت ارگان هایی همچون پلیس، هلال احمر و آتش نشانی هستند.

البته معمولاً در این ارگان ها از سگ های نژادهای بزرگ جثه مثل ژرمن شفرد استفاده می شود ولی یكی از مهمترین مشكلاتی كه سگ های بزرگ جثه با آن دست و پنجه نرم می كنند، مشكل در مفصل لگن است كه به دلیل درد و آسیب بسیار زیاد حیوان در این مفصل كاربردی، بعضاً توسط دامپزشك مورد اتونازی یا مرگ آسان قرار می گیرند و عملاً با توجه به هزینه هایی كه این حیوان برای آموزش و نگه داری برای ارگان های مربوطه دارند، در صورت ایجاد این آسیب و از دست رفتن حیوان، هزینه های انجام شده عملا به ضرر سازمان مربوطه تمام می شود.

جراحی تعویض مفصل لگن حیوانات در تعداد كمی از مراكز جراحی بسیار پیشرفته دامپزشكی دنیا با استفاده از پروتزهای مخصوص و ابزار پیشرفته در حال حاضر انجام می شود تا این هزینه را برای ارگان هایی كه از سگ ها برای خدمات خود استفاده می كنند كاهش دهد؛ در این جراحی با كارگذاری پروتزهای پیشرفته به جای مفصل آسیب دیده و دردناك، علاوه بر از بین رفتن درد، حیوان توانایی انجام فعالیت های سابق را به دست می آورد.

تاكنون شركت های Biomedtrix و Kyon دو شركت آمریكایی و سوئیسی بودند كه در دنیا پروتزهای تعویض مفصل حیوانات را تولید كرده و برای استفاده در جراحی تعویض مفصل لگن در اختیار دامپزشكان در سراسر دنیا قرار می دادند ولی اخیراً «امید چاشنی گیر» جراح دامپزشك در استان یزد بعد از چندین سال تحقیق شبانه روزی با كمك همكارش «مهرداد بادكوبه هزاوه» موفق به ساخت این پروتزها در كشور عزیزمان شده و امید است از این طریق بتوان علاوه بر با افزایش طول عمر این حیوانات، بار هزینه ای سازمان های فوق را كاهش دهند.

«امید چاشنی گیر» جراح دامپزشك و سازنده این پروتزها در این باره به خبرنگار ایسنا می گوید: این پروتز نه به صورت آزمایشگاهی كه در عمل جراحی نیز برای اولین بار در ایران با موفقیت توسط اینجانب انجام شده و حیوان تحت جراحی در سلامت كامل به سر می برد.

وی اضافه می كند: پروتزهای ساخته شده از فناوری های Internal Bolt و Adjustable Head بهره می برند كه جراحی را نسبت به پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت تر، كم تهاجمی تر، دقیق تر و به شدت ارزان تر می كنند و در صورت تولید انبوه آن می تواند مانع از خروج ارز از كشور شود.

به گفته این جراح دامپزشك، طراحی و روند كارگذاری این پروتزها به گونه ای است كه در جراحی نسبت به مشابه خارجی آسیب كمتری به بافت های اطراف وارد می شود و به علت نبود نیاز به بسیاری از ابزار جراحی و سایزهای مختلف پروتز، این جراحی بسیار ساده تر و ارزان تر انجام می شود.

وی با بیان این كه برتری دیگر این پروتزها قابلیت تنظیم دقیق طول گردن پروتز است كه باعث می شود این پروتز مصنوعی به ساختار طبیعی مفصل بیشتر شباهت داشته باشد، اظهار می كند: این جراحی در اروپا و آمریكا شش هزار دلار هزینه دارد كه با توجه به تولید این پروتزها در داخل كشور می توان با قیمتی حدود یك دهم تا یك بیستم مشابه خارجی این جراحی را انجام داد.

چاشنی گیر در پایان خاطرنشان می كند: دستیابی به این فناوری در داخل كشور نه تنها باعث جلوگیری از خروج ارز می شود بلكه در صورت محیا شدن شرایط صادرات و با توجه به این كه انحصار آن فقط دست دو كشور آمریكا و سوئیس است می تواند باعث ارزآوری برای كشور شود و حتی ایران را به قطب جراحی های ارتوپدی حیوانات در خاورمیانه تبدیل كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۳۸ - ۲۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۹۹