دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تحریم های ظالمانه باعث فشار و آسیب بیشتر به افراد آسیب پذیر شده است
 
رییس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر فوت سالمندان و معلولان در مراكز نگهداری در برخی كشورها، گفت: در ایران با حمایت خوبی كه دولت در حوزه درمان كرونا داشت؛ هیچ سالمند و فرد دارای معلولیت و هیچ بیمار روانی مزمن، پشت درهای بیمارستان باقی نماند و یا به دلیل سالمندی و معلولیت ...
تحریم های ظالمانه باعث فشار و آسیب بیشتر به افراد آسیب پذیر شده استوحید قبادی دانا به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در دیدار با كلودیو پروویداس مقیم دفتر عمران ملل متحد در ایران، به منظور تبادل نظر و بازدید و بررسی از وضعیت كاربرد اقلام اهدایی سازمان ملل متحد به سازمان بهزیستی برای مقابله با كرونا، با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه مقابله با اعتیاد اظهار كرد: مراكزی به عنوان DIC یا مراكز سرپناه شبانه به عنوان شلترها در پاتوق های افراد دارای اعتیاد فعالیت می كنند كه با حمایت صندوق جمعیت ملل متحد UNFPA در حال انجام است و از همكاری خوب شما در این زمینه تشكر می كنیم و امیدواریم توسعه یابد.

وی افزود: یكی دیگر از فعالیت هایی كه در زمینه مقابله با اعتیاد توسط سازمان بهزیستی انجام می شود، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال در كنار برنامه های كاهش مصرف مواد و ترك اعتیاد برای افراد دارای سوء مصرف انجام می شود و مراكزی كه به این كار مبادرت دارند امسال در 31 استان كشور ما راه اندازی و به فعالیت مشغول شده اند. در سال جاری بیش از هزار نفر در این مراكز پذیرفته شده اند و این ظرفیت نیز وجود دارد كه با حمایت سازمان بهزیستی در سال 9000نفر در این مراكز بازتوانی و درمان شوند. اقداماتی كه انجام می گیرد مبتنی بر استمرار درمان است. هر فرد دارای اعتیاد به مدت چهار ماه به صورت شبانه روزی مقیم می شود و بعد از آن هشت ماه به صورت سرپایی مراجعه می كند.

قبادی دانا گفت: در این مدت حرفه و مهارت برای اشتغال در همان محل آموزش داده می شود و فعالیت های شغلی او بلافاصله آغاز می شود و مورد حمایت های شغلی و بیمه ای از طرف سازمان بهزیستی و پرداخت هزینه های درمان قرار می گیرد. همه این مراكز غیر دولتی هستند و توسط NGO ها راه اندازی می شوند و سازمان بهزیستی به عنوان برنامه ریز و حمایت كننده، كار را انجام می دهد و این طرح می تواند مجموعه اقدامات همه جانبه و جامعی كه قرار است برای موضوع اعتیاد انجام شود را تكمیل می كند.

دكتر قبادی دانا گفت: بهزیستی تنها به مقوله كاهش آسیب نمی پردازد بلكه سایر جنبه ها را پوشش می دهد. بیش از 1200 مركز اقامتی شبانه روزی در بهزیستی در كنار مجموعه های كاهش آسیب وجود دارد.

اقدامات بهزیستی برای كاهش ابتلا به كرونای كارتن خواب ها

وی گفت: موضوعی كه در سال جاری با آن مواجه بودیم موضوع پاندمی ویروس كرونا بود و یكی از گروه های در معرض آسیب بی خانمان ها و كارتن خواب ها و افراد دارای سوءمصرف مواد بودند. سازمان بهزیستی برای حمایت از این افراد و كاهش آسیب آنها اقداماتی صورت داد كه همكاری های UNDP و UNA در این زمینه موثر بود و ما از این همكاری به موقع و در اختیار قرار دادن ماسك و اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی كننده تشكر می كنیم. این اقلام توسط مجموعه های اورژانس اجتماعی، موبایل ون ها و فعالان حوزه كاهش آسیب در بین این افراد توزیع شد.

تحریم های ظالمانه باعث آسیب بیشتر به افراد آسیب پذیر شده است

رییس سازمان بهزیستی كشور ضمن ابراز خوشحالی از حضور نماینده مقیم UNDP در كشور در سازمان بهزیستی؛ با اشاره به موضوع تحریم های ظالمانه بر علیه ایران گفت: این موضوع طی دو سال اخیر شدت پیدا كرده است و باعث آسیب گروه های زیادی از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی شده است. افراد دارای معلولیتی كه تامین هزینه های لازم برای وسایل توانبخشی آنها به دلیل این تحریم ها و عدم امكان ورود این تجهیزات و عدم تامین مواد اولیه و جلوگیری از مبادلات مالی كه بر اثر این تحریم ها انجام شده است؛ باعث فشار بر این افراد شده است و سازمان های حمایت كننده از آنها مثل سازمان بهزیستی با افزایش چندین برابری بار مالی مواجه شده اند.

وی افزود: در زمینه تامین شرایط مناسب برای سالمندان و سایر گروه های در معرض آسیب و افراد با نیازهای خاص،این تحریم های ظالمانه باعث بروز مشكلات زیادی كه نیاز هست توجه ویژه جامعه بین الملل به این امر جلب شود و فشارهای لازم برای برداشتن این تحریم ها از طرف نهادهای بین المللی در كنار مردم ایران صورت بگیرد.

نیاز به حمایت جهت جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر

قبادی دانا مشكلات بین المللی در رابطه با ریشه ایجاد اعتیاد و افزایش سوءمصرف مواد در كشور ایران وجود دارد نیز گفت: همسایگی با كشور افغانستان و قرارگرفتن كشور ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر باعث می شود كه مواد مخدر و محرك بیش از پیش در دسترس جوانان ما قرار گیرد و برنامه های مبارزه با مواد مخدر كه در كشور ما انجام می شود؛ هزینه های بسیار زیادی را بر كشور تحمیل می كند كه هم جانی و هم مالی هستند. شهدای گرانقدری كه در راه مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت این مواد از نیروهای نظامی و انتظامی داشته ایم، شاهد این موضوع است.

وی افزود: در این زمینه نیز، نیاز به حمایت های بیشتر مجموعه های بین المللی داریم چرا كه اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد و به این موضوع توجه ویژه نكند، این مواد به اروپا و سایر كشورها منتقل خواهد شد و آثار سوء خواهد داشت.

اقدامات شاخص سازمان بهزیستی برای مقابله با كرونا در مراكز نگهداری سالمندان و معلولان

رییس سازمان بهزیستی كشور همچنین با اشاره به دشواری شرایط شیوع كرونا گفت: در موج اول كرونا شاهد بودیم سالمندان و افراد دارای معلولیت به ویژه كسانی كه در مراكز شبانه روزی نگهداری می شدند در اثر كرونا آسیب دیدند و جان خود را از دست دادند. طبق گزارش منتشر شده از سوی مدرسه اقتصاد لندن حدود 40 تا 50درصد فوتی های ناشی از كرونا در موج اول در كشورهایی مثل بلژیك ، نروژ، ایتالیا و اسپانیا از سالمندانی بودند كه در مراكز نگهداری می شدند و با توجه به قوت نهاد خانواده در كشور ما و اینكه اكثر سالمندان در خانواده ها نگهداری می شوند؛مشكلات ما كمتر بوده است .

وی افزود: در مراكز شبانه روزی نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت در كشور ما، درحدود 51 هزار نفر از سالمندان و افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن در یكهزار مركز در سراسر كشور نگهداری می شوند و دولت از طریق سازمان بهزیستی،ماهانه مبالغی را برای نگهداری این افراد به مراكز، پرداخت می كند و در حال حاضر مبلغ یك میلیون و 140 هزار تومان در ماه برای نگهداری هر نفر، یارانه پرداخت می شود.

رییس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به موضوع رها شدگی مراكز نگهداری و انتشار اخباری مبنی بر فوت افراد این مراكز بر اثر ابتلا به كرونا، رها شدگی، گرسنگی و نادیده گرفته شدن در برخی كشورها نیز گفت: در كشور ایران با حمایت های سیستماتیك سازمان بهزیستی و با كمك مردم، خیرین و موسسات؛ به لطف الهی هیچ مركز و مجموعه ای از سالمندان و افراد دارای معلولیت را رها شده نداشتیم و با حمایت خوبی كه دولت (با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریمی) در حوزه درمان افراد مبتلا به كرونا داشت؛ هیچ سالمند و فرد دارای معلولیت و هیچ بیمار روانی مزمن، پشت درهای بیمارستان باقی نماند و یا به دلیل سالمندی و معلولیت از درمان های كامل، محروم نشد. همچنین هیچ معلول و سالمندی به دلیل شرایط ویژه خود از ونتیلاتور محروم نشد.

دكتر قبادی دانا اقدام سریع و به موقع برای قرنطینه كردن مراكز شبانه روزی تجمعی سالمندان و معلولین در كشور ایران را به عنوان تجربه خوبی در كارهای بین اللمللی معرفی كرد و گفت: در حالی كه در برخی كشورها در این زمینه تعلل شد؛ دركشور ما از ابتدای شروع اپیدمی در كشور چین در ووهان، هشدارهای لازم را به پرسنل مراكز شبانه روزی دادیم ایزولاسیون بهنگام مراكز مذكور، باعث پیشگیری از ابتلای بسیاری از مراكز نگهداری در كشور ایران شده است موجب شده است كه ویروس كرونا به حدود 44 درصد از مراكز سالمندان ما ورود پیدا نكند و این مراكز عاری از ویروس كرونا نگه داشته شده اند.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان بهزیستی كشور، گفتنی، وی در پایان سخنانش از همكاری های سازنده UNDP با مجموعه سازمان بهزیستی تشكر و اظهار امیدواری كرد كه در صورت تمایل و علاقه مندی در خصوص موضوعات مطرح شده، دو نهاد در تفاهم نامه های آتی همكاری های مشترك داشته باشد.

گفتنی است تابلوی نقاشی خانم ناهید خدایی هنرمند دارای معلولیت ذهنی از شهرستان سمنان، به عنوان یادبود به «كلودیو پروویداس» اهدا شد. همچنین در ادامه این برنامه؛ بازدید از اقلام بهداشتی اهدایی برای مقابله با كرونا در انبار سازمان بهزیستی صورت گرفت.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۲ - ۲۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۰