دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

روحانی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك را ابلاغ كرد
 
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه این شورا درباره اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك را ابلاغ كرد.
روحانی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك را ابلاغ كرد
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه این شورا درباره اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك را ابلاغ كرد. - اخبار سیاسی -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسن روحانی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اساسنامه "سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك" كه در هشتصد و سی و ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ كرد كه بر اساس آن، سازمان مذكور برای تربیت دوره كودكی(0-6 سال) با تمركز روی خانواده برای آماده ­سازی كودكان در ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی كشور برنامه ریزی و اقدام خواهد داشت كه این دوره جزء دوران تعلیم و تربیت رسمی آموزش و پرورش نیست.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در كانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

این اساسنامه در 21 ماده به وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، نهاد ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

متن كامل اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك به شرح ذیل است:

وزارت آموزش و پرورش
وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی
نهاد ریاست جمهوری
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مصوبه «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك» كه در جلسه 836 مورخ 1399/11/7 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:

مقدمه:

به منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دوره كودكی و به استناد سیاست­های كلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، اقدام ملی 18 راهبرد كلان 5 نقشه مهندسی فرهنگی، اقدام ملی 36 در ذیل راهبرد كلان 6 نقشه جامع علمی كشور، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای تبصره ذیل ماده واحده «كلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای كودك» موضوع مصوبه جلسه 834 مورخ 99/09/25 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك درجلسه 836 مورخ 99/11/7 به شرح ذیل به تصویب رسید:

فصل اول: كلیات
ماده 1: دوره كودكی
در این اساسنامه دوره كودكی شامل كودكان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است كه به دو دوره سه ساله (دوره اول كودكی و دوره دوم كودكی) تقسیم می شود. تعلیم و تربیت كودكان در این دوره با محوریت خانواده و با مشاركت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می شود. مهدهای كودك، كودكستان ها، مراكز پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان و یا هر عنوان دیگری كه مسئولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت كودكان تا پیش از دبستان را عهده دار هستند، در شمول این اساسنامه قرار می­گیرند.

ماده 2- اصول حاكم
اصول حاكم بر این اساسنامه عبارتند از:
به رسمیت شناختن حقوق و تكالیف تربیتی والدین و تأكید بر محیط خانواده به عنوان بستر اصلی تربیت دوره كودكی
به رسمیت شناختن مسئولیت اصلی وحقوق خانواده در نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری كودكان دردوره اول كودكی
مبتنی بودن تعلیم و تربیت دوره كودكی بر یافته های علمی پژوهشی و آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی وتعلیمات قرآنی
توجه به شأن حاكمیتی در تنظیم گری، برنامه ریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و تعیین استانداردها، شاخص­ها و سنجه­های تعلیم و تربیت دوران كودكی
مشاركت ­پذیری و استفاده حداكثری از ظرفیت مردم و بخش غیردولتی و پرهیز از تصدی گری های غیر ضرور و تاكید برنقش سیاست گذاری، حمایتی ونظارتی سازمان
عدالت­ محوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصت های تربیتی برای همه كودكان
حفظ یكپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش
جامع نگری و اهتمام متعادل ومتوازن به تربیت در ساحت های تربیتی متناسب با شرایط و اقتضائات دوره كودكی
توجه به تفاوت های فردی وفرهنگی و رعایت اصل تنوع در روشهای تربیتی بارویكرد اسلامی
رعایت اصل عدم تعارض منافع در مدیران و كاركنان سازمان

ماده 3 – سیاست اجرایی:
در چارچوب این اساسنامه، دردروره اول كودكی، مسئولیت نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری كودكان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازی خانواده ها و راهبری، هدایت، حمایت و نظارت بر مراكز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت كودك را برعهده دارد و در دوره دوم كودكی، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازی خانواده ها، با مشاركت حداكثری بخش غیردولتی، به ارائه خدمات تعلیم و تربیت و ساماندهی امور مربوط می پردازد.

ماده 4- اهداف:
ساماندهی و مدیریت یكپارچه امور تعلیم و تربیت دوره كودكی و توسعه كمی و كیفی آن
ارتقاء شایستگی های تربیتی، توانمندسازی و حمایت از خانواده، با تأكید بر دوره اول كودكی و نیز نهادهای فعال در حوزه كودك، مهدهای كودك، پیش دبستان و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان زیر 6 سال سالگی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی
مشاركت درپایش و صیانت از بهداشت، سلامت و حقوق تربیتی كودك در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی حضوری ودرفضای مجازی
تأمین عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با كیفیت دوره كودكی با تأكید بر كودكان و خانواده های مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه
زمینه سازی برای تكوین و تعالی هویت «اسلامی-ایرانی» و رشد همه جانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی- حركتی، اجتماعی، معنوی و زیستی - بدنی
آماده ­سازی كودكان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی كشور

ماده 5- جایگاه و شخصیت حقوقی:
«سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش كه در این اساسنامه «سازمان» نامیده می شود، تأسیس و به صورت هیأت امنایی اداره می شود.
تبصره 1: سازمان متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت كودكان تا شش سال تمام در مهدكودك ها و مراكز پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان می­باشد. از تاریخ تشكیل این سازمان، مأموریت ها و وظایف آموزشی و تربیتی متناظر سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی، به این سازمان منتقل می شود و ارائه خدمات رفاهی و نگهداری كودكان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه، بی­سرپرست و بد سرپرست، كما فی السابق با دستگاه های ذی ربط خواهد بود.
تبصره 2: از تاریخ تأسیس و شروع به فعالیت رسمی سازمان و ابلاغ دستورالعمل­ها و مقررات، كلیه مهدهای كودك، كودكستان ها، مراكز پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان، در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی كه تحت هر عنوان فعالیت می نمایند مكلفند حداكثر ظرف مدت شش ماه، وضعیت خویش را با مقررات و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، تطبیق دهند.
تبصره 3: وزارت آموزش و پرورش موظف است حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات مربوط راه اندازی نماید.
تبصره 4: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامه­های جدید توسط سازمان، كلیه مهدهای كودك، پیش دبستانی ها و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی كه تحت هر عنوانی فعالیت می­نمایند، طبق مقررات، بخشنامه ها و دستورالعمل های قبلی به فعالیت ادامه می­دهند و پس از آن، استمرار فعالیت آنها براساس ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امكان­پذیر خواهد بود.
تبصره 5: تا زمان تشكیل سازمان، همه پرونده­های دریافت مجوز جدید مهد كودك متوقف، و مجوز جدیدی برای تشكیل مهد كودك صادر نمی­شود.

ماده 6- وظایف و فعالیت های سازمان :
تدوین و پیشنهاد نظام جامع تربیت دوره كودكی بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی پس از تائید شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی
برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت، مبتنی بر نظام جامع تربیت دوره كودكی
فراهم آوردن زمینه های لازم برای توانمندسازی و تسهیل ارائه خدمات مشاوره ای وتربیتی به خانواده ها به ویژه دردوره اول كودكی ونیزحمایت ازمراكزارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت در دوره اول
ایجاد ظرفیت و تسهیلات برای پوشش كامل كودكان دروه دوم كودكی (از آغاز 4 سالگی تا پایان 6 سالگی) متناسب با امكانات و منابع طی یك دوره ی 7 ساله (1407-1400) در قالب دوره پیش دبستانی وبا اولویت بخش غیردولتی و همكاری و مشاركت دستگاه های دولتی، عمومی به خصوص برای كودكان مناطق محروم و دو زبانه و دارای نیازهای ویژه
تعیین و اعمال ضوابط، شرایط، استانداردهای صدور مجوز، چگونگی تأسیس، اداره و انحلال واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره كودكی
مدیریت پژوهش و تحقیقات مورد نیاز و استفاده از ظرفیت مراكز علمی، پژوهشی و حوزه های علمیه
سیاست گذاری و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامه ها، روش ها، مواد و محصولات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مكتوب و چندرسانه ای ویژه كودكان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی كودك در عرصه های اجتماعی و فضای مجازی با جلب مشاركت دستگاه ها ونهادهای ذیربط
صدور مجوز، تعیین شهریه و برنامه ریزی برای ارایه خدمات كیفی مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان ونظارت بر فعالیت آن ها
ایجاد تسهیلات وحمایت از راه اندازی و اداره مهدكودك ها و مراكز پیش دبستانی توسط بخش غیر دولتی و مشاركت های مردمی
تدوین چارچوب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی، تعیین سازوكار احراز و صدور گواهینامه حرفه ای
طراحی و استقرار نظام تربیت مربی كودك با مشاركت دستگاه ها ونهادهای ذیربط و اجرای دوره های توانمندسازی و مهارت آموزی با استفاده از ظرفیت دانشگاهها، حوزه های علمیه و مراكز آموزشی و فرهنگی
حمایت از توسعه فضاهای و تجهیزات آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری و ورزشی خاص كودكان
زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان وادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش كشور
اعمال نظارت و رسیدگی به شكایات و تخلفات ارائه دهندگان خدمات تعلیم و تربیت كودك از جمله مهدكودك، مراكز پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان و هماهنگی با دستگاه های ذیربط برای جلوگیری از فعالیت مراكز غیرمجاز و مغایر با مفاد این اساسنامه
تدوین دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط ارزیابی و رتبه بندی مراكز ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره كودكی

فصل دوم- اركان

ماده 7- اركان:
سازمان دارای اركان زیر است:
1- هیئت امناء
2- رئیس سازمان

ماده 8- هیئت امناء:
هیئت امنأ، عالی ترین مرجع سازمان در زمینه تعیین خط مشی ها و تصمیم گیری های كلان و دارای كلیه اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و اداره امور آن است. ریاست هیئت امناء بر عهده وزیر آموزش و پرورش است.

ماده 9- تركیب هیئت امناء:
وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امناء)
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یامعاون ایشان
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
رئیس سازمان بهزیستی كشور
یك نفر از نمایندگان عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس به انتخاب كمیسیون
یك نفر نماینده به انتخاب مركز مدیریت حوزه های علمیه كشور
معاون ذی­ربط رئیس سازمان صدا و سیما
معاون ذی­ربط رئیس سازمان برنامه و بودجه
معاون ذی­ربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه
دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی كشور
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك (دبیر هیئت امناء)
مدیر عامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان
چهار نفر نماینده خانواده ها (دوپدر و دو مادر)
دو نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت كودك
دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی و مراكز نگهداری و آموزش كودكان
تبصره: افراد ردیف 15 از بین كسانی كه دارای فرزند زیر شش سال می باشند به پیشنهاد شورای مركزی انجمن اولیاء و مربیان، ردیف 16 به پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر آموزش و پرورش و ردیف 17 به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان،طبق دستورالعمل سازمان انتخاب و با حكم وزیر آموزش و پرورش به مدت چهار سال منصوب می شوند.

ماده 10- وظایف و اختیارات هیئت امناء:

بررسی و تأیید رییس سازمان كه از سوی وزیرآموزش و پرورش پیشنهاد می­شود.
تصویب ساختار و نمودار سازمانی، آیین­نامه های اداری و استخدامی، بودجه سنواتی، ضوابط مالی و معاملاتی و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی سازمان
بررسی و تائید نظام جامع تربیت دوره كودكی، تعیین خط مشی ها و برنامه های سالانه سازمان
بررسی و تصویب آیین­ نامه ­ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای مفاد این اساسنامه
تصمیم گیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمان های بین المللی
نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه سازمان و برنامه های مصوب
بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس سازمان یا پیشنهادهایی كه از جانب حداقل سه نفر از اعضای هیئت امناء ارائه شده باشد.
تصویب ضوابط و مقررات مربوط به واحدهای ارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت كودكان از قبیل مهد كودك­ها، مراكز پیش­دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان كودكان شامل:
الف- اجازه ایجاد شورای برنامه­ریزی و نظارت در سطح ستاد و استان­ها و تعیین اعضا، چارچوب فعالیت­ها، وظایف و صلاحیت­های آن شورا در زمینه برنامه­ریزی، صدور مجوز، وضع استانداردها و ارزیابی و نظارت بر عملكرد و نیز رسیدگی به تخلفات احتمالی، اعمال مجازات­ها و لغو مجوزآنها
ب- تصویب شرایط، صلاحیت­ها و وظایف متقاضیان تأسیس و مدیریت و نیز ضوابط استقرار و راه اندازی واحدها
ج-تعیین و تصویب شهریه مجاز بطور سالیانه با هماهنگی مراجع ذی­صلاح قانونی
د- پیشنهاد اعطای تسهیلات و انجام حمایت­های لازم از موسسان بخش غیردولتی جهت طی مراحل تصویب در مراجع ذی­صلاح قانونی

روحانی رئیس جدید فرهنگستان هنر را منصوب كرد
روحانی: امیدواریم دولت آمریكا به مسیر عقلانیت و قانون برگردد
«مسیر موازی و برجام»/ یادداشت انتقادی لاریجانی درباره سیاست های دولت و طرح یك پیشنهاد به روحانی

هـ - ساماندهی و نظارت بر تطبیق واحدهای فعال و موجود با ضوابط موضوع این اساسنامه
انتخاب حسابرس، تصویب حساب­ها و ترازنامه سالیانه و استماع گزارش مربوط
تصویب آئین­نامه داخلی هیأت امناء و مقررات، آئین­نامه­ها و شیوه نامه­های لازم
تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و ‏مقررات مربوط
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره 1: جلسات عادی هیئت امناء، حداقل سالی دوبار، به دعوت دبیر هیئت امناء و به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشكیل می شود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از اعضای هیئت امناء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اكثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره 2: جلسات فوق العاده هیئت امناء برحسب ضرورت، به پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیئت امناء و یا سه نفر از اعضای هیئت امناء و با دعوت دبیر هیئت امناء تشكیل می شود.
تبصره 3: مصوبات هیئت امناء با امضای رئیس هیئت امناء، جهت اجرا به سازمان و در صورت ضرورت به دیگر مراجع ذی­ربط ابلاغ می شود.

ماده 11- رئیس سازمان:
رئیس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان و در حكم معاون وزیر است و به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت امناء و با حكم وزیر آموزش و پرورش برای مدت 4 سال منصوب می شود. رئیس سازمان علاوه بر صلاحیت های عمومی، اخلاقی، اعتقادی و مدیریتی مدیران و آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی، باید واجد شرایط اختصاصی زیر باشد:
دارای حداقل 5 سال سابقه آموزشی و اجرایی لازم در عرصه تعلیم و تربیت كودك
دارای تحصیلات مرتبط با حوزه ماموریت سازمان

ماده 12- وظایف رئیس سازمان:
مسئولیت كلی اداره امور سازمان، هدایت، ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای فعالیت های سازمان در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیئت امناء و سایر قوانین و مقررات مربوط
نصب و عزل مدیران سازمان در چارچوب آیین نامه های مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات
تهیه و تنظیم برنامه و بودجه سالانه سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امناء و تلاش برای تأمین منابع مالی و انسانی و امكانات مورد نیاز
تهیه و تنظیم ضوابط اداری و مالی، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، مقررات و آیین نامه های آموزشی و پرورشی سازمان و ارائه آن در جلسات هیئت امناء
برنامه­ریزی برای افزایش پوشش جامعه هدف و ارتقای كیفیت خدمات آموزشی و تربیتی از طرق ممكن قانونی
نمایندگی سازمان در كلیه مراجع اداری و قضایی با حق توكیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات
حفظ و حراست از اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول سازمان
ارائه گزارش سالانه از فعالیت های سازمان به هیئت امناء
ارائه ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانه سازمان به هیئت امناء
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت امناء و پیگیری آن پس از تأیید هیئت امناء برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
پی گیری و اجرای مصوبات هیئت امناء
امضای كلیه اسناد و اوراق تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مكاتبات سازمان در ‏چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان، طبق قوانین، ‏آئین­نامه­های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی و پاسخگویی به هیأت امناء
فصل سوم: امور مالی، ساختار و منابع انسانی
ماده 13- منابع مالی:
بودجه سازمان از طریق اختصاص ردیف­های مستقل وپیش بینی اعتبارات و منابع مورد نیاز در بودجة كل كشور و همچنین درآمدهای اختصاصی، كمك ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی، تسهیلات بانكی مأخوذه طبق مقررات و نیز مشاركت های مردمی، خیرین و وقف تأمین خواهد شد.

تبصره 1 : دولت موظف است اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی سازمان به ویژه ساختمان و تجهیزات را تأمین نماید.

تبصره 2 : مهدهای كودك و سایر مراكز نگهداری كودكان به صورت غیر دولتی و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اداره می شوند. كودكستان ها و مراكز پیش دبستانی در مناطق محروم با حمایت دولت و مشاركت مردم دایر و اداره خواهند شد.

ماده 14-ساختار و منابع انسانی:
ساختار، نمودارسازمانی و تشكیلات تفصیلی سازمان، پس از تصویب هیأت امناء به تأیید سازمان اداری و استخدامی كشور می­رسد. ساختار سازمان در استان ها و شهرستان ها ذیل ساختار ادارات كل آموزش و پرورش استان­ها و ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها با اختصاص تعداد پست ­های سازمانی مناسب پیش ­بینی می ­شود.

نیروی انسانی مورد نیاز در چارچوب تشكیلات مصوب توسط سازمان اداری و استخدامی كشور تأمین و تخصیص می یابد.

تبصره1: ایجاد سازمان مذكور بدون گسترش تشكیلاتی بوده و محل تأمین پست های سازمانی موردنیاز از تجمیع پست های موجود در ستاد وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشاركت های مردمی و سازمان بهزیستی كشور، خواهد بود.

ماده 15- افراد شاغل در مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی غیردولتی كارمند وزارت آموزش و پرورش محسوب نمی شوند و هیچ حق و یا امتیاز استخدامی از این محل برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و وزارت آموزش وپرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك مجاز نیستند این افراد را در امور اداری و ستادی بكارگیری كنند.

فصل چهارم : سایر مقررات

ماده 16- اموال و دارایی ها:
اموال منقول و غیرمنقول، دارایی ها، حقوق و سایر امكانات سازمان، متعلق به دولت است كه در صورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.
تبصره 1: انحلال و یا ادغام سازمان با ساز و كار مقرر در ماده 16 این اساسنامه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امكان پذیر خواهد بود.
تبصره 2: هر گونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیئت امناء برسد.

ماده 17- اصلاح یا تغییر اساسنامه:
هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از طریق راهكارهای ذیل انجام می پذیرد:
1- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تأیید شورای تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده 18- مواردی كه در این اساسنامه پیش­بینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری كشور عمل خواهد شد.

ماده 19- از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، مفاد آن بر كلیه قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر مهدهای كودك و پیش دبستانی و سایر مراكز نگهداری و آموزش كودكان و سایر مقررات مشابه، در موارد مغایرت، حاكم خواهد بود.

ماده 20- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش دوسالانه عملكرد سازمان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

ماده 21- این اساسنامه مشتمل بر 21 ماده و 14 تبصره در تاریخ 99/11/7 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۴۲ - ۲۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۷۱