دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

چرا آسیب ورزشی در زنان بیشتر از مردان است؟
 
آمار فعالیت بدنی در ایران و به ویژه در بین زنان پایین است و صدمه های ورزشی با میزان بیشتری در زنان نسبت به مردان دیده می شود.
چرا آسیب ورزشی در زنان بیشتر از مردان است؟ به گزارش ایسنا، متاسفانه آمار فعالیت بدنی در كشور ما بالاخص در بین زنان پایین است و مشكلات اضافه وزن و چاقی، دیابت، مشكلات عضلانی، اختلالات ساختار قامتی، كمردرد، پوكی استخوان در زنان شایع تر از مردان است و در مورد صدمه های ورزشی كه با میزان بروز بیشتری در زنان نسبت به مردان دیده می شوند، می توان از سندروم كمبود نسبی انرژی (REDS) و آسیب رباط متقاطع قدامی (ACL) نام برد.

بر اساس این مطلب كه از سوی لاله حاكمی، نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشكی ورزشی تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: با توجه به اینكه هم در ورزش همگانی و هم در ورزش قهرمانی چه در تمرین و چه در مسابقه، احتمال آسیب ورزشی وجود دارد باید به نكات مختلفی توجه داشت.

اگر خانم بالای 55 سال هستید (در مورد آقایان بالای 45 سال)، پیش از شروع یك برنامه ورزشی برای چك آپ نزد پزشك بروید تا اطمینان پیدا كنید كه از سلامت بدنی لازم برخوردار هستید.

ورزش را به آهستگی شروع كنید و به تدریج ابتدا مدت و تعداد حركات و سپس شدت را بالا ببرید.

ایمن ورزش كنید؛ در ورزش همگانی قوانین سخت نگذارید و حركتی كه موجب درد می شود را انجام ندهید، به علاوه اینكه شدت ورزش نباید به اندازه ای باشد كه فشار بیش از حدی به شما وارد آورد.

همه ورزش ها خطر آسیب دارند اما فواید شركت در ورزش بیشتر از خطرات آن است. اغلب آسیب ها در ورزش همگانی ناشی از بیش مصرفی و شایع ترین انواع صدمات شامل پیچ خوردگی ها، كشیدگی ها، تاندینوزها و شكستگی است.

به منظور كم كردن خطر آسیب، حداقل یك روز در هفته تمرین نكنید و در برنامه ورزشی تان حركات گوناگونی را بگنجانید، همچنین قبل از ورزش بدن خود را گرم و در انتهای ورزش سرد كنید.

موضوع دیگری كه باید به آن توجه داشت این است كه در صورت بروز آسیب، درمان و دوره توانبخشی را قبل از شروع مجدد ورزش تكمیل كنید.

پوشش سبك و كفش مناسب داشته باشید و از محافظ های مناسب و تایید شده مثل كلاه، هوگو، محافظ دهانی و... استفاده و تكنیك را صحیح اجرا كنید.

باید وقفه هایی برای ریكاوری و نوشیدن مایعات به بدن خود بدهید و قبل، حین و بعد از ورزش مایعات بنوشید و تغدیه مناسب داشته باشید.

عضلات خود را تقویت، انعطاف پذیری را بهبود و آمادگی بدنی را بالا ببرید و از استرس روانی پرهیز كنید.

برنامه تمرینی را بر حسب مشكلات بدنی كه دارید تحت نظر پزشك ورزشی تنظیم كنید؛ برای مثال اگر آرتروز زانو دارید، تمرین هایی برای تقویت عضلات اطراف زانو، مفید است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۰۶ - ۲۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۷