دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

جدی گرفتن غربالگری شنوایی در نوزادان
 
عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: تمام خانواده ها غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا زمان طلایی درمان را از دست ندهند.


خسرو گورابی عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران در گقت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: حس شنوایی اولین حسی است كه در زمان 4 ماهگی جنینی شكل می گیرد و آخرین حسی خواهد بود كه بعد از مرگ از بین می رود، این حس پیوسته بیدار بوده و حتی در خواب هم فرد صداها را می تواند بشنود.

او گفت: از هر هزار كودك تازه متولد شده یك كودك دچار كم شنوایی می شود و تعداد كم شنوایان دنیا تا سال 2030 به 448 میلیون نفر می رسد و همینطور تا 2050 این تعداد به 900 میلیون نفر هم خواهد رسید.

گورابی با اشاره به اینكه افراد سمعك دار در آمریكا ظرف 15 سال تعدادشان دو برابر شده و حتی به 50 میلیون نفر هم خواهد رسید، بیان كرد: تقریبا از هر 6 نفر یك نفر كم شنوایی دارد و معمولا تعداد مردانی كه كم شنوا هستند دو برابر زنان دیده شده است. حس شنوایی نقش اساسی در توسعه و یادگیری زبان دارد و خانواده ها باید غربالگری شنوایی نوزادان را جدی بگیرند تا در صورت مشكل ناشنوایی زمان طلایی را از دست ندهند.

او تصریح كرد: هنگام شیر دادن به نوزاد مراقب باشید تا مسبب عفونت گوش میانی آن ها نشوید. تاخیر در گفتار و زبان در كودك می تواند ابتدای شیوع ناشوایی باشد، پس باید توجه داشته باشید كه اسباب بازی ها خصوصا تفنگ ها صدا های بالاتر از 30 دی سی بل نداشته باشند.

گورابی گفت: 6 عامل اصلی اعم از وراثت، شنیدن صدای بیش از حد، مسمومیت دارویی و آنتی بیوتیك ها می توانند در ایجاد این نوع عارضه نقش داشته باشند؛ افراد در صورت احساس وز وز در یك یا 2 گوش حتما برای بررسی به پزشك مورد نظر مراجعه كنند.

بیشتر بخوانید

دلیل كم شنوایی یا كری گوش چیست؟
   تاریخ: ۲۲:۱۷ - ۳۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۸