دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

هشدارهایی برای چهارشنبه آخر سال/ زندگی خود را نسوزانیم
 
بجنورد- طی سالیان اخیر چهارشنبه آخر سال تبدیل به یك روز پر خطر شده و آسیب های فراوانی را به دنبال داشته كه لازم است با دوری از رفتارهای پر خطر این رفتار را اصلاح كنیم.
هشدارهایی برای چهارشنبه آخر سال/ زندگی خود را نسوزانیم بجنورد- طی سالیان اخیر چهارشنبه آخر سال تبدیل به یك روز پر خطر شده و آسیب های فراوانی را به دنبال داشته كه لازم است با دوری از رفتارهای پر خطر این رفتار را اصلاح كنیم.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها: یكی از رسوم قدیمی و جذاب ایرانیان چهار شنبه سوری است كه متأسفانه طی سالیان اخیر با انحراف در این رسم زیبا خطرات بسیاری به وجود آمده است.

در گذشته چهار شنبه آخر سال روزی بود كه خانواده ها دور هم جمع شده و كوزه قدیمی خود را شكسته و برای سال جدید از كوزه نو استفاده می كردند اما حال این رسم دیرینه به انحراف كشیده شده است.

طی سالیان اخیر جراحت، خون، مرگ، نابینایی، قطع عضو و… واژه هایی است كه در آستانه عید نوروز شنیده می شود كه بیشتر آن ها به دلیل عدم رعایت نكات ایمنی و استفاده از مواد محترقه خطرناك است.

به گفته سردار علیرضا مظاهری، فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی طی سال جاری تاكنون بیش از 28 هزار عدد انواع مواد محترقه در استان كشف شده است؛ یقیناً بخش زیادی از این مواد نیز توسط پلیس كشف نمی شود لذا خانواده ها برای محافظت از جان خود و فرزندانشان باید تدابیر ویژه ای بیندیشند.

خانواده ها فرزند خود را آگاه كنند / با مخلان امنیت برخورد می شود

در این خصوص سرهنگ سجاد نامور، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه طی سالیان گذشته، چهارشنبه پایان سال به یك تهدید برای خانواده ها و خصوصاً جوانان و نوجوانان تبدیل شده است، اظهار كرد: خانواده ها به صورت همه جانبه و مستمر بر رفتارهای فرزندانشان در شب چهارشنبه آخر سال نظارت داشته باشند.

وی افزود: تهدیدات چهارشنبه پایان سال به نحوی است كه عواقب ناشی از آن، در آینده خطرات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

نامور تصریح كرد: با توجه به همه گیری ویروس منحوس كرونا انتظار ما از شهروندان این است كه این روز و شب را در كنار خانواده های خود سپری كرده تا خاطره خوب و خوشی را برای هم به ارمغان آورند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی با بیان اینكه پلیس برای حراست از نقاط حساس، تدابیر لازم را اندیشیده است، یادآور شد: نیروی انتظامی به امید خداوند متعال و همكاری خوب مردم و مسئولان با جدیت این مهم را انجام می دهد و اجازه جولان را به مخلان امنیت عمومی نخواهد داد.



این مقام انتظامی با اشاره به اینكه پلیس باب الرضا (ع) در ایام پایانی سال 99 و خصوصاً آخرین چهارشنبه سال جاری همانند سنوات گذشته برخورد ویژه و مقتدرانه با مخلان نظم و امنیت عمومی را در دستور كار قرار داده، از مردم عزیز خواست تا به منظور ارتقا امنیت موجود ضمن همكاری با پلیس هشدارهای انتظامی را نیز جدی بگیرند.

لزوم نظارت خانواده ها بر رفتار فرزند

سرهنگ محمد غلامی، جانشین فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز به خبرنگار مهر گفت: یكی از موضوعاتی كه امروزه به عنوان یك آسیب در جامعه مطرح است بحث آسیب های چهارشنبه آخر سال است.

وی با بیان اینكه حوادث و آسیب های چهارشنبه آخر سال می تواند مشكلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، افزود: برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه و آسیب احتمالی در چهارشنبه آخر سال باید تمام دستگاه ها خصوصاً مردم عزیز نقش خود را به خوبی ایفا كنند.

سرهنگ غلامی خطاب به توزیع كنندگان مواد محترقه در سطح جامعه گفت: در صورتی كه افرادی بخواهند مواد محترقه را در سطح جامعه توزیع كنند قطعاً با برخورد قاطع پلیس روبرو خواهند شد.

این مقام انتظامی همچنین از توقیف خودرو و موتورسیكلت هایی كه در این ایام اقدام به پرتاب مواد محترقه و هرگونه اقدام هنجارشكنانه در سطح استان كنند خبر داد و تاكید كرد: چنانچه رانندگان خودروها و راكبان موتورسیكلت كه در این ایام اقدام به انجام حركات پرخطر و همچنین پرتاب مواد محترقه در معابر عمومی كنند، وسیله نقلیه آن ها توقیف و راهی پاركینگ خواهد شد و با متخلفان نیز برابر قانون برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی از مردم و همچنین سایر دستگاه ها خواست تا در چهارشنبه آخر سال ضمن همكاری با دستگاه های امدادی و خدمات رسان، در صورت مشاهده هرگونه مورد مشكوك بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی 110 به پلیس اطلاع دهند.

غلامی در پایان به نقش تأثیر گذار خانواده ها در كاهش آسیب های اجتماعی و خصوصاً آسیب ها و حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره كرد و گفت: خانواده ها به عنوان مهمترین نهاد جامعه می توانند در كاهش آسیب ها نقش بسزایی داشته باشند و انتظار ما نیز از خانواده های محترم این است كه نسبت به خطرات و آسیب های استفاده از مواد محترقه فرزندان خود را آگاه كرده تا شاهد حوادث تلخ و دلخراش در ایام پایانی سال نباشیم.

چهارشنبه سوری از منزل خارج نمی شویم

تا حدودی خانواده ها نیز از این خطرات آگاه هستند. خانم صحراگرد یكی از مادران بجنوردی است كه 2 فرزند نوجوان دارد و در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متأسفانه چهارشنبه سوری تبدیل به یك روز پر خطر در جامعه شده است و اگر سهل انگاری صورت گیرد ممكن است جان افراد زیادی به خطر بیفتد.

وی افزود: بنده به همراه همسر و فرزندانم در این شب تصمیم داریم در منزل خود بمانیم و وارد شهر نشویم.



صحراگرد تصریح كرد: برای اینكه فرزندان نیز شادی چهارشنبه سوری را درك كنند بنا داریم در این شب رسوم گذشته را احیا كنیم تا یك فرهنگ سازی نیز صورت گیرد.

این مادر خانه دار در انتها گفت: از تمام مادران كه یقیناً عاشق فرزندان خود هستند می خواهم در شب چهارشنبه آخر سال از خروج فرزند خود از منزل جلوگیری كنند و با یادآوری خطرات جانی آن، نگذارند جسم فرزندانشان به خطر بیفند.

قوانین استفاده از مواد محترقه

علاوه بر مسائل فرهنگی كه در این خصوص باید به اطلاع مردم برسد، برخی قوانین نیز وضع شده و می بایست مردم از آن اطلاع دقیق داشته باشند.

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب 1390، نگهداری مواد منفجره را علاوه بر قاچاق آن، جرم دانسته است.

همچنین قاچاق اقلام، ساخت و مونتاژ مواد محترقه یا منفجره غیر نظامی به حبس از 2 تا 5 سال و جزای نقدی یك تا دو برابر ارزش مواد كشف شده و در صورتی كه هدف از ارتكاب جرم مقاصد غیر امنیتی از قبیل بهره برداری غیر مجاز از معادن باشد به حبس از 6 ماه تا 2 سال را در پی خواهد داشت.

طبق قانون هر كس اقدام به خریداری، نگهداری یا حمل مواد محترقه نماید و یا اقدام به توزیع یا فروش آن كند، در خصوص مواد منفجره غیر نظامی به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی یك تا دو برابر ارزش مواد كشف شده محكوم خواهد شد.

در بخش دیگری از قانون آمده است: خرید و حمل مواد محترقه غیر مجاز كه برای جشن ها و مراسم استفاده می شود مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است. البته مواد محترقه ای كه به تشخیص وزارت دفاع خطر ساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

به این ترتیب علاوه بر خطرات جانی كه ممكن است برای افرادی كه از مواد محترقه استفاده می كنند داشته باشد، در صورت كشف توسط پلیس، پرونده قضائی نیز تشكیل شده و مجازات نیز خواهند شد. لذا خانواده ها می بایست فرزندان خود را از خطرات ریز و درشت این قبیل اقدامات آگاه كنند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۴۵ - ۲۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۴