دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

ارتباط سلامت روان و آفت دهان چیست؟
 
بررسی های یك مطالعه نشان داد كه سلامت روان در كنار عوامل احتمالی می تواند از عامل های ایجاد كننده آفت در بیماران باشد.
ارتباط سلامت روان و آفت دهان چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ بیماری «استوماتیت آفتی راجعه» یا آفت دهان یكی از شایع ترین بیماری های مخاط دهان است. دلیل اصلی بروز آفت ناشناخته است، با این حال عواملی مثل عوامل ژنتیكی، حساسیت های غذایی، ترومای سطحی، تغییرات غدد درون ریز، استرس و اضطراب و ... در این بیماری دخیل هستند.

با توجه به این كه مسائل روانی مثل استرس و اضطراب نقش مهمی را در شروع و عود زخم های آفتی دارند، پژوهشگران با انجام مطالعه ای سلامت روان و كیفیت زندگی بیماران مبتلا به آفت را بررسی كردند.

این مطالعه در سال 1398 و در میان مراجعه كنندگان به بخش بیماری های دهان و فك و صورت دانشكده دندان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مازندران انجام شد و افرادی كه مبتلا به استوماتیت آفتی مینور در نواحی قابل مشاهده در دهان بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه 270 نفر شركت كردند كه از میان آن ها 64 نفر مبتلا به استوماتیت آفتی راجعه بودند و 105 نفر دیگر در گروه شاهد قرار گرفتند. هر دو گروه با استفاده از پرسش نامه كیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان و پرسش نامه سنجش سلامت روان، بررسی شدند.

یافته های این مطالعه نشان داد كه كیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در گروه بیماران مبتلا به آفت دهان، در همه جنبه ها به طور آماری از گروه سالم، پایین تر بود و افراد مبتلا به این بیماری، محدودیت عملكردی، درد فیزیكی، ناراحتی سایكولوژیك، ناتوانی فیزیكی، ناتوانی سایكولوژیك، ناتوانی اجتماعی و معلولیت بیشتری نسبت به گروه سالم داشتند.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: بیماران مبتلا به آفت از سلامت روان پایین تری نسبت به افراد گروه سالم برخوردار هستند؛ ولی سلامت روان تنها عامل ایجاد آفت در افراد نیست. سلامت روان در كنار عوامل احتمالی می تواند از فاكتور های ایجاد كننده آفت در بیماران باشد.

در انجام این پژوهش خانم ها طاهره ملانیا، شقایق زاهدپاشا، فاطمه رضیان، مائده صالحی و آقایان عباس مسگرانی و محمود موسی زاده، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مازندران، مشاركت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارزیابی سلامت روانی و كیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان در بیماران مبتلا به استوماتیت آفتی راجعه» در مجله دانشگاه علوم پزشكی مازندران؛ منتشر شده است.
   تاریخ: ۱۰:۳۳ - ۲۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۰